bazarnews

کد خبر: ۲۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
خبر داغ رجیستری کردن گوشی این روزها همه سایت های خبری و خبرگزاری ها را درگیر خود کرده و جدیت آن باعث شد صاحبان گوشی های اپل و آیفون ترس از دست دادن گوشی و پولی که برای آنها هزینه کرده اند را تجربه کنند.
رجیستر کردن گوشی فقط در پلمپ دو فروشگاه اپل خلاصه شد؟!بازارنیوز - قاچاق موبایل یکی از موضوعاتی است که مسئولین رو به خودش مشغول کرده و از طرفی برای خبرنگاران هم در رده سوژه های داغ جای گرفته؛ دولت مردان برای مبارزه با قاچاق موبایل دست به دامن روش های مختلفی شدند؛ که متاسفانه همه با شکست مواجه شد و موبایل های قاچاق بیشتر بازار را پر کردند؛ موبایل هایی که با غرور تمام در ویترین مغازه های شیک جا خشک کردند و خیلی از ما دانسته یا ندانسته آنها را خریداری و استفاده می کنیم.

طرح اولیه ریجستری گوشی های تلفن همراه مهر 94 اعلام شد

مهر ماه سال 94 علیرضا گلستانی زاده معاون برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستادمرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز طرح رجیستری کردن گوشی های همراه را که قبلا در سال 85 اجرا و با شکست مواجه شده بود را مطرح کرده و وی دلایل شکست قبلی این طرح را آماده نبودن زیرساخت ها و همکاری نکردن برخی از اپراتورها دانست و عنوان کرد: مشکلات و موانع مربوط به این طرح شناسایی شده و تا پایان مهر ماه سال 94 اجرایی خواهد شد.

این خبر فقط چند ماهی داغ بود تا اینکه از ماه گذشته به صورت جدی از طرف محمود واعظی وزیر ارتباطات در رسانه ها منتشر شد که با قطعیت اعلام کرد: از یکم مرداد ماه این طرح برای مبارزه با قاچاق گوشی و پیدا کردن گوشی‌های مسروقه اجرا می‌شود.

اعلام اجرایی  شدن این طرح از سوی وزیر باعث شد بیشتر خبرهای مربوط به دنیای دیجیتال درباره ریجستری کردن تلفن های همراه باشد که همین اخبار خود به تنهایی نیز سر و صدای زیادی به پا کرد بعضی از خبرها ضد ونقیض بودند و بعضی ها هم بوی تهدید می دادند.

حالا از تهدیدات و ضد و نقیض حرف های مسئولین که بگذریم اما همگی از روی اجبار و هم صدا شدن با دولت؛ یا کسی چه می داند شاید هم از ته دل، اعلام کردند: با اجرایی شدن این طرح و مبارزه با قاچاق گوشی موافق هستند و در کمترین بازده زمانی نیز با مصاحبه دادن به سایت های خبری و خبرگزارای های مختلف این رضایت را به گوش مردم رساندند.

غلامحسین کریمی خراسانی رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی؛
با اجرای طرح ریجستری گوشی کاملا موافق هستم؛ زیرا با یک ساماندهی منظم می توانیم گوشی های قاچاق را از سایر گوشی ها تفکیک کنیم که با این روش میزان واردات موبایل به میزان چشمگیری کاهش می یابد.

ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه موبایل و تلفن همراه؛
نه تنها با اجرای طرح ریجستری گوشی مخالف نیستم بلکه معتقدم می تواند از قاچاق بی رویه کالا جلوگیری کند؛ به شرط آنکه ما بتوانیم معایب گذشته آن را حذف و محاسن آن را گسترش دهیم.

تا قبل اجرای ریجستری اپل می تواند نمایندگی در ایران بزند!
در همین راستا و برای اجرایی کردن این طرح عباس نخعی مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف اعلام کرد: کمپانی اپل تنها تا پیش از اجرای طرح رجیستری موبایل، فرصت تأسیس نمایندگی در کشور را دارد در غیر این صورت آیفون و اپل از بازار جمع خواهد شد.

پس از گذشت یک هفته از این خبر و در راستای اجرایی کردن طرح رجیستری گوشی های همراه رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی از پلمپ شدن دو فروشگاه اپل در تهران خبر داد و تنها علت آن را قاچاق بودن این برند و نبود نمایندگی قانونی در تهران بیان کرد.

آیا همه برندهای نمایندگی مستقیم دارند؟
عباس نخعی مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف اظهار داشت: وجود نمایندگی های معتبر برای گوشی همراه در ایران الزامی است و در حال حاضر تصمیم گرفته شده؛ تنها گوشی‌هایی قابلیت فعالیت و خرید و فروش در بازار کشور را داشته باشند که دارای نمایندگی رسمی هستند. 

درحالی که طبق تحقیقات میدانی و اسنادی که ارائه شده، هیچ برندی بجز گوشی های دو برند کره ای و چینی نمایندگی مستقیم در ایران ندارند به طوری که حتی دو برند از معروف‌ترین موبایل‌هایی که در کشور مورد استفاده قرار می گیرد هم نمایندگی ندارند.

پس کی رجیستری انجام می شود؟
اما گویا این رجیستری کردن صرفا در پلمپ دو فروشگاه اپل خلاصه شده بود! چون با وجود اینکه این همه جدیت در شروع کار و سخنرانی و مصاحبه  های بی شمار صورت گرفت اما خبری با عنوان "به تعویق افتادن اجرای رجیستری گوشی موبایل" همه مردم را متعجب کرد.

خبری که محمد رضا فرنقی زاد رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات یک روز پس از زمان تعیین شده (یکم مرداد ماه) جهت اجرای طرح اعلام کرد.


مهمترین دلیل این تعویق هم آماده نبودن زیر ساخت های لازم جهت اجرای این طرح اعلام شده! اما سوال اینجا است" بهتر نبود اول زیر ساخت را آماده می کردیم بعد از اجرای طرح صحبت می شد و از همه مهمتر آخرین حرکت پس از چندین اخطار پلمپ کردن فروشگاه ها می شد؟"

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: