bazarnews

کد خبر: ۱۱۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
گزارش لگاتیوم از سال 2016
گزارش سال موسسه لگاتیوم نشان می دهد ایران در سال علیرغم همه تلاش ها در زمینه بهبود شاخص های اقتصادی و سیاسی، در رتبه بندی شاخص کامیابی با 4 پله سقوط به رتبه 118 سقوط کرده است. آن گونه که موسسه لگاتیوم گزارش داده ایران از سال 2007 به صورت پیاپی در رتبه های انتهایی جدول قرار داشته و در بهترین حالت از انتهای جدول 35 پله فاصله داشته است.

به گزارش خبرنگار بازار نیوز، موسسه لگاتیوم که مرکز آن در شهر لندن در انگلستان واقع شده با رتبه بندی 149 کشور جهان از خلال بررسی اطلاعات این کشورها در نه شاخص کیفیت اقتصاد، فضای کسب و کار، سلامت، آموزش، آزادی های فردی، حکمرانی ، امنیت، فضای کسب و کارو محیط زیست طبیعی، از سال 2007 شاخصی را با عنوان کامیابی طراحی و منتشر کرده که به ارزیابی کیفیت توسعه یافتگی هر کشور می پردازد و قصد دارد ورای شاخص های کمی مورد استفاده در جهان، یک ارزیابی کیفی از وضعیت کیفیت زندگی مردمان هر جامعه ارائه کند.


رتبه 118 شاخص کامیابی لگاتیوم به ایران رسید 


در این گزارش علیرغم جایگاه نازل ایران در سه شاخص حکمرانی با رتبه 136، آزادی های فردی با رتبه 145 و محیط کسب و کار 114، وضعیت آموزش مناسب است و با رتبه 71 بالاتر از میانگین کشورهای منطقه قرار دارد. با این حال وضعیت سلامت با رتبه 92، همچنان متوسط است و بخش سلامت در ایران بنا بر گزارش موسسه لگاتیوم با چالش های بسیاری روبروست.

همچنین در شاخص سرمایه اجتماعی و بنا بر این گزارش، ایران از وضعیت مناسبی برخوردار است و در رتبه 74 قرار دارد. ایران در حالی این رتبه را در این شاخص در سال 2016 به دست آورده که سال 2015 در رتبه 115 شاخص سرمایه اجتماعی قرار داشته است. ایران با قرارگیری در رتبه 118 پایین تر از مصر، جیبوتی، هند، لائوس، روسیه و کنیا، و بالاتر از کشورهایی هم چون سوریه، عراق، ماداگاسکار، گابون و ونزوئلا در رتبه های پایین و در بین 35 کشور آخر جدول ایستاده است.

این ارزیابی در طول سالیان اخیر حرف و حدیث های بسیاری در باره میزان و کیفیت توسعه یافتگی جوامع مختلف مطرح کرده و با نگاهی عمیقریال بسیاری از کلیشه های ذهنی پژوهشگران مباحث رشد و توسعه را تغییر داده است. نگاهی که با یادآوری مباحث مهم اقتصاد اجتماعی هم چون کیفیت آموزش، عمق سرمایه اجتماعی، عدالت اقتصادی و حکمرانی خوب یکسره اقتصاد را به عنوان بزرگ ترین عامل خوشبختی ملت ها توصیف نمی کند و در پی توجه دوباره به مفهوم کرامت انسان و رضایت از زندگی است.

شاخص کامیابی لگاتیوم (LEGATUM PROSPERITY INDEX) که توسط پژوهشکده لگاتیوم تهیه و تولید شده امسال آمریکا را از لیست 15 کشور نخست جهان در زمینه کامیابی خارج کرد و این کشور که بزرگترین اقتصاد جهان را داراست در رتبه 17 جهان جای گرفت. نیوزیلند، نروژ، فنلاند، سوییس، کانادا، استرالیا، سوئد، هلند، دانمارک و انگلستان به ترتیب در رتبه های اول تا دهم این رتبه بندی قرار دارند.

مهمترین تغییر در میان صدرنشینان این فهرست بالا آمدن نیوزیلند از رتیه چهارم در سال 2015 به رتبه نخست در سال 2016 بوده است. نروژ نیز با یک رتیه سقوط از جایگاه نخست، به رتبه دوم این جدول رضایت داده، در حالی که دانمارک با شش پله سقوط، در سال 2016 رتیه نهم جدول کامیابی را به دست آورده است.

از سال 2007 که موسسه لگاتیوم شاخصی را برای رفاه ملی با نام کامیابی ارائه کرده نگاه ها به مسئله توسعه تغییر پیدا کرده است. این شاخص ترکیبی از نمرات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هر کشور است و می تواند معیار مناسبی برای قضاوت در خصوص وضعیت رفاه کشورهای مختلف به حساب آید.

ایرن در بین 145 کشور 118 شد/ نزول چهار پله ای در شاخص کامیابی


برای دانلود فایل شاخص کیفی ایران از نگاه لگاتیوم اینجا کلیک کنید

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: