bazarnews

کد خبر: ۲۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
یکی از صنایع پر اهمیت در کشور صنعت پتروشیمی است که برای افزایش تولید و صادرات نیازمند اجرای راهکارهای اساسی هستیم.
صنعت پتروشیمی نیازمند نظام ریگلاتوری/ باید طرح های نیمه تمام برنامه چهارم و پنجم توسعه اجرا شود
حمید حسینی عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز اظهار داشت: صنعت پتروشیمی در رده صنایعی جای می گیرد که دارای ارزش افزوده بالایی است و در ایران به علت در اختیار داشتن منابع غنی گازی، ارزان بودن ذاتی گاز، وجود نیروی انسانی تحصیل کرده، دسترسی به بنادر آبی و نزدیکی به بازارهای مصرف دارای مزیت های نسبی و رقابتی است.

وی صنعت پتروشیمی را جز موفق ترین صنایع کشور پس از انقلاب دانست و عنوان کرد: ایران در زمینه پتروشیمی و مزیت هایی که در اختیار دارد شناخته شده است و در حال حاضر در دنیا بالای 3 هزار میلیارد دلار گردش مالی مربوط به صنعت پتروشیمی اتفاق می افتد و کل محصولات پتروشیمی حدود 25 میلیارد دلار است که ما در آن زیر یک درصد سهم را به خود اختصاص داده ایم.

حسینی تصریح کرد: بسیاری از کشورهای دیگر که فاقد منابع اولیه هستند همانند چین، عربستان و حتی کره سهم قابل توجهی در این صنعت دارند اما ایران با اینکه که در این حوزه منابع قابل توجهی را در اختیار دارد؛ هنوز برنامه های چهارم و پنجم توسعه آن به صورت کامل اجرای نشده و با وجود اینکه قرار بود طبق این برنامه ها 120 میلیون تن محصول پتروشیمی داشته باشیم اما هنوز در 60 میلیون تن باقی مانده ایم و نتوانسته ایم همزمان با رشد صنعت پتروشیمی خود را ارتقا دهیم.

وی تحریم های حاکم بر کشور را یکی از دلایل عدم توسعه یافتن صنعت پتروشیمی و صادرات این حوزه دانست و افزود: سال 93 بالای 12 میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی داشته ایم که در سال بعد این میزان به 10 میلیارد دلار کاهش یافت و علت این روند نزولی مشکلات منطقه ای موجود و کاهش قیمت نفت بوده است.

رشد 20 درصدی پتروشیمی در سه ماهه اول سال
حسینی گفت: خوشبختانه در سه ماهه اول امسال ما شاهد رشد 20 درصدی محصولات پتروشیمی بوده ایم و همین امر نشان می دهد علی رغم بی ثباتی حاکم در منطقه، رکود موجود در جهان و کاهش قیمت ها ما توانسته ایم با استفاده از برجام به بازارهای جهانی دست پیدا کرده و میزان صادرات را نیز افزایش دهیم.

وی تاکیدکرد: اگر پتروشیمی طرح های نیمه تمام برنامه هایی که برای آن تعبیه شده و کار خود را آغاز کرد را تمام کند می تواند همکاری خود را با شرکت های بزرگ دنیا شروع و تمامی نیازهای ارزی کشور را بدون نیاز به سایر فعالیت ها تامین کند.

حسینی اظهار داشت: در گذشته به علت تحریم هایی که وجود داشت موانع بی شماری در مقابل این صنعت وجود داشته که بسیاری از آنها با اجرایی شدن برجام برطرف شد و امیدواریم دولت با مذاکراتی که انجام می دهد توانایی جذب سرمایه گذاران خارجی و تامین مالی را نیز داشته باشد زیرا با ورود سرمایه گذاران دانش فنی نیز وارد کشور می شود. 

وی تاکید کرد: در حال حاضر پتروشیمی به یک نظام ریگلاتوری خارج از دولت نیاز دارد که با در نظر گرفتن منافع ملی، مردم و واحدهای تولیدی بخش های تولید، صادرات و قیمت گذاری را هماهنگ و قوانین و مقرارت مربوط به آن را تنظیم کند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: