bazarnews

کد خبر: ۲۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
صنایع برودتی یکی از بخش هایی است که تولیدکنندگان داخلی آن به علت حضور دولت، قاچاق و واردات بی رویه کالاهای تقلبی آسیب های جدی خورده است.
علی جمالی اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی ، تهویه مطبوع ، لباسشویی و قطعات یدکی در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز گفت: در حال حاضر برخی از وارد کنندگان به واردات محصولاتی پرداخته اند که هم برند معتبری نیستند و هم کیفیت مرغوبی ندارد که همین امر موجب کاهش کیفیت محصولات تولید داخلی نیز می شود؛ زیرا بسیاری از کالاهای وارداتی در حوزه صنایع برودتی مربوط به مواد اولیه و قطعات اصلی مانند موتور و گاز خنک کننده یخچال ها است.

وی افزود: در 15 سال گذشته نه تنها تعداد واردکنندگان محصولات بسیار محدود بوده بلکه تعداد کمی از قطعات یک برند معتبر را وارد می کردیم به طوری که صرفا به واردات کمپرسور و تجهیزات مربوط به آن از برند های ژاپنی خرید می کردیم و پس از گذشت مدتی که آلمان و فرانسه نیز کیفیت تولیدات خود را افزایش دادند سراغ خرید کالا از آنها نیز رفتیم.

جمالی با شکایت از افزایش تعداد واردکنندگان بدون تخصص تصریح کرد: هر کسی با تجربه یا بی تجربه وارد این حوزه شده که همین امر علت اصلی افزایش قاچاق و حضور کالاهای تقلبی در بازار است به طوری که در حال حاضر بسیاری از قطعات دارای برچسبی هستند که روی آنها مصرف انرژی A یا A+++ مشخص شده که اصلا واقعی نیستند وعلاوه بر آن نیز در برخی مواقع شاهدیم که بر روی این برچسب ها نوشته شده: "ساخت آمریکا" در صورتی که آمریکا اصلا کمپرسور یخچال های خانگی خود را نیز تولید نمی کند و از محصولات کشورهای دیگر استفاده می کند و این کشور صرفا ساخت کمپرسورهای صنعتی را انجام می دهد.

وی در خصوص حضور تولید کنندگان مختلف با برندهای متفاوت در ایران تاکید کرد: در همه کشورهای پیشرفته دنیا در مرزهای داخلی خود چند برند محدود وجود دارد که به تولید مشغول هستند اما در ایران چندین برند تولیدی وجود دارد که پس از گذشت مدتی تک به تک ورشکسته و تعطیلی می شوند.

جمالی عنوان کرد: جهت برطرف شدن مشکلات مربوط  به واردکنندگان باید همه آنها جهت واردات محصولات مختلف با اتحادیه مذبور مشورت کنند تا کیفیت ، اصل بودن و قاچاقی نبودن محصول بررسی و تایید شود.

وی از جمله مشکلات تولید کنندگان داخلی در صنایع برودتی ، تهویه مطبوع ، لباسشویی و قطعات یدکی را حضور پر رنگ دولت دانست و تاکید کرد: دولت تخصص لازم جهت تولید را ندارد که همین امر موجب آسیب دیدن تولید کنندگان شده؛ دولت باید به وظیفه اصلی خود که نظارت بر چاقاق و مبازره با واردکنندگان متخلف است بپردازد و اقتصاد و تولید را به بخش خصوصی واگذار کند.

جمالی افرود: بانک ها نیز باید وام هایی با بهره تک رقمی در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دهند و همچنین سود سپرده های خود را نیز بسیار پایین در نظر بگیرند تا افراد جامعه سرمایه های خود را از بانک ها خراج و به بخش تولید وارد کنند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: