bazarnews

کد خبر: ۱۱۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
پشت پرده مناقشه گازی ایران و ترکمنستان چیست؟
چند روزی است که در فضای رسانه ای پیغام ها و پیام هایی نسبت به واردات گاز از ترکمنستان صادر میشود که نشان میدهد مساله واردات گاز از این کشور باز به دست انداز افتاده است و ترکمن ها در زمستان باز هوس بازی روسی کرده اند.
بازار نیوز - یکبار این مدل رفتار با ما در زمستان 86 جواب داد و ترکمن ها گاز را به روی ما قطع کردند. آن زمستان کشور درگیر سرمای بی سابقه ای شد وترکمن ها هم با تمسک به روش روسی زمستان، گاز را قطع کردند و قیمت 40 دلاری را به چند برابررساندند. 

این در حالی بود که تابستان همان سال مدیرعامل شرکت گاز گفته بود کسری گاز نداریم و با ترکمن ها هم هیچ مشکلی در تامین گاز استان های شمال شرقی نداریم. ما روزانه 35 میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان وارد میکنیم که تقریبا کمی بیشتر از یک فاز پارس جنوبی است و با آن سه استان را پوشش میدهیم، که اگر خط لوله دامغان_ نکا راه بیافتد تقریبا مشکلی در تامین  گاز نداریم. 

اما پشت پرده پیغام پیام های این روزها از چیست؟ این طور که شنیده میشود ترکمن ها اختلاف حساب فروش گاز را در سالهای 86 و87 را از وزارت نفت مطالبه میکنند. بعد از قطع گاز در زمستان 86 ، این مساله به صورت یک نقطه بحرانی برای مدیران نفتی درآمد که یکبار هم در زمستان 87 به مدت 24 تکرار شد، از این رو مرحوم علی کردان قائم مقام وزیر نفت به عشق اباد سفر کرد ومساله با توافق و وعده هایی مبنی بر خرید گران تر گاز حل شد. بعد از آن تقریبا در این سالها بدون مشکل این واردات انجام میشد تا اینکه امسال و باز زمستان ترکمن ها به روش مرسوم خود روی آوردند و اینبار صحبت از ما به التفاوت قیمت گاز در آن سالها میکنند که به قرار و ادعای خودشان دو میلیارد دلار است.و صد البته باز هم گران تر کردن قیمت گاز. و  باز هم صحبت از قطع گاز است. 

این گونه است که در رسانه های ایران به طرف ترکمن پیام های مختلفی داده میشود که آخرین آن صحبت های فرویدون حسنوند بود که گفته است" مجلس، دولت را به قطع واردات گاز از ترکمنستان ملزم میکند، اگر ترکمنستان بخواهد به باج گیری خود ادامه دهد وقطعا وزیر نفت به مجلس فراخوانده می شود"
پشت پرده این حرفها در واقع برخورد تند زنگنه با مدیران شرکت گاز است که از آنها خواسته است به هیچ وجه به ترکمن ها باج ندهند و اگر ترکمن ها خواهان آن دو میلیارد دلار هستند طبق قرارداد میتوانند شکایت کنند ولی ما نه افزایش قیمت را قبول میکنیم و نه اینکه آن مطالبه را بر حق میدانیم. نکته این است که گویا آن دو میلیارد دلار پیوست قرادادی به شکل حقوقی ندارد و تنها در قالب یک توافق سیاسی مانده است. از این رو وزارت نفت از قبول تعهد دولت قبل،دوری میجوید تا حداقل یک پاسخی ترکمن ها از بازی کثیف روسی خود بگیرند. اگر هم کار به دادگاه بکشد دست ایران پر است.ضمن اینکه ایران بهترین مشتری برای ترکمن هاست. خط لوله چند هزار کیلومتری صادرات گاز به چین همان قدر گاز صادر میکند که خط لوله 50 کیلومتری صادرات گاز به ایران. پس از دست دادن این مشتری راحت و نزدیک برای آنها سخت تر است تا ایران که گاز دارد اما دریافت گاز از ترکمن برایش ارزان تر تمام میشود تا از جنوب گاز را به آنجا برساند.

در واقع؛ همانطور که زنگنه پای افزایش تولید نفت و گرفتن سهم بازار ایستاد و دلواپسان اورا بر حذّر میکردند و تا بالاخره رقیب را مجبور به کاهش تولید نفت کرد او نیز علیرغم همه دغدغه های سرمای زمستان امسال و نگرانی مجریان و مدیران شرکت گاز، می گوید ایران را تهدید نکنید وگرنه خرید گاز برای همیشه قطع خواهد شد".

 بنظر میرسد اگرترکمن ها زبان تهدید روسی را که یکبار از آن جواب گرفتند را به زبان شیرین ترکمنی عوض کنند میتوانند به خواسته های خود نزدیک شوند.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: