bazarnews

کد خبر: ۲۴۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
یک کارشناس اقتصادی در رابطه با تاثیر کاهش نرخ سپرده بانک ها گفت: بانک ها در ارائه تسهیلات به تولید کننده و مصرف کننده نقش کلیدی دارند اما عوامل دیگری نیز بر تولید خودرو تاثیر گذار هستند که نمی توان آن ها را نادیده گرفت.
بازار نیوز - با وضعیت پیش آمده در خصوص سود بانک ها و کاهش نرخ آن همواره نگرانی‌های زیادی در رابطه با تامین بودجه بازار برخی کالاها مشاهده می‌شود و یکی از این بازار ها، بازار خودرو است. یک کارشناس اقتصادی در ارتباط با تاثیر کاهش سود بانکی بر شرایط خودروسازی داخلی با خبرنگار بازار نیوز گفت:کاهش سود بانکی به این مفهوم است که فعالیت های خدماتی، واسطه گری و غیر تولیدی توان سود آوری ندارند. زمانی که تولید در جامعه کاهش می کند مردم به منظور کسب درآمد شروع به سپردن سرمایه شان به بانک ها می کنند. اما فقط هنگامی تولد رونق پیدا میکند که در مسیری درست قرار بگیرد، در این حالت سود بانکی متعادل خواهد شد. 
تمام کشور هایی که در دنیا شرایط تولیدی خوبی دارند سود بانکیشان در حدود 3،2 و 4درصد است و سیاست های اقتصادی به گونه ای هستند که منابع مالی به سمت تولید جریان پیدا کنند.
اگر خودرو های فرسوده کنار بروند باعث ایجاد فرصت هایی برای شرکت های خودرو سازی خواهند شد تا تولید خود را افزایش دهند. تولید بیشتر به کاهش هزینه ها و روان شدن فعالیت های تولیدی منجر می‌شود زیرا وقتی تیراژ تولید پایین باشد به طبع ایجاد کیفیت دشوار است. البته باید بررسی شود که چه تعداد خودرو فرسوده و در چه مدت زمانی توقف تولید خواهند شد تا تاثیرات چنین تصمیمی بررسی شود. 
برای رونق کلی تولید و همچنین رونق آن در صنعت خورو، تنها سود بانکی تاثیر گذار نیست بلکه فعالیت های بسیاری باید در کنار هم انجام گیرند تا رشد تولید داشته باشیم.
در حال حاضر رغبتی برای ورود به حوزه تولید وجود ندارد و کارآفرینان سعی می‌کنند سرمایه خود را خارج کنند یا به سوی فعالیت های خدماتی و واسطه گری و کار های غیر مولد بپردازند که شرایطی به مراتب بهتر از تولید دارد. 
موانع توسعه تولید از مدت ها قبل مشخص شده اند از جمله بحث های مربوط به ارز، قوانین، مشکلات گمرک،انواع مالیات، مالیات ارزش افزوده، تعمین اجتماعی و قانون کار هستند.
یکی از ایرادات وارد برکشور ما این است که مشکلات به صورت مجرد مورد بررسی قرار می‌گیرند. این عوامل بازدارنده باید باهم و در کنار هم مورد بررسی شوند. تولید به معنای هویت ملی، افتخار ملی، شکوفایی اقتصاد کشور، جلوگری از بیکاری و بزهکاری و آسیب های اجتماعی دیگر است. ولی متاسفانه در جامعه ما به تولید اینگونه نگاه نمی‌شود. در جامعه ما هنوز به گونه ای بحث می‌شود که افراد را به نداشتن و دور شدن از تولید تشویق می‌کند، هنوز در جامعه ما کسی که کارخانه و کار ایجاد میکند یک آدم برتر و شایسته قلمداد نمی‌شود. 
این فرهنگ ها عامل بازدارنه توسعه و تولید است. در یک جامعه رشد کرده و در حال به تولید و تولید کننده بها داده می‌شود و در همه جای دنیا عزت و احترام خاصی برای تولیدکنندگان در نظر می‌گیرند.علاوه بر دیگر موانع، بهره بانکی هم  یکی از موانعی است که باید برداشته شود.

آیا با کم شدن سود بانک ها، بودجه در نظر گرفته شده برای افزایش تولید خودرو بالا میرود؟ 
در حال حاضر بانک ها مشکلاتی دارند و تمایلی به در اختیار قرار دادن منابع مالی خود به تولید کنندگان ندارند. در این شرایط دریافت تسهیلات بانکی ارزان قیمت بسیار سخت خواهد شد. این منابع باید از فضایی بیرون از بانک ها تامین شود. دولت با وجود محدودیت هایی که دارد باید تلاش کند منابعی برای افزایش تولید در نظر بگیرد ولی در مجموع اگر قرار باشد تحولی در بهبود صنعت داشته باشیم، باید تعدادی منابع از طریق سیستم بانکی با سود کم در اختیار صنعت تولید قرار بگیرد. با توسعه تولید اقتصاد کشور ها رشد میکند. در زمان هدفمند کردن یاراانه ها قرار بر این بود که بخشی از آن مبالغ به سوی تولید روانه شود در صورتی که این اتفاق نیفتاد و نه تنها تولیدکنندگان چیزی به دست نیاوردند بلکه در شرایطی سخت قرار گرفتند و بسیاری از واحد های تولیدی بسته شد. صنعت خورو هم شرایط مشابه را دارد و در محیط منطقی اقتصادی فعالیت نمی‌کند. با این توصیف به نظر میرسد بانک ها به راحتی تسهیلات را در اختیار واحد های تولیدی قرار ندهند مگر این که این منابع مستقیم از طریق دولت با شکلی درست در اختیار تولید کنندگان واقعی قرار بگیرد و به سوی افراد و واحد هایی نرود که نه تنها تولید کننده نیستند بلکه موانع و مشکلاتی برای تولید ایجاد می‌کنند. با این حال این بانک‌ها هستند که در ارائه تسهیلات به تولید و مصرف کنندگان نقش کلیدی دارند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: