bazarnews

کد خبر: ۱۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
معاون وزیر نیرو خبر داد
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو برای تسریع صادرات برق به اروپا گفت: تاکنون تمهیدات خوبی برای هموار شدن راه صادرات برق به اروپا صورت گرفته است.
بازارنیوز-  هوشنگ فلاحتیان امروز در حاشیه چهارمین کنفرانس انرژی‌های تجدیدپذیر در جمع خبرنگاران با بیان این‌که بحث صادرات برق به اروپا از دو مسیر طراحی شده است، اظهار کرد: یکی از طریق ارمنستان، گرجستان، روسیه و دیگری از طریق جمهوری آذربایجان، روسیه و ایران است.

وی با بیان این‌که زیرساخت‌های لازم در ایران در استان آذربایجان فراهم شده، ادامه داد: خط انتقال و پست به صورت 100 درصد آماده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: مذاکرات لازم با طرف آذری برای مبادله برق صورت گرفته به‌طوری که تابستان برق را وارد و در زمستان به همان میزان برق را صادر کنیم.

فلاحتیان با بیان این‌که امیدواریم تا یک ماه آینده جلسه‌ای در باکو برای این موضوع تشکیل شود، بیان کرد: صادرات برق به اروپا از مسیر آذربایجان به زیرساخت‌های ایران و آذربایجان مربوط می‌شود که باید گفت این مساله در ایران به صورت 100 درصد تکمیل شده است.

وی ادامه داد: از سمت کشور آذربایجان نیز لازم است که شبکه برق آذربایجان، ایران و اروپا سنکرو فراهم شود به همین دلیل این مذاکرات در حال انجام است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: طرف آذری نیز در حال انجام مطالعه روی این طرح است و باید گفت که اگر مطالعات انجام شود می‌توان تا 500 مگاوات در سال صادرات داشت.

به گفته فلاحتیان، در سمت ارمنستان، گرجستان و روسیه خط جدید انتقال برق در کشور ارمنستان توسط شرکت‌های ایرانی در حال احداث است و پیش‌بینی می‌شود که این خط طی 18 ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان این‌که از این طریق امکان تبادل برق ایران و ارمنستان به سمت گرجستان و روسیه از 350 مگاوات به 1200 مگاوات افزایش می‌یابد، خاطر نشان کرد: امیدواریم ظرف 24 ماه آینده شرایطی فراهم شود که مبادله برق از این کشورها توسعه یابد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به مبادلات برقی ترکیه نیز گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قصد داریم که ظرفیت برق را ابتدا از 350 مگاوات به 1200 مگاوات و سپس به 3000 مگاوات افزایش دهیم.

فلاحتیان با بیان این‌که طراحی و زیرساخت‌های این مساله آماده شده است، اظهار کرد: ترکیه در حال احداث تاسیسات مورد نیاز است و امیدواریم ظرف دو سال آینده شاهد توسعه صادرات از ترکیه باشیم.

وی در خصوص صادرات برق به کشورهای پیرامون اضافه کرد: 74 مگاوات برق را به کشور پاکستان صادر می‌کنیم، اما این کشور علاقه‌مند است که این ظرفیت به 100 مگاوات افزایش یابد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ادامه داد: برهمین اساس توافق‌نامه‌ای را با پاکستان برای افزایش صادرات برق امضاء کرده‌ایم برهمین اساس در حال ایجاد زیرساخت‌های لازم هستیم و امیدواریم که ظرف چهار ماه آینده شاهد تحقق این امر باشیم.

فلاحتیان بیان کرد: ما آمادگی خود را برای احداث نیروگاه به میزان 3000 مگاوات و صادرات برق به پاکستان چندین بار به مسوولان پاکستان اعلام کردیم که اگر آنها تمایل داشته باشند قراردادهای بلندمدت در این زمینه منعقد کنیم.
ایسنا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: