bazarnews

کد خبر: ۲۲۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
یک دیپلمات ارشد چینی از حمایت پکن همانند مسکو برای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای خبر داد.
بازار نیوز - یک دیپلمات ارشد چینی گفت چین از ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای حمایت می کند و این موضوع در نشست این هفته این سازمان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

علی رغم درخواست مسکو در حمایت از تهران، سال گذشته این سازمان با پیشنهاد ایران موافقت نکرده بود.

ایران مدت مدیدی است که خواستار عضویت در این سازمان است و استدلال روسیه در حمایت از ایران این است که با لغو تحریم های غرب، تهران می تواند عضوی از این سازمان باشد.

لی هویلای، دستیار وزیر امور خارجه چین گفت ایران یک عضو ناظر در سازمان همکاری شانگهای است که تاکنون مشارکت فعالانه‌ای در فعالیت های آن داشته و کمک های مثبتی به توسعه این سازمان کرده است.

وی در آستانه نشست این سازمان در آستانه، پایتخت قزاقستان گفت: «چین از عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای استقبال و حمایت می کند.»

این مقام چینی افزود «من فکر می کنم در این نشست تمامی طرف ها دقیقا به مطالعه موضوع عضویت ایران در این سازمان بر اساس قوانین مربوطه و اجماع از طریق مشورت های لازم ادامه خواهند داد.»

سازمان همکاری شانگهای، برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌است. این سازمان در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد. نقش اصلی و تعیین کننده را، در سازمان شانگهای، دو کشور چین و روسیه دارند.
رویترز
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: