bazarnews

کد خبر: ۱۴۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
دکتر نرسی قربان اعتقاد دارد ترامپ به دنبال توسعه نفت شل است ولی این موضوع تاثیری در کوتاه‌مدت ندارد.
دکتر نرسی قربان،  کارشناس نفت در مصاحبه با خبرنگار بازار نیوز، درباره آینده نفت شل و تاثیر آن بر قیمت نفت گفت: ترامپ می‌خواهد تا جایی که امکان دارد آمریکا را از واردات نفت خاورمیانه به دور نگه دارد. این مسئله هم به این صورت عملی می‌شود که به تولید‌کننده‌های نفت و گاز شل در آمریکا، امکان می‌دهند تا در جاهایی که تا به حال به دلیل مسائل زیست محیطی امکان سرمایه‌گذاری وجود نداشت، بتوانند به استخراج نفت مشغول شوند. اینها هم مستلزم زمان است. اینطور نیست که با دستور ترامپ طی یک ماه نفت شل راه بیافتد، بلکه زمان می‌برد و این موضوع می‌تواند در بلند مدت و میان مدت روند توسعه را تسهیل کند. 

وی ادامه می‌دهد: تا زمان تاثیرگذاری این موضوع امکان دارد تغییرات دیگری نیز در بازار رخ دهد. باید دید عرضه و تقاضای نفت در دنیا به چه شکلی است و همچنین آیا حوزه‌های دیگری که امکان تولید نفت دارند راه خواهد افتاد یا نه. قیمت شل  بستگی بسیاری به قیمت نفت دارد و بالای شصت دلار به مرور راه‌اندازی می‌شود. حال اگر حوزه‌هایی باشد که قبلا توسعه یافته نیازمند هزینه پایین‌تری است و سریع‌تر راه‌اندازی می‌شود و در حوزه‌هایی که احتیاج به سرمایه‌گذاری بالاتری دارد مدت زمانی بیشتری نیاز خواهد بود. بنابراین دستور ترامپ نسبت به توسعه نفت شل اثر کوتاه مدتی بر روی قیمت نخواهد گذاشت.

این کارشناس نفتی درباره آینده توافق اوپک ذکر کرد: اوپک می‌گوید در اجلاس آتی درباره مسئله کاهش تولید  دوباره تصمیم‌گیری می‌کند. اگر بازارها به گونه‌ای باشد که نیازمند کاهش تولید نباشد اعلام خواهد کرد دیگر نیازی به کاهش تولید کشورهای عضو نیست. در حال حاضر نمی‌توان تصمیم‌گیری کرد که پاسخ اوپک چه خواهد بود. اگر ممانعت از تولید را بردارد قطعا اثر منفی بر روی نفت دارد و بر خلاف نفت شل، به طور آنی تاثیرش را بر بازار می‌گذارد. 

وی ادامه می‌دهد: بنابراین اگر اوپک محدودیت تولید نفت را تمدید کند به نفع قیمت نفت است و اگر تصمیم قبلی خود را کن لم یکن کند آنگاه به ضرر قیمت نفت است.
نرسی قربان درباه احتمال پایبند نبودن کشورهای عضو اوپک به خبرنگار بازار نیوز گفت: تا به حال به نظر می‌آید کشورها به قرارداد اوپک پایبند بوده‌اند اما معلوم نیست 6 ماه دیگر هم همین وضعیت باشد. 

نرسی قربان اعتقاد دارد در سال 2017 تقاضای نفت افزایش خواهد یافت و گفت: خیلی از کارشناس‌های دنیا اعتقاد دارند تقاضا برای فرآورده‌های نقتی در جهان در سال 2017 بیشتر از سال‌های قبل خواهد بود. علت آن هم این است اقتصاد جهانی مقداری رشد کرده و نیازمند منابع انرژی است. در سال‌های گذشته به دلیل اینکه تقاضا کم شده احتمال افزایش آن در 2017 وجود دارد. اگر اینطور باشد می‌توان انتظار داشت تقاضا برای نفت افزایش یابد. 

وی درباره ورود شرکت‌های بزرگ نفتی و سرمایه‌گذاری در ایران گفت: ورود شرکت‌های خارجی به بازار نفت ایران بسیار خوب است. اگر آن‌ها سرمایه‌گذاری انجام ندهند نمی‌توانیم نفت خود را توسعه دهیم. شرکت‌های داخلی هم اگر کارایی لازم را داشتند در 6 سال گذشته بهبودی در شرایطی به وجود می‌آوردند. 

در آخر دکتر نرسی قربان پیش‌بینی کرد قیمت نفت در سال 2017 افزایش یابد و گفت: فکر می‌کنم در سال 2017 بتوانیم نفت 60 دلاری را ببینیم. 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: