bazarnews

کد خبر: ۳۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
سرپرست اسبق وزارت اقتصاد:
نبود اطلاعات از کالاهای قاچاق، عدم شناخت مرزهای مبادی واردات غیر رسمی کالاها و نداشتن زیرساخت های مناسب منجر شد تا ایران به مهد قاچاق تبدیل شود که علاوه بر تاثیرات منفی بر تولیدات داخلی منجر به رکود اقتصادی نیز شده است.
روزگاری ایران مهد علم بود امروز چطور؟بازار نیوز- تولیدات داخلی نیازمند توجه و نظارت بیشتر و به نوعی تحت تاثیر عوامل مختلفی است که یکی از این عوامل قاچاق این تجارت بی ریشه می باشد.

قاچاق کالا پدیده ای است که مستقیما به اقتصاد کشور ضربه می زند و تولیدات داخلی را فلج می کند. هر چند قوانین خوبی برایش تدوین شده اما نظارت و کنترل به خوبی انجام نمی شود که متاسفانه شاهد ورود اجناس قاچاق به کشور هستیم. قاچاق پدیده ای است مخرب که صدمه فراوانی بر پیکره اقتصاد کشور واردمی کند .این پدیده برنامه ها و سیاست های توسعه اقتصادی را مختل ساخته و منجر به کاهش تولیدات داخلی، افزایش بیکاری و مشکلات ناشی از آن می شود . 

حسین صمصامی، سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در خصوص واردات کالا قاچاق و صدمه به تولیدات داخلی، گفت: کالاهای قاچاق به دلیل عدم پرداخت عوارض و تعرفه ها به قیمت کمتر مبادله و منجر به تمرکز تقاضاهای داخلی بر این کالاها می شود و یکی از دلایل رکود اقتصاد کشور، قاچاق و وارداتی است که انجام می شود.

وی افزود: کالاهای قاچاق به دلیل اینکه شناسنامه ندارند قابل پیگیری نیست و واردات غیر قانونی هر کالایی موضوع و دلایل خاص خودش را دارد که باید منحصرا بررسی و متناسب با آن برخورد شود. 

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد تصریح کرد: ایجاد اشتغال در شهرهای مرزی یکی از مواردی است که دولت بنا به سیاست هایی در شهرهایی که مبادی ورود کالا هستند، یکسری عملکرد ها را نادیده می گیرد که باید با ایجاد زیر ساخت هایی به رسیدگی این موارد بپردازد.


صمصامی تاکید کرد: به دلیل فقدان اطلاعات درست از واردات قاچاق ازجمله اینکه وضعیت قاچاق چگونه است، مبادی ورودی کالاهای قاچاق چیست و چرا واردات غیر قانونی قاچاق صورت می گیرد منجر به عدم نظارت و کنترل قاچاق می شود.

وی افزود: یکسری نهادهای غیر رسمی وجود دارد که عملا واردات غیر قانونی دارند برای مثال کالایی مثل یخچال که حجم بزرگی هم دارد به صورت پنهانی نمی تواند وارد کشور شود مطمئنا از طریق هواپیما، کشتی،کامیون و... وارد شدند که هیچگونه نظارتی پیرامون جلوگیری از واردات غیر قانونی صورت نمی گیرد.

حسین صمصامی با بیان اینکه تولید داخلی، قاچاق و اقتصاد مقاومتی یک پکیج می باشد، تصریح کرد: حمایت از تولیدات داخلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیاز به بررسی و کنترل بیشتر دارد که با زیرساخت های موجود اطلاعات کافی در دسترس نمی باشد.

وی با اشاره به اینکه کشور مهد قاچاق است، افزود: برای به دست آوردن اطلاعات نیاز به آسیب شناسی دقیق متناسب با هر کالا می باشد تا با پیشگیری از واردات غیر قانونی از تولیدات داخلی حمایت کنیم.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: