bazarnews

کد خبر: ۳۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
بعد از کشف محموله های 52 و 210 کانتینری؛
یکی از سوالاتی که معمولا در بحث مبارزه با کالای قاچاق وجود دارد سرنوشت کالاهایی است که توسط ستاد مبارزه با کالا ضبط می شود است؛ اما واقع این کالاها عاقبت چه می شوند.
بازار نیوز- در حالی که افکار عمومی کشور منتظر تعیین تکلیف محموله های قاچاق نجومی 52 کانتینر لوازم خانگی و 210 کانتینر انواع کالاها است، هنوز تکلیف این محموله ها که رکورد داران قاچاق در تاریخ کشور هستند روشن نشده است. در این باره با سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفتگویی داشتیم.

خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص ورود کالاهای قاچاق به داخل کشور اظهار داشت: کالاهای قاچاق قرار بود وارد بازار نشود تا فلسفه تولید و اشتغال دچار چالش و مشکلات نیز نشوند. ما باید ادامه دهنده زنجیره قاچاق با وارد کردن این کالاها به بازار نشویم بلکه با امحا کردن و یا خروج آنها از کشور این زنجیره را قطع کنیم.

وی افزود: برخی از کالاهای قاچاق همانند نفت در رده کالاهای سرمایه ای جای می گیرند که در این صورت به دولت تحویل داده می شود و برخی از مواد غذایی و میوه و سبزیجات به علت فاسد شدن امحا شده و از بین می روند.

کالاهای قاچاق سلامت لازم جهت اهدا به محرومین را ندارند

عبدالمجید اجتهادی مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی نیز در همین راستا عنوان کرد: عمده کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند تقلبی و غیر استاندارد هستند و وزرات بهداشت و جهاد کشاورزی سلامت آنها را تایید نمی کند بنابراین اگر بخواهیم این کالاها را در اختیار محرومین قرار دهیم قطعا با منطق کرامت مدار کشوری منافات دارد.

حسن ابوالقاسم گرجی معاون توسعه منابع ‌انسانی‌ و ‌پشتیبانی هلال‌احمر در خصوص سرنوشت کالاهای قاچاق تاکید کرد: سازمان هلال احمر یک سازمان بین المللی جهت حمایت از افراد ساکن در مناطق محروم است و به علت کمبود جایی که انبارهای مخصوص اموال قاچا دارند این اموال را با تایید مراجع قانونی و طبق ماده 5 – 6 – 13 قانون فروش رفته یا صادر و امحا می شوند.

گرجی تصریح کرد: ما این کالاها را پس از قیمت گذاری کارشناسان از دولت خریداری و در اختیار افراد ساکن در مناطق محروم قرار می دهیم. 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز اعلام کرد: درست است که هلال احمر و بهزیستی ها نیازمند کمک هستند و باید به صورت بین الملی نیز فعال باشند اما مصرف کالاهای قاچاق که از قاچاقچیان ضبط شده در مرزهای داخلی با قوانین همخوانی ندارد.

ورود کالاهای قاچاق به بازار داخلی ممنوع است

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی نیز تاکید کرد: فروش و عرضه این کالاها در کشور ممنوع است بجز چند استثنا که شامل طلا، ارز، نفت و... می شود و نباید این استثناها تا جایی پیش رود که همه محصولات را در برگیرد زیرا تولید کنندگان از این نوع عملکرد آسیب می بینند.

گرجی افزود: هلال احمر مرجع تعیین کننده برای ارجاع این کالاها نیست بلکه ما تابع دستورات مراجع مربوطه و مقام معظم رهبری هستیم و هرچه دستور بدهند را اجرا خواهیم کرد و اعلام می کنم ما آمادگی توزیع کالاهای قاچاق به مناطق محروم را داریم.

وی گفت: ما اصلا وارد مسائل قانونی و تبصره و ماده های این مورد نمی شویم بلکه تنها دستورات در این خصوص چه درباره صادرات و چه استفاده در مرزهای داخلی را اجرا می کنیم.

خورشیدی یاد آور شد: هیچگونه کالای قاچاقی نباید به بازار داخلی راه یابد بلکه باید امحا و یا مسیر خروج از کشور را در پیش بگیرد تا تولید کنندگان داخلی دچار آسیب نشوند.

اجتهادی در خصوص چگونگی تشخیص کالاهای قاچاق گفت: مشتریان باید کالاهای خود را از فروشگاه های و مراکز معتبر خریداری کنند و به نشان سلامت کالاهای نصب شده بر روی کالاهای بهداشتی که توسط وزرات بهداشت تهیه شده دقت کنند.

خورشیدی افزود : جهت اطلاع از قاچاق بودن کالاهای خریداری شده سامانه ای درنظر گرفته شده که در آن کد شناسایی محصول ثبت و در صورت لزوم مشتریان می توانند به صورت پیامکی از قانونی بودن آن مطلع شوند.

 عبدالمجید اجتهادی خاطرنشان کرد: در خصوص مبارزه با کالاهای قاچاق اگر کمک و همکاری مردم وجود نداشته باشد قطعا موفق نخواهیم شد زیرا دولت به هر اندازه هم که در این مبارزه قاطع عمل کند باز هم نیازمند هکاری مردم است.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: