bazarnews

کد خبر: ۲۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
در همایش ناب سازی مصرف انرژی مطرح شد؛
رئیس مجمع صنفی انبوه سازان آذربایجان شرقی بر لزوم انجام سرمایه گذاری های لازم در حوزه انرژی تاکید کرد.
بازارنیوز-  جمشید برزگر قبل از ظهر پنج شنبه در همایش ناب سازی مصرف انرژی در تبریز اظهار داشت: امروز نسل آینده ما باید تاوان اشتباه مدیریت های گذشته را پرداخت کند.

وی افزود: در دهه دوم انقلاب، بحث ساخت و ساز پس از زلزله رودبار و بم تغییر یافت و متوجه شدیم باید چاره سازی جدیدی برای ساخت و ساز داشته باشیم که در این راستا قانون نظام مهندسی تدوین شد.

برزگر با اشاره ای به افزایش عمر ساختمان ها به بالای 50 سال گفت: این امر به برکت شکل گیری تشلات صنفی و حرفه ای و جوامع نهادینه شده و مهندسان با وجدان است.

وی افزود: در شرایطی که 800 میلیارد دلار درآمد نفتی در کشور داشتیم به جای استفاده از آن در راه توسعه مسکن، مسکن مهر را جایگزین کردیم و در بهترین موقعیتی که می توانستیم صنعت ساختمان خود را با استانداردها روز وفق دهیم، این کار را نکردیم.

رئیس مجمع صنفی انبوه سازان استان ادامه داد: باید در گذشته به زیرساخت های خود در تمامی حوزه های عمرانی توجه می کردیم و به جای پخش یارانه اقدام به راه اندازی قطار تبریز- تهران و قطار تبریز- میانه می کردیم.

وی با اشاره به اینکه باید عنایت ویژه ای به سازمان های مردم نهاد داشته باشیم، گفت: تا جایی که سرمایه گذاری و هزینه نکنیم نمی توانیم در برابر آن به بهره برداری فکر کنیم.

برزگر افزود: ما در حوزه انرژی سرمایه گذاری خوبی نکرده ایم و اقداماتی نیز برای کاهش مصرف انرژی انجام نداده ایم.

بهینه سازی مصرف انرژی به بخش خصوصی سپرده شود
حدادی عضو هیئت رئیسه پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه شریف نیز در این مراسم اظهار داشت: 32 درصد از مصرف گاز و 47 درصد مصرف برق  مربوط به ساختمان ها بوده و همین امر نشان دهنده ظرفیت بالای ساختمان ها در صرفه جویی مصرف انرژی بوده و از سویی میزان آلودگی مربوط به انرژی در یک ساختمان 10 واحدی 12 الی 14 برابر یک خودرو سواری است.

حدادی افزود: اما طرح بهسازی و افزایش کارایی 600 هزار موتور خانه طرح عملی بود که سبب صرفه جویی روزانه 13 میلیون مترمکعب و زمینه ساز صرفه جویی یک میلیارد و 300 میلیون تومان در ساختمان ها می شود.

وی ادامه داد: ما باید به سمتی برویم که بحث بهینه سازی مصرف انرژی به بخش خصوصی سپرده شده و مردم خود عنان این کار را به دست بگیرند چرا که دولت با طرح های مختلف نمی تواند در این زمینه گامی بردارد.

عضو هیئت رئیسه پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه شریف افزود:  کسانی که تعمیر موتورخانه های ساختمان ها را برعهده دارند باید نسبت به صرفه جویی انرژی و مصرف بهنیه آن توجیه شده باشند چرا که مقدار زیادی از انرژی در این راستا به هدر می رود.

وی با تاکید بر ارزش یافتن برچسب انرژی در ساختمان های تجاری گفت: این امر می تواند بحث صرفه جویی در مصرف انرژی را عملی کند.
مهر
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: