bazarnews

کد خبر: ۲۰۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
مشکین فام گفت : تا پایان سال، دو سکوی فاز 14 پارس جنوبی به بهره برداری خواهد رسید.
بازار نیوز - محمد مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در نشت خبری با اصحاب رسانه که امروز در دومین روز از نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش برگزار شد، اظهار داشت : تا پایان امسال هر دو سکوی فاز 14 پارس جنوبی به بهره برداری خواهد رسید. این در حالی است که خط لوله این فاز تکمیل شده و یک میلیارد فوت مکعب گاز تولیدی این فاز به بخش خشکی منتقل خواهد شد.

وی ادامه داد: چندی پیش اولین قرارداد جمع آوری گازهای همراه نفت در عسلویه به امضا رسیده اما این در حالی است که بسیاری از پالایشگاه های پارس جنوبی فلورینگ نرمالی ندارند.


مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه مشکل خط لوله فاز 19 در مدت دو ماه حل شد، افزود: علت حادثه هنوز مشخص نیست البته با پژوهشگاه صنعت نفت برای بررسی علت آسیب دیدگی خط لوله در حال همکاری هستیم.


مشکین فام بیان داشت: تا پایان ماه قرارداد MC با پتروپارس برای فرزاد B منعقد، خواهد شد که گزینه های مختلفی برای گاز خروجی آن در نظر گرفته ایم.



مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه شرکت نفت و گاز پارس هم در بخش تولید و هم در زمینه توسعه در سطح کشور رکورددار است، افزود: سال گذشته 500 میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید شده است.


مشکین فام ادامه داد: در بخش توسعه 90 میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته شده که تا کنون 70 میلیارد دلار آن در پارس جنوبی هزینه شده است.


وی درباره برنامه های آتی پارس جنوبی گفت:  40 سکو در کل مجموعه پارس جنوبی، 330 کیلومتر خط لوله و 13 پالایشگاه برای مجموعه پارس جنوبی در نظر گرفته شده است که از این تعداد 10 پالایشگاه در مدار قرار دارد و تا پایان سال نیز اولین ردیف عملیاتی 3 پالایشگاه باقی مانده دیگر به منظور قرارگیری در مدار تولید انجام خواهد گرفت.


مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: بعد از تکمیل تمام فازهای پارس جنوبی به دلیل اینکه مخازن با افت فشار مواجه خواهد شد، وارد بحث تقویت فشار خواهیم شد، این موضوع تا پایان سال همین ماه میلادی تکمیل خواهد شد که حدود 20 تا 30 میلیارد دلار برای تقویت فشار و فراساحل در نظر گرفته ایم.


مشکین فام درباره دیگر طرح های توسعه ای شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: توسعه میادین گلشن، فردوسی و پارس شمالی از دیگر اولویت های شرکت نفت و گاز پارس خواهد بود.


وی با بیان اینکه میادینی که در آبهای سرزمینی قرار دارند در اولویت شرکت نفت و گاز پارس نیستند، افزود: طی 3 سال گذشته تولید گاز از پارس جنوبی دو برابر شده و این موضوع نشان دهنده توجه وزارت نفت و دولت یازدهم به توسعه میادین مشترک است.


مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه مقرر شده بود تا فازهای 17و 18 و 15و 16 درسال 92 افتتاح شود ولی این امر محقق نشد، افزود: نبود مدیریت منسجم توسط دولت گذشته پارس جنوبی را به کلاف سردرگم تبدیل کرده بود، به همین دلیل راه اندازی فازهای فوق در آن زمان محقق نشده بود.


مشکین فام ادامه داد: برای عوام فریبی اعلام می کنند که پروژه های افتتاح شده در پارس جنوبی به پیشرفت 50 درصدی به دولت یازدهم واگذار شده اما به لحاظ فنی این حرف تنها یک ادعاست چرا که اگر کارها خوب پیشرفت می رفت چرا مدام دست به تغییر مدیریان می زدند، تنها 12 مدیرعامل شرکتی در پارس جنوبی تغییر کرد، اگر روند کارها خوب بود علت این جابه جایی ها چه بوده است. بارها به مدیران دولت گذشته گفته شد افتتاح 35 ماهه این فازها امکان پذیر نخواهد بود اما آنها اصرار بر افتتاح این طرح ها در فروردین 92 داشته اند.


وی در ادامه افزود: در دولت گذشته صرف چندین برابری و تکراری اعتبار باعث شد تا وقتی ما در دولت یازدهم این پروژه را تحویل گرفتیم تمام انرژی خود را برای طراحی مجدد فازها بگذاریم.


مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در پایان گفت: تمام چالش ما در بحث قراردادهای جدید با شرکت های خارجی تولید داخل است بنابراین ارتقاء توان پیمانکاران داخلی در بخش های مختلف در متن تمامی قراردادها لحاظ شده است، حتی می توان اذعان داشت که 50 درصد از انرژی ما صرف این مسائل شده تا شرکت های خارجی برای حضور در پروژه های نفتی ایران باید برنامه ای برای توانمند سازی پیمانکاران داخلی ارائه دهند.
خبرنگاران جوان
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: