bazarnews

کد خبر: ۱۷۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
حجتی در جمع خبرنگاران:
وزیر جهاد کشاورزی با تشریح ظرفیت‌های نهفته بخش کشاورزی گفت: البته نقاط ضعفی هم وجود دارد و مدعی نیستیم که ضعفی نداریم.
بازار نیوز -  محمود حجتی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران به عملکرد و دستاوردهای وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: البته نقاط ضعفی هم وجود دارد و مدعی نیستیم که ضعفی نداریم.

وی اضافه کرد: باور بنده این است که مملکت ما در بخش کشاورزی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های نهفته فوق‌العاده ای دارد که بخش عمده ای را کشف نکردیم و به بخشی هم ان طور که باید و شاید بهره نگرفتیم یا اگر بهره گرفتیم به صورت بهره ور عمل نکردیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: نگاه کلی ما این است که باید بهره وری را تبدیل به احسن کرده و آن را افزایش دهیم.

حجتی ادامه داد: در برخی مناطق کشور بارندگی بالای ۵۰۰ میلی متر است، بعد برخی می گویند ما آب نداریم؛ توجیه مسئولان را از این منظر نپذیریم.

این عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در چند سال گذشته، افزود: ما برنامه هایی را در ارتباط با محصولات اساسی در دستور کار قرار دادیم، با تجربه سایر کشورها در این زمینه و ظرفیت های تحقیقاتی که در گوشه و کنار دنیا وجود داشت؛ ارتباط برقرار شد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: یکسری برنامه‌ها در رابطه با افزایش تولید محصولات اساسی مانند گندم، برنج، جو، شکر، پنبه و دانه‌های روغنی تدوین شده است که با هدف افزایش عملکرد در واحد سطح بدون افزایش سطح زیرکشت این محصولات را افزایش می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در تولید محصولات اساسی مانند گندم، برنج، جو، پنبه، دانه های روغنی و غیره برنامه های افزایش تولید پیگیری شده است، اضافه کرد: ما در این برنامه ها هیچ افزایش سطحی پیش بینی نکرده ایم برنامه ما افزایش تولید به صورت عمودی است البته احتمال دارد سطح زیر کشت برخی محصولات را کاهش و برخی را افزایش داده باشیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه واردات شکر با تعرفه صفر در سال های گذشته موجب شد بسیاری از کارخانجات چغندرقند ورشکست شوند، اظهار کرد: در حالی که سطح زیر کشت چغندر قند طی چند سال اخیر به دلیل تغییر فصل ۷۰ هزار هکتار کاهش یافته، اما عملکرد در تولید از ۲۷ تن به ۵۴ تن در هکتار رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر در استانهایی مانند خوزستان به دلیل نبود کارخانه فرآوری چغندر قند اجازه کشت نمی‌دهیم، چرا که باید بتوانیم روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار تن چغندر قند را فرآوری کنیم.

حجتی به توسعه کشت دانه‌های روغنی اشاره کرد و گفت: کشت دانه‌های روغنی را در تناوب کشت با گندم توسعه می‌دهیم، تا بخشی از نیاز داخل را تامین کنیم.

به گفته او، در سالهای گذشته کشت دانه روغنی به ۱۶ درصد رسید، اما اکنون عقب‌گرد کرده و الان به شش درصد رسیده و در سال ۹۵ تولید دانه روغنی چه در کلزا و سایر دانه‌ها به سه برابر رسید.

وی در ارتباط با برنج که یک محصول اساسی است، گفت: تجهیز و نوسازی اراضی شمال را در دستور کار داریم و هر جا این کار را کردیم، امکان کشت دوم هم فراهم شد و سال گذشته تولید برنج هشت درصد افزایش یافت، ولی به دلیل محدودیت منابع آبی، کشت برنج را در برخی مناطق محدود کرده‌ایم.

وی درمورد گندم هم گفت: سال گذشته سطح زیرکشت گندم نسبت به سال ۹۲؛ ۳۶۰ هزار هکتار کاهش پیدا کرد با این حال در تولید به خودکفایی رسیدیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در بخش گندم یک و نیم میلیون تن تولید کل بر مصرف کل پیشی گرفت، ادامه داد: سال ۹۲؛ کشاورزان کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان پول گرفتند اما این عدد در سال ۹۵ به ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

حجتی اضافه کرد: با این حال برخی اخبار و سیاه نمایی‌هایی  به گوش‌مان می‌رسد و غصه‌مان می گیرد که علت آن هم احیانا برخی مسائل سیاسی و انتخاباتی است.

وی با بیان اینکه اعداد و آمار کاملا واضح و روشن است، افزود: ما سال ۹۲؛ ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم خریدیم و این عدد در سال گذشته به ۱۱ و نیم میلیون تن رسید.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: