bazarnews

کد خبر: ۲۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
موازی کاری، تداخل در نظارت و تضعیف مالی از جمله موادری است که بر تصمیم گیری برای ادغام اتحادیه ها تاثیرگذار بوده است.
بازار نیوز- حتما برای شما هم پیش آمده که برای کسب قیمت یک کالا و خدمات و یا جهت پیگیری موضوعی خاص قصد مراجعه به مرکز مرتبط با آن واحد صنفی را داشته باشید اما پس از مراجعه می بینید که زیر نظر دو یا چند اتحادیه قرار دارد و شما نیز نمی توانید قیمت نهایی آن را بدست آورید زیرا به قول معروف هر کدام از آنها ساز خود را می زند همانند افزایش قیمت مرغ که چند روز پیش اتفاق افتاد و چند اتحادیه مختلف این کمبود نظارت و دلایل افزایش قیمت از وظایف اتحادیه مقابل می دانست.

باید بگوییم این تداخل در اقتصادی که 260 هزار واحد صنفی درتهران زیر نظر 135 اتحادیه این شهر مشغول به فعالیت هستند با این تعدد و تکثر در فعالیت اتحادیه ها کاملا طبیعی است زیرا برخی از این اتحادیه ها به نحوی طبقه بندی شده اند که نه تنها دچار تنش کاری بلکه حتی موازی کاری نیز در آنها به خوبی نمایان می شود.

مثلا این چند اتحادیه گزینه ای از اتحادیه هایی هستند که با یکدیگر موازی کاری هستند:

ادغام اتحادیه ها یکی از تصمیمات راسخ معاون وزیر/ تداخل 135 اتحادیه دردسر ساز است

تا کنون تنش ها و دعواهای بی شماری بین روسای اتحادیه های موازی رخ داده و کارهای موازی که از طرف دو یا چند اتحادیه برای یک صنف مشخص انجام شده؛ عاقبت منجر به گرفتن تصمیمی قاطع در خصوص ادغام این اتحادیه ها با هم شد به طوری که در اجلاس ماهانه اتاق اصناف که چند روز گذشته با حضور مهندس خسروتاج معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت و روسای اتحادیه های صنفی برگزار شد نیز در این خصوص حرف هایی زده و تصمیماتی گرفته شد.

قنبری رییس اتحادیه شیشه و آیینه در این جلسه خطاب به مسئولین حاضر در خصوص ادغام اتحادیه ها با یکدیگر گفت: اتحایه ها یک شبه به وجود نیامده اند که یک شبه از میان رفته و حذف شوند.

عبداللهی رییس اتحادیه صنایع دستی نیز عنوان کرد: سازمان صنعت و معدن باید برای هر اتحادیه با توجه به خصوصیات و ویژگی های آن برنامه راهبردی را تهیه کند.

اما خسرو تاج معاورن وزیر صنعت معدن تجارت در پاسخ به صحبت های روسای اتحادیه ها تاکید کرد: طرح ادغام سازی واحدهای صنفی باید هرچه سریعتر اجرایی شود زیرا این واحد ها با مشکل موازی کاری مواجه هستند.

وی افزود: این اتحادیه های به علت همپوشانی در کارها گاهی برای یک محصول یا خدمت چندین اظهار نظر مختلف ارائه می دهند و ادامه فعالیت اتحادیه ها به این شکل موجب تضعیف توان مالی شده که همین امر در خدمت رسانی به صنف های مربوط می تواند مشکلاتی را ایجاد کنند.

لازم به ذکر است؛ از بین رفتن اختلافات میان روسای اتحادیه ها، حذف موازی کاری، منسجم شدن منابع مالی، هماهنگی بیشتر بین واحد های صنفی و حمایت صنفی از اعضا از جمله نکات مثبت پس اجرای این طرح محسوب می شود.

فاضلی رییس اتاق اصناف تهران نیز عنوان کرد: اگر چه ما با اجرای این طرح موافق هستیم اما این کار نیازمند صرف زمان بیشتری است.

اما گویا اکثر روسای اتحادیه ها مخالف اجرای این طرح هستند و گاهی این سوال برای ما ایجاد می شود که "چرا رئیس اتحادیه بودن در ایران تا این میزان مهم است؟" که بخاطر حفظ این سمت با سایرین دعوا کرده و می جنگند. 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: