bazarnews

کد خبر: ۲۳۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۴
اگرچه صادرات گاز قطر توسط مسیر دریایی از جمله تنگه هرمز ممکن است در کوتاه مدت تاثیری بر روی قیمت ها نداشته باشد اما در بلندمدت شرایط به گونه ای دیگر خواهد بود
به گزارش بازار نیوز و به نقل از الجزیره، بحران دیپلماتیک قطر در کوتاه‌مدت بر روی قیمت انرژی تأثیرگذار نخواهد بود اما اگر این روند طولانی‌مدت شود آنگاه بر روی عرضه گاز تأثیر می‌گذارد و قیمت آن با روند صعودی مواجه خواهد شد.

افرایش گاز شل آمریکا سبب اشباع بازار شده است و تصمیم عربستان و هم‌پیمان‌های این کشور برای قطع روابط سیاسی با قطر تنها توانست اثر زودگذری بر روی قیمت‌ها داشته باشد.

راغو معاون رئیس‌جمهور کویت گفته بود: با توجه به اشباع بازار نفت در جهان احتمالاً تصمیم کشورهای خلیج‌فارس سبب تغییرات قیمتی نفت در کوتاه‌مدت و میان‌مدت نخواهد شد.

قطر در روز دوشنبه گفته بود با تصمیم اعضای اوپک در کاهش تولید نفت برای 9 ماه دیگر موافقت می‌کند. سهم قطر از کاهش 1.8 میلیون بشکه در روز اعضای اوپک تنها 30 هزار بشکه در روز است.

اگرچه فروش 600 هزار بشکه‌ای نفت قطر حاکی از سهم زیر یک‌درصدی در بازار جهان است اما این کشور نقش بسیار بزرگی در گاز مایع در جهان دارد. قطر بزرگ‌ترین صادرکننده گاز مایع است و در حدود یک‌سوم از عرضه جهانی مخصوصاً به کشورهای آسیا و اروپا توسط این کشور انجام می‌شود.

شرکت مشاوره اقتصادی آکسفورد گفته بود صادرات نفت و گاز قطر قطعاً تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد زیرا مسیر اصلی دریایی آن‌ها از جمله عمان و آب‌های ایران هنوز در دسترس است.

اما استفاده از آب‌های ایران موجب هزینه‎های بالاتری خواهد شد. ژان فرانسوا از مرکز جهانی انرژی آتلانتیک مستقر در ایالات‌متحده گفته بود: ممکن است در صورت ادامه تنش‌ها، اثرات غیرمستقیم کوچکی وجود داشته باشد. نرخ بیمه شروع به افزایش خواهد کرد و این مبالغ باید توسط کشور قطر پرداخت شود. 

بیشتر صادرات 80 میلیونی گاز مایع قطر با استفاده از تانکر به کشورهایی از جمله ژاپن، کره جنوبی و برخی از مناطق اروپا فرستاده می‌شود.  به عنوان مثال یک‌سوم از واردات گاز بریتانیا از قطر می‌آید. مشتری‌های اروپایی دیگر قطر اسپانیا و لهستان هستند. 

محدودیت‌های زمینی، دریایی و هوایی اعمال شده به وسیله عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر تابه‌حال مسیر دریایی صادرات LNG که می‌تواند از تنگه هرمز بگذرد را تحت تأثیر قرار نداده است ولی هر نوع اختلال در صادرات قطر سبب عصبانیت کشورهای اروپایی خواهد شد. 

مرکز مالی کویت در روز دوشنبه گفته بود: اگر گاز قطر به‌سختی به بازار جهانی مخصوصاً کشورهای اروپایی برسد آنگاه آن‌ها احساس خطر کرده و ممکن است به سمت روسیه بروند. تصمیم سیاسی سختی که اعضای اتحادیه اروپا شاید بگیرند.

قطر همچنین روزانه 2 میلیون فوت مکعب گاز لوله‌کشی شده برای تولید برق به امارات متحده می‌‎فرستد و بخش کمی از صادرات لوله‌ای نیز به کشور عمان می‌رود.  بنابراین هر نوع اختلال در صادرات گاز قطر برای بسیاری از کشورها دردسرساز خواهد بود.

از سوی دیگر هر نوع تنش نظامی ( که بسیار بعید است) در حوزه خلیج‌فارس سبب افزایش قیمت انرژی خواهد شد.  ژان فرانسوا می‌گوید:  هر نوع تنش نظامی در حوزه خلیج‌فارس می‎تواند قیمت‌های نفت را به 150 دلار برای هر بشکه برساند. وی اضافه می‌کند قیمت گاز نیز قطعاً رشد خواهد کرد.

شش کشور همکاری خلیج‌فارس ( بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات) یک‌پنجم از صادرات نفت خام جهان را انجام می‌دهند. درآمدهای حاصل از صادرات انرژی 80 درصد از درآمدهای دولتی کشورها را تشکیل می‌دهد. یکی از راه‌های تشدید بحران در شرایط کنونی می‌تواند بسته شدن راه دریایی و عدم انتقال گاز باشد. راغو می‌گوید به این دلایل واردات کنندگان عمده گاز مایع قطر از جمله ژاپن، کره جنوبی و هند در بلندمدت ممکن است دچار کمبود شوند و به دنبال تأمین‌کنندگان دیگری بروند.  

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: