bazarnews

کد خبر: ۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
در حالی مجلس دو نرخی بودن قیمت بنزین را تصویب کرده که پس از اعتراض وزیر نفت، موج مخالفت‌ها نسبت به این موضوع راه افتاده است.
به گزارش بازارنیوز، پس از اینکه در کمیسیون تلفیق مجلس به دو شناور بودن نرخ بنزین رای داده شد، بلافاصله پیژن زنگنه، وزیر نفت مخالفت خود را با بنزین دو نرخی اعلام کرد. او گرچه بر این باور است که دو نرخی بودن قیمت بنزین فساد می‌آورد و وزارت نفت نه تنها به دو نرخی بودن قیمت بنزین بلکه با دو نرخی بودن هیچ فرآورده نفتی موافق نیست اما به نظر می‌رسد سناریوی مجلس برای تعیین قیمت بنزین در بودجه سال 95، دیگر تک‌ نرخی بودن نخواهد بود. 

این در حالی است که پس از وزیر نفت، مخالفت‌های دیگر مسوولان نیز شنیده می‌شود. آن گونه که ایلنا گزارش داده، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت ضمن ابراز مخالفت با بنزین چند نرخی به دلیل فسادآور بودن آن گفته است: عرضه بنزین با کارت، وقت مراجعه‌کننده را تلف می‌کند و باعث فساد می‌شود. از سویی تجهیزات کنونی سوخت جایگاه‌های سوخت قابل انتقال به بنزین چند نرخی و کنترل آن نیست بنابر این بنزین چند نرخی جز اینکه فساد ایجاد کند مشکلی را حل نخواهد کرد. 

او معتقد است در هیچ جای دنیا باب نیست که بنزین چند نرخی باشد و ما از 10سال گذشته تا کنون بار‌ها مخالفت خود را با بنزین چند نرخی اعلام کرده‌ایم. چرا که کارت سوخت نیز مشکلی را حل نمی‌کند چون هزینه‌های نصب دستگاه pose تا سال 87 توسط دولت پرداخت شد و از آن پس این هزینه‌ها به عهده جایگاه دارد گذاشته شد که هیچ عایدی هم نداشته است.

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران همچنین گفته است: سوخت‌گیری توسط کارت جز تاخیر در سوخت‌گیری هیچ منفعتی ندارد، ضمن اینکه کامپیوترهای ما نیز قدیمی یا خراب شده‌اند و قطعه برای تعویض یا تعمیر نیز موجود نیست.این در حالی است که مدیر عامل شركت ملی پخش فراورده‌های نفتی هم اعلام کرده احیای نظام سهمیه بندی و دو نرخی كردن بنزین، ضرورتی ندارد زیرا فسادآور بوده و مشكلاتی را ایجاد می‌کند. از طرفی در گذشته سامانه بنزین با هدف اصلاح قیمت‌ها، كنترل میزان مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت راه‌اندازی شده و توانست به همه اهداف دست پیدا كند. اما الان بنزین لیتری 10 هزار ریال به فروش می رسد كه جذابیتی برای قاچاقچیان ندارد.

سید ناصر سجادی همچنین گفته است با این حال منتظر تصمیم‌گیری دولت و ابلاغ مصوبه مجلس هستیم تا كارهایی اجرایی مربوط به این مصوبه را انجام دهیم. این مصوبه باید به تایید شورای نگهبان رسیده و توسط دولت ابلاغ شود تا جنبه اجرایی پیدا كند.

به گزارش بازارنیوز، با توجه به اینکه نمایندگان مجلس هفته گذشته در بررسی لایحه بودجه 95 به دو نرخی بودن بنزین رای دادند، قرار شد بر اساس آن نرخ بنزین به صورت پلکانی افزایش یابد. گرچه این سناریوی مجلس به مذاق وزیر نفت خوش نیامد و انتقادات بسیاری را به راه انداخت و این مصوبه برای بررسی بیشتر به كمیسیون تلفیق مجلس ارجاع داده شد و دوباره با اعمال اصلاحاتی در صحن مجلس به تصویب رسید اما حال باید دید شورای نگهبان چه نظری برای دو نرخی بودن قیمت بنزین خواهد داشت؟
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: