bazarnews

کد خبر: ۱۷۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
از تیرماه سال 86 کارت سوخت که سهمیه بنزین هر ماشین را مشخص می کرد روانه خیابان ها و جیب صاحبان ماشین ها شد و تمامی تلمبه‌های جایگاه های سوخت مجهز به دستگاه‌های کارت‌خوان و پین پد شدند. کارتی که به موجب حضور آن قاچاق بنزین و میزان سرانه مصرف کاهش یافت.
بازار نیوز- از روز اول که بنای صدور این کارت ها گذاشته شد تا به امروز خبرهای فراوانی در خصوص تک نرخی شدن  بنزین و جمع آوری کارت های سوخت در رسانه ها رصد شده است که در این میان برخی از کارشناسان با حذف کارت سوخت و تک نرخی شدن موافقت کرده اند و برخی دیگر با دورنرخی شدن آن و بعضی ها هم با حضور کارت ها اما به شرط چند نرخی و پلکانی شدن موافق هستند.

علت اصلی کاهش قاچاق بنزین افزایش قیمت آن است نه کارت سوخت!
قصه تمام نشدنی کارت سوخت و تک نرخی شدن بنزین
در همین راستا حسن مرادی کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار  بازار نیوز  گفت: در حال حاضر هم تقریبا قیمت بنزین مصرفی در داخل کشور تک نرخی شده است زیرا بسیاری از افرادی که بنزین دولتی دریافت می کنند آن رابا قیمت بالا در بازار آزاد به فروش می رسانند.

وی افزود: کنترل بنزین چند نرخی بسیار دشوار است زیرا میزان رانت در این نوع بسیار بیشتر است و همچنین نمی توان میزان مصرف را به راحتی کنترل کرد زیراب رخی افراد که دارای درآمدهای بالایی هستند از دو یا چند ماشین استفاده می کنند بنابراین بیش از یک کارت سوخت را در دست دارند.

افزایش مالیات راهی برای کاهش مصرف بنزین 
مرادی دونرخی کردن راه حل مناسبی برای ایجاد تعادل در جامعه نداشت و اظهار داشت: دو قیمت گران و ارزن می تواند بازاری را برای سود جوبان فراهم کند و جهت به تعادل رساندن مصرف سوخت میان افراد جامعه باید مالیات اتومبیل های مدل گران را قیمت بالایی در نظر بگیرند.

وی تاکید کرد: با حذف کارت سوخت موافق هستم اما این سامانه باید حفظ شود تا در مواقع ضروری بتوانیم از آن استفاده کنیم.

وی در خصوص کاهش قاچاق بنزین تصریح کرد: علت اصلی آن افزایش قیمت بنزین است نه کارت سوخت، چون اختلاف قیمت این محصول میان ایران و سایر کشورها قابل توجه است فرصت مناسبی را برای قاچاقپیان فراهم می کند.

قیمت مناسب برای بنزین تک نرخی لیتری یک هزار و 200 تومان
قصه تمام نشدنی کارت سوخت و تک نرخی شدن بنزین
مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی نیز گفت: وجود کارت جز فساد و منفعت برای پمپ بنزین ها و ادارات چیزی به همراه ندارد بلکه جایگاه مناسبی برای رانت عدهای فراهم می کند.

وی افزود: قیمت بنزین باید برابر با نرخ ارز و نرخ تورم افزایش پیدا کند اما این به معنای افزایش یک مرتبه ای و با سرعت نیست و من با چنین نحوه افزایشی کاملا مخالفم و معتقدم باید این افزایش قیمت به صورت پلکانی باشد.

پازوکی در خصوص تحت فشار بودن اقشار کم درآمد با افزایش بنزین تصریح کرد: پول بنزین 20 درصد هزینه یک اتومبیل است و افرادی که وسیله اصلی کار آنها خودرو است با توجه به افزایش کرایه های خود در این معقوله متضرر نمی شوند.

وی عنوان کرد: کارت سوخت مختص شرایط بحرانی و غیر طبیعی مانند جنگ است و در شرایطی جز آن استفاده از چنین طرحی نه تنها توجیح اقتصادی ندارد بلکه هزینه تولید و نگهداری آن نیز بسیار مبلغ قابل توجهی است بنابراین حذف کارت سوخت یکی از اقدامات مهمی است که دولت باید اجرایی کند.

پازوکی تاکید کرد: بیشترین بنزین قاچاق از پمپ بنزین های مرزی صورت می گیرد که علت اصلی آن ارائه بنزین با قیمت جهانی آن است و اگر این قیمت را 5 تا 10 درصد از قیمت جهانی پایین تر بیاوریم دیگر برای قاچاقچیان مقرون به صرفه نخواهد بود و میزان قاچاق نیز کاهش می یابد.

وی در خصوص تعیین قیمت تک نرخی بنزین عنوان کرد: طبق تحقیقاتی که انجام داده ام باید قیمت بنزین تک نرخی 20 درصد افزایش یافته و با قیمت لیتری یک هزار و 200 تومان به مردم عرضه شود.

با افزایش نرخ بنزین قیمت کالاها و خدمات دیگر نیز افزایش می یابد/ باید قیمت بنزین دولتی پلکانی شود
قصه تمام نشدنی کارت سوخت و تک نرخی شدن بنزین
آلبرت بغزیان اقتصاد دان گفت: افزایش قیمت بنزین موجب نزدیک کردن آن به قیمت واقعی، کاهش مصرف و جلوگیری از قاچاق است که پول مازاد این بخش هم می تواندبه صورت یارانه به مردم پرداخت شود و هم در بخش های اجتماعی همچون حمل و نقل سر مایه گذاری شود.

وی افزود: افزایش نرخ ارز همزمان با ثبات قیمت بنزین شرایط ایده آلی را برای قاچاقچیان و افراد سودجو مهیا می کند اما باید در نظر داشته باشیم با تک نرخی شدن و افزایش قیمت بنزین، قیمت سایر خدمات و کالاها نیز بالا خواهد برد که این امر می تواند بازار را دچار چالش کرده و مردم را برای تهیه وسایل مورد نیاز دچار مشکل نیز کند.

بغزیان اظهار داشت: با توجه به اینکه با دو نرخی بودن قیمت بنزین و حضور قیمت دولتی و آزاد هزینه مردم کاهش می یابد؛ بهترن راهکار برای قیمت بنزین تعیین قیمتی پلکانی برای مصرف کنندگان است به طور مثال اعلام کنند 100 لیتر اول مصرف با نرخ دولتی 50 لیتر مازاد با دوبربر نرخ دولتی و مابقی نیز به همین صورت افزایش یابد.

وی تصریح کرد: با چنین تدابیری هم می توان علاوه بر کنترل سهمیه، قاچاق هایی که در پمپ بنزین های مرزی صورت می گیرد هم کنترل خواهند شد از این طریق می توانیم مردم را به سمت مصرف معقولی که دولت تعیین کرده هدایت کنیم .

 بغزیان تاکید کرد: کارت سوخت و یا در کل سهمیه بندی مصرف بنزین بر روی کاهش میزان قاچاق، میزان مصرف خانوار، کیفیت ماشین های تولید داخلی و در آمد حمل و نقل های عمومی تاثیرگذار است. بنابراین با تعیین نرخی منطقی می توان الگوی مصرف را نیز تنظیم کرد.


درست است که مبارزه با قاچاق بنزین و کاهش سرانه مصرف با اصلاح الگو مصرف از مهمترین کارهای اجرایی دولت جهت رونق اقتصاد داخلی محسوب می شود و در برخی مواقع باید برخی از افراد جامعه قربانی شوند تا به شرایط ایده آل اقتصادی رسید اما با افزایش قیمت بنزین و تک نرخی شدن آن بسیاری از اقشار کم درآمد در میان هزینه ای اقتصادی بالا له می شوند. بنابراین بهتر نیست دولت مردان بهترین تصیم را در خصوص بنزین بگیرند؟

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: