bazarnews

کد خبر: ۱۵۰۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
کارشناس مسکن در گفتگو با بازار نیوز؛
کارشناس حوزه مسکن گفت: در وضعیت کنونی اقتصادی و رکود در بازار مسکن، ورود لیزینگ هم نمی تواند تحرکی در این بخش ایجاد کند.
برای خروج بازار مسکن از رکود، با موافقت شورای پول و اعتبار مجوز ورود لیزینگ ها برای تامین مالی مسکن کلید خورد، هر چند که با وجود وضعیت اقتصادی موجود بسیاری از کارشناسان اجرای این طرح را قابل قبول نمی دانند و حتی تاکید دارند که با لیزینگ مسکن هم نمی تواند تحرک معناداری در این بخش ایجاد کرد. 

طرح اجرای لیزینگ مسکن چندی پیش از سوی ابدالی رئیس هیات مدیره انجمن لیزینگ رسما اعلام شد و با این تفاسیر مقرر شد تا لیزینگ‌های کشور تا سقف ٧٠ درصد از قیمت کارشناسی شده مسکن را به تسهیلاتی  با سود ٢١ درصد به مردم ارائه کنند.

در همین راستا احمدرضا فرهادی کارشناس حوزه مسکن و عضو سابق هیات مدیره ساختمان نظام مهندسی تهران به خبرنگار بازار نیوز گفت: لیزینگ در شرایطی وارد می شود که تسهیلاتی که به صورت رسمی ارائه می شود، کافی نباشد و از طرفی تقاضا برای دریافت وام هم زیاد شود. در واقع ماهیت لیزینگ این است که بهره ای که به این تسهیلات می دهند از بهره دیگر بانک ها و موسسات مالی بیشتر باشد بنابراین زمانی لیزینگ می تواند در بازار مسکن اثر بخش باشد که رونقی هم در بازار وجود داشته باشد.

وی در این خصوص اضافه کرد: در شرایط کنونی که در رکود کامل اقتصادی به سر می بریم و بخش سوداگری مسکن هم که بخش عمده بازار مسکن را تشکیل می دهد پول ها را از این بخش خارج و در بخش دیگری سرمایه گذاری کرده است. ضمن اینکه خریدار و مصرف کننده هم، چون بازپرداخت دیگر وام های بانکی با سود 15 و 16 درصد برایش سخت شده است، پس لیزینگ مسکن هم برای آن ها صرف نمی کند.

لیزینگ هم نمی تواند تحرکی در بخش مسکن ایجاد کند
وی در ادامه تصریح کرد: در شرایط کنونی بازار مسکن، ورود لیزینگ هم نمی تواند تحرکی در این بخش ایجاد کند چرا که نه استقبالی از آن می شود و نه اینکه سودی برای لینزگ کننده به همراه خواهد داشت، پس به اعتقاد من نمی تواند طرح موفقی باشد و بازار مسکن را به رونق برساند.

کارشناس مسکن تصریح کرد: در واقع عامل اصلی رکود، کاهش فروش مسکن به خاطر مسائل اقتصادی است و چون سود لیزینگ مسکن آن هم با 21 درصد، از سود دیگر تسهیلات معمولی بانک ها بیشتر است پس بازدهی مفیدی هم در این بخش نمی تواند داشته باشد.

فرهادی در پاسخ به اینکه لیزنگ به چه اقشاری تعلق می گیرد؟ گفت: همه می توانند از لیزینگ مسکن استفاده کنند آن هم زمانی که بازار رونق داشته باشد و شما احساس کنید اگر امروز کالایی را خریداری کنید می توانید با فروش آن در بازار هم رونق ایجاد کنید.

کارشناس مسکن تاکید کرد: زمانی لیزینگ مثمر ثمر است که سازنده بتواند ملک خود را با قیمتی بالاتر به فروش برساند و سودی از خرید ملک هم ایجاد کند اما در شرایط رکودی حال حاضر که هیچ تغییری در قیمت ها ایجاد نمی شود و نرخ رشد و قیمت مسکن از نرخ رشد تورم متوسط جامعه هم کمتر است دیگر استفاده از لیزینگ را بی معنا می کند.

به شرط درآمد بالا از لیزینک مسکن استفاده کنید!
فرهادی در خصوص اینکه چه زمانی استفاده از لیزینگ مفید است؟ گفت: استفاده از لیزینگ زمانی تاثیر دارد که فرد بخواهد ملکی خاص و لوکس را خریدار کند، آن هم به شرط درآمد بالا می توان از این طرح استفاده کرد ولی در شرایطی که به دنبال خروج مسکن از رکود هستیم نمی توان عموم مردم را با لیزینگ خانه دار کرد.

فرهادی در خصوص وام های خانه اولی هم گفت: برای وام های خانه اولی 160 میلیون را برای یک خانه وار در نظر گرفته اند آن هم با سودی کمتر از 10 درصد برای شرایط خاص، که این طرح هم به دلیل اینکه خانه اولی ها توان کافی برای بازپرداخت این وام را ندارند، نمی تواند کمکی به خانه دار شدن آنها بکند. به اعتقاد من برای کمک به این خانواده ها باید اول اشتغال و درآمد زایی ایجاد کرد، ضمن اینکه دریافت این وام هم به سپرده گذاری 40 میلیونی یک ساله نیاز دارد.

به جای وام، برای خانه اولی ها اشتغال و درآمدزایی ایجاد شود
وی در خصوص دشواری های اصلی برای بازپرداخت وام خانه اولی ها اذعان داشت: به دو دلیل بازپرداخت این وام ها مشکل است یکی وضعیت درآمدی خانه اولی ها و دوم هم کم بودن مبلغ این وام ها. به هر حال باید به خریدار کمک کرد یا به صورت کاهش قیمت ها و یا از طریق کمک به متقاضی با وام های کم بهره.

کارشناس حوزه مسکن در ادامه در خصوص راهکارهای لازم برای کمک به این بخش افزود: مسئله مسکن درون بخشی نیست در حال حاضر این مسئله فرابخشی شده است. یعنی یک کالا اگر با تولید، تقاضا و قیمت متناسب باشد، درون بخشی می شود و اگر تولید به وفور باشد ولی نیاز به مصرف کم شود رکود ایجاد می شود. پس این مشکل به عرضه و تقاضا ربطی ندارد. اصل موضوع این است که مردم را با اشتغال و درآمدزایی توانمند کرد این اتفاق زمانی رخ می دهد که اقتصاد ما از حالت بن بست و حالت محرومیتی که دارد، خارج شود و به رونق اقتصادی برسیم.

وی اضافه کرد: برای این کار باید سرمایه های داخلی و خارجی وارد صنعت شوند و ایجاد اشتغال و تولید کنند، البته این وام ها می تواند به رکود در بازار مسکن کمک کند اما باید قبول کنیم که بازار نیاز به رونق دارد. 

اقتصاد مقاومتی ما را سر پا نگاه می دارد ولی به شکوفایی واقعی نمی رساند
فرهادی در خاتمه با اشاره به پیش بینی خود از وضعیت بازار مسکن  در آینده گفت: امیدوار بودیم که بحث برجام موانع اقتصاد کلان را برطرف کند و ما با تکنولوژی روز همگام شود و سرمایه ها هم وارد کشور کند تا به شکوفایی اقتصادی برسیم چرا که اقتصاد مقاومتی می تواند ما را سر پا نگاه دارد ولی به شکوفایی واقعی نمی رساند هر چند که در کنار هر تهدیدی یک گشایش و فرصتی هم هست و اگر با برنامه پیش رویم می توانیم به نتیجه برسیم. به هر حال باید منتظر بمانیم چرا که وضعیت اقتصادی و انتخابات سال آینده همه چیز را مشخص خواهد کرد. بازار نیاز به رونق دارد و این رونق هم در گروه حمایت از تولید داخل است.



خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: