bazarnews

کد خبر: ۲۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران:
مشکلات مربوط به حوزه کشاورزی صرفا مربوط به کاشت محصولات آب بر و یا تعرفه نیست باید کشور از وارداتی بودن به صادراتی بودن تغییر هویت دهد.
اقتصاد دانان بگویند علت بالا بودن قیمت تمام شده چیست؟/ افزایش دیوار تعرفه موجب ایجاد تعداد بیشتری قاچاقچیان می شودرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز گفت: پیش بینی می شود میزان تولید گوجه فرنگی تا پایان سال به حدود 4 تا 5 میلیون تن و هندوانه نیز به 800 هزار تا یک میلیون تن برسد؛ تصور می شد این تولیدات نسبت به سال گذشته کاهش یابد و میزان محدودتری از این محصولات برداشت و همین کاهش موجب افزایش قیمت و سوده شدن آن نیز شود.

وی افزود: اما متاسفانه  مجددا بسیاری از کشاورزان در زمین های خود به پرورش هندوانه پرداخته اند و با وجود اینکه در خصوص مصرف بالای آب این محصولات به کشاورزان چندین بار تذکر داده شده اما امسال نیز در این حوزه تولید مازاد خواهیم داشت.

نورانی اظهار داشت: سال ها است که ایران در تولید سیب زمینی و پیاز دچار چالش می شود به طوری که یکسال  کمبود در عرضه پیاز و سال دیگر کمبود سیب زمینی را تجربه می کنیم؛ همین امر نشان دهنده نیاز ما به یک برنامه منظم و قابل اجرا است که باید توسط جهاد کشاورزی تدوین شود.

وی تاکید کرد: در سال جاری نیز ما با افزایش تولید پیاز مواجه شدیم و بخشی از این محصول فاسد و دور ریخته شد؛ کشاورزان باید محدودیت میزان آب مصرفی در کشور را در نظر بگیرند تا با مدیریت صحیح محصولات کشاورزی مورد نیاز جامعه را تامین کنند.

نورانی در خصوص محصولات آب بر(محصولاتی که نیازمند آب زیادی برای تولید هستند) گفت: باید هدف گذاری اصولی در این زمینه صورت پذیرد تا میزان آب مصرفی برای کشاورزی و باغداری بسیار کاهش یابد.

وی تصریح کرد: در گذشته هندوانه در دیم ها کشت می شد که هم از نظر طعم و مزه بسیار حائز اهمیت بوده و هم بوی بسیار مطلوبی نیز اشت؛ اما متاسفانه امروزه نه تنها آب زیادی برای کشت استفاده می شود بلکه با استفاده از سم و کودهای شیمیایی هندوانه ها پرورش می یابند.

نورانی عنوان کرد: صادرات امسال هندوانه بسیار محدود بوده زیرا کشورهایی همچون عربستان, کویت و قطر به علت مشکلاتی که با ایران داشته اند میزان خرید آنها بسیار کاهش یافته است.

افزایش رانت با پرداخت نا درست یارانه به صادر کنندگان 

وی در خصوص یارانه صادرات محصولات کشاورزی اظهار داشت: متاسفانه دولت زمانی که با مازاد محصولی در کشور مواجه می شود اعلام می کند به صادرکنندگانی که این محصول را خریداری و صادر کنند یارانه پرداخت می کنیم؛ در صورتی که این روش درستی برای پرداخت یارانه نیست و با این روش فقط میزان رانت ها افزایش می یابد.

فرهنگ ایران وارداتی شده است

نورانی افزود: اگر می خواهیم بخشی فعال در صادرات اقتصاد مقاومتی داشته باشیم باید برنامه ای اصولی را به کار بگیریم و در لحظه برای صادرکنندگان برنامه و قوانین تصویب نکنیم؛ اما متاسفانه فرهنگ ایران به فرهنگ وارداتی تبدیل شده و علت آن ارزان بودن بهای تمام شده واردات است.

وی گفت: نرخ ارز در ایران همگام با تورم افزایش و کاهش نمی یابد به همین دلیل ما در بخش واردات بیشترین یارانه را به صورت غیر مستقیم به تولید کننده خارجی پرداخت می کنیم که همین امر نیز موجب بروز ضعف های جدی در اشتغال کشور و از دست دادن شرایط رقابتی می شود.

نورانی تصریح کرد: زیر ساخت های ایران در حوزه صادرات بسیار ضعیف است در حالی که بخش واردات اگر شما کالایی را خریداری کنید می توایند به راحتی از طریق دریایی، زمینی و یا هوایی آن را انتقال دهید اما در صادرات محصولات کشاورزی علاوه بر مشکلات مربوط به کاشت محصول در حوزه حمل و نقل آن نیز مشکلات قابل توجهی را خواهید دید.

وی تاکید کرد: دولت حتی در زمان خرید هواپیما های بوئینگ هواپیمای باری خریداری نکرد و یا اینکه بسیاری از کشتی ها باربری مجهز به یخچال و سیستم سرمایشی برای حمل و نقل محصولات کشاورزی نیستند و علت آن صادرات محور نبودن کشور است.

تولید 112 میلیون تن محصول کشاورزی در سال گذشته

نورانی عنوان کرد: با وجود تحریم ها ما بخش تولیدات کشاورزی و محصولات باغی بسیار خوب عمل کرده ایم به طوری که بسیاری از محصولات ما در جهان بین رده اول تا دهم جای می گیرند اما صادرات به اندازه ای کم است که قابل مقایسه با تولید نیست به طور مثال ما در سال 94 حدود 112 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید شد.

وی عنوان کرد: طبق اعلام جهانی ایران در بخش کشاورزی حدود 30 درصد ضایعات دارد که با این 30 درصد می توان 15 میلیون نفر را در جهان سیر کرد و حدود 8 تا 15 میلیارد دلار هم صرفه جویی داشت.

نورانی تاکید کرد: مشکلات کشاورزی فقط هندوانه و گوجه فرنگی که در رده محصولات آب بر قرار می گیرند نیست بلکه ما در محصولات دیگر نیز ضایعات قابل توجهی را داریم که 25 تا 30 درصد آن مربوط به میوه و سبزی، 10 درصد مربوط به برنج و 30 درصد این ضایعات مربوط به نان است.

افزایش دیوار تعرفه فقط قاچاقچیان را افزایش می دهد

وی راهکار برطرف کردن این مشکلات را پوشش زیر ساخت ها، کاهش ضایعات، افزایش توان صادراتی و هدفمند کردن واردات دانشت و یادآور شد: هر زمان که دیوار و میزان تعرفه افزایش یافته تعداد قاچاقچیان در کشور نیز روندی صعودی به خود گرفته است و فراموش نکنیم با ایجاد دیوار تعرفه نمی شود وارد رقابت ناسالم تولیدکنندگان شد.

نورانی خاطرنشان کرد: صادرکنندگانی که سی سال در این بخش فعال بوده اند نمی توانند یک گوشه ایستاده و تماشاچی وارداتی شدن کشور باشند! سیاستمداران و اقتصاد دانان باید بگویند علت اصلی بالا بودن قیمت تمام شده محصولات چیست؟

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: