bazarnews

کد خبر: ۱۹۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷
با افتتاح همزمان پنج فاز جدید از منطقه استراتژیک پارس جنوبی زمینه خودکفایی در صنعت نفت، اشتغالزایی پایدار و افزایش تولید ملی فراهم شد.
 بازار نیوز  - افتتاح 11 گانه فازهای متعدد پارس جنوبی در دولت یازدهم با وجود بزرگی پروژه و اعطای لقب "مگاپروژه" به آن از سوی مقامات وزارت نفت، کمتر از سوی منتقدان جدی گرفته شد. با این حال گفتگو با افراد مطلع و مدیران عالی وزارت نفت که در طول سه سال اخیر به شدت در تلاش برای به ثمر رساندن این طرح های بزرگ بوده اند، خبر از عظمت کار و سرمایه ایرانی و لزوم دوراندیشی در توجه به اقتصاد ملی را یادآور می شود. آتیه نو در پرونده این شماره ضمن بررسی کلیات آنچه در هفته گذشته در پارس جنوبی رخ داد، به سراغ کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانون گذار و ناظر حوزه نفت و گاز رفته و اهمیت افتتاح پروپه های اخیر و برنامه آینده دولت و مجلس برای توسعه بخش نفت را از جلال میرزائی عضو این کمیسیون جویا شده است.
 
در عین حال گفتگوی کوتاه ما با مهندس عبادی مدیر پروژه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی، حجمی از اطلاعات کمتر عنوان شده را بازگو می کند، اطلاعاتی که نشان میدهد برخلاف گفته منتقدان، دولت یازدهم نگاه به درون را نه در شعار که در مقام عمل محقق نموده و با کمک دانش و تلاش نیروی کار ایرانی و بهره گیری از سرمایه گذاری داخلی و خارجی، محیطی امن و کم خطر را برای شرکت های داخلی و خارجی جهت تولید هرچه بیشتر نفت و گاز مهیا نموده است. گویا دولت بر سر عهد خود مانده و در چارچوب اقتصاد مقاومتی، هم اقدام کرده، هم اشتغال عظیمی ایجاد کرده و هم با درکی درست از آینده بازار جهانی انرژی، به توسعه همه جانبه پارس جنوبی همت گمارده است.
 

 
عصر روزی که به دعوت وزارت نفت برای حضور در جشنواره نفت و رسانه عازم باشگاه این نهاد تاریخی در قیطریه شدم هرگز فکر نمی کردم به فاصله ای کوتاه شاهد یک اقدام بزرگ برای احیای غرور ملی در قلب انرژی جهان از سوی ایران باشم. با این حال مهندس زنگنه در سخنرانی پایانی آن مراسم وعده داد به زودی با یک کار کارشناسی، دقیق و زمان بندی شده، ایران در زمینه تولید گاز از منطقه پارس جنوبی رکورد می زند و بر کشور قطر که سال هاست از این میدان بزرگ برداشت می کند جلو بزند. حالا اما این اتفاق محقق شده و ایران با تولید روزانه 575 میلیون متر مکعب گاز به همراه مقادیر متنابهی میعانات گازی، گوگرد و نفت، نه تنها بر قطر چیره شده که با یک سرمایه گذاری حساب شده و 19 میلیارد دلاری در پنج فاز مذکور، در زمانی کوتاه علاوه بر بازگشت اصل سرمایه، زمینه رشد همه جانبه درآمد ملی و افزایش نقش ایران در بازار جهانی انرژی را موجب شده است. در واقع با افتتاح فازهای 17، 18، 19، 20 و 21 تولید گاز در میدان گازی پارس جنوبی 150 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد و
به گفته وزیر نفت هم اکنون سطح تولید گاز در پارس جنوبی با برداشت روزانه ۵۷۵ میلیون مترمکعب، نسبت به چهار سال پیش بیش از دو برابر شده است. با افتتاح همزمان پنج فاز جدید از منطقه استراتژیک پارس جنوبی زمینه خودکفایی در صنعت نفت، اشتغالزایی پایدار و افزایش تولید ملی فراهم شد. زنگنه پیشتر اعلام کرده بود کل برداشت ایران از پارس جنوبی حدود 1060 میلیارد متر مکعب بوده که زمینه ایجاد درامدی چشمگیر به میزان 191 میلیارد دلار را برای کشور فراهم کرده و سرمایه گذاری و افتتاح 5 فاز جدید موجبات توسعه هرچه بیشتر درآمدهای ملی، رشد اقتصادی و تکمیل زیرساخت های رفاه ملی خواهد شد.
 
اما شنیدن زیر و بم های این پروژه و تلاشی که مجموعه نیروهای متخصص در این فازهای پنج گانه متحمل شدند جالب توجه است. گفتگوی کوتاهی با مهندس عبادی که در سه سال اخیر مدیریت فازهای 20 و 21 پارس جنوبی را برعهده داشته حاوی نکات جالبی است. وی ضمن اشاره سختی های کار مخصوصا به دلیل نبود تجربه کافی در بسیاری زمینه ها و عدم همکاری شرکت های معتبر خارجی به دلیل تحریم های هسته ای، مهم ترین اتفاق پیش آمده در فاز 20 و 21 را جدای از مباحث اقتصادی و سرمایه گذاری، باور کردن توان نیروهای داخلی و اعتماد به شرکت های ایرانی دانست و گفت :
 
مگا پروژه ایجاد فازهای جدید در پارس جنوبی نخستین بار در سال 1379 کلید خورد اما با گره خوردن روابط ایران و غرب و اعمال تحریم های اتحادیه اروپا علیه کشور عزیزمان، کار گره خورد و ما به دلیل ناتوانی در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز در این پروژه با مشکلات بسیاری مواجه شدیم.  این موضوع گرچه موجب تعویق درافتتاح به موقع پروژه شد اما باعث گشت تا در برخی از زمینه ها که امکان تامین کالا از داخل را داشتیم به شرکت های داخلی که توان لازم در این زمینه داشتند روی آورده و خوشبختانه با نتیجه بسیار خوبی هم مواجه شویم که در ابتدا انتظار نداشتیم. صادقانه بگویم که در بسیاری از زمینه ها برای اولین بار با شرکت های داخلی وارد همکاری شدیم که قبلا تنها تجربه انجام اموری در مقیاس بسیار کوچک تر را داشتند اما این اعتماد دو جانبه که بخشی از آن به دلیل توان بالای نیروهای داخلی پدید آمد ما را به نتیجه کار امیدوارتر کرد. مثلا برای اولین بار در تاریخ صنعت نفت ما موفق شدیم
 
سیستم کنترل تاسیسات خشکی و تاسیسات فراساحلی را از طریق یکی از شرکت های ایرانی تامین کنیم. در اهمیت این موفقیت همین بس که تولید سیستم های کنترل در این سطح تنها در انحصار چهار تا پنج شرکت برجسته بوده و قبلا دست ما برای همکاری با این شرکت ها باز نبود اما به مدد نیروی متخصص و توانمند داخلی و اعتماد ما به این مجموعه پیشرو عملیات نصب و راه اندازی سیستم کنترل ایرانی با موفقیت کامل انجام گرفت که مشابه خریداری 200 دستگاه پمپ فرایندی از یک سازنده ایرانی، کاملا تجربه ای موفقیت آمیز بود. تا پیش از این اما تنها وقتی با سازندگان ایرانی پمپ های آب و نفت قراردادی امضا می شد که ریسک کار خیلی بالا نبود اما اتفاق  اخیر نشان داد ما در این زمینه هم توانایی بسیار زیادی داریم. در عین حال کلیه پیمانکاران ما چه در بخش فراساحلی و چه در بخش خشکی از شرکت های ایرانی بود وحتی در قسمت حفاری نیز ما با استفاده از دکل های حفاری تولید داخل توانستیم کار را به نحو احسن به نقطه مطلوب برسانیم.
 
اوج کار ما استفاده از قریب به 100 میلیون نفر –ساعت نیروی کار ایرانی آن هم تنها در فازهای 20 و 21 بود که نشان می دهد با سرمایه گذاری مناسب و توجه به ظرفیت های داخلی می توان به خوبی برای نیروی کار ایرانی اشتغال ایجاد کرد که به طور میانگین ما همواره چیزی در حدود 11 هزار نفر نیرو در 4 بخش مختلف این دو فاز مشغول به کار کرده ایم و در عین حال با تامین حدود 65 درصد از کل نیاز خود از بخش داخلی زمینه تحقق همه جانبه شعار اقتصاد مقاومتی را فراهم کردیم. خوشبختانه با وجود سرمایه گذاری 5/4 میلیارد دلاری کشور در این دو فاز، در کمتر از دو سال شاهد برگشت کل سرمایه به دلیل حجم بالای درآمد زایی این دو فاز هستیم. به عنوان یک ایرانی با تمام وجودم افتخار می کنم که شاهد چنین کار بزرگی هستم مخصوصا که عمده کار را روی دوش نیروهای بومی و ملی بوده است. توجه کنید که هر فاز پارس جنوبی چیزی در حدود 1 درصد کل تولید ناخالص ملی ما را رقم می زند و افتتاح این 5 فاز پیامی است واضح درباره توجه به شعار سال و عمل به آن.
 
اما جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار آتیه نو ضمن تقدیر از فعالیت های وزارت نفت و حوزه های ذی ربط، نیاز امروز کشور را توجه دقیق به ظرفیت های اقتصاد ملی و فعال سازی آنها برای افزایش هرچه بیشتر رشد اقتصادی دانست و گفت : افتتاح 5 فاز جدید در پارس جنوبی که میزان برداشت ما را از این حوزه انرژی به بالاتر از برداشت روزانه کشور قطر رسانده آن هم با وجود این امر که قطر ده سال پیش از ما به این کار مبادرت ورزیده، هم به دلیل صیانت از منابع ملی و هم با توجه به افزایش چمگیر درامد ملی اقدام پسندیده و نیکو بود که برخلاف تبلیغات و نظر منتقدان خبر از توجه دقیق دولت و نگاه دولت به نیروی داخلی و توان داخلی است.
 
منتقدان پیوسته در تلاش هستند که القا کنند دولت به دلیل میل به جذب سرمایه گذاری خارجی به ظرفیت درون توجهی ندارد اما این گونه نیست و این افتتاح نشان از اوج توجه دولت به خودکفایی در صنایع مهم و تکیه به توان داخلی بود. چیزی که دولت به شدت آن را در حوزه وزارت نفت پیگیری می کند افزایش ضریب بازیافت از کانون های نفتی کشور است و در این راستا برای جذب سرمایه گذاری خارجی تلاش شده تا موانع و مشکلات این بخش حل شود. تاکید می کنم که وارد کردن تکنولوژی روز و سرمایه خارجی با هدف افزایش تولید ملی امری است مطابق با منافع ملی و عمومی و اگر راه هموار شود قطعا شاهد توسعه و رشد همه جانبه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی خواهیم بود. 
 
نگاه کمیسیون انرژی به افتتاح 5 فاز جدید از مجموع فازهای پارس جنوبی کاملا مثبت بوده و علاوه بر تقدیر کمیسیون انرژی، خیلی کثیری از نمایندگان مجلس در حال تهیه نامه ای هستند که در آن ضمن تقدیر از اقدام وزارت نفت، از مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهور و همچنین جناب مهندس زنگنه به جهت تلاش و پیگیری به ثمر رسیدن این مهم تشکر کرده اند چرا که انصافا با وجود حجم بالای مشکلات به جای مانده از دولت قبل، ایشان به خوبی امور را مدیریت کرده و در زمانی مناسب پروژه های مهمی را به ثمر رساندند. البته به غیر از فاز 11 که مقداری شرایطش با بقیه فازها متفاوت است، من پیش بینی می کنم تا اواسط سال آینده بخش دیگری از فازهای پارس جنوبی به بهره برداری برسد.البته بدون جذب سالانه 30 تا 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش نفت نمی توانیم سیر فعلی را حفظ کنیم چرا که نه منابع داخلی وزارت نفت و نه سرمایه های داخلی قادر به تامین مالی صنعت نفت و گاز و پتروشیمی بوده و مجلس به شکل پیوسته در تلاش است تا با رفع موانع موجود، راه را برای توسعه هرچه بیشتر از نفت این منبع تولید و ثروت ملی باز کند.
محمد حسین شاوردی
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: