bazarnews

کد خبر: ۳۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار:
کمیته تخلفات بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه ماده 99 اجازه دارد تا اسامی متخلف را اعلام کند و افشای اطلاعات سهامداران متخلف با تأئید شواری عالی بورس و اطلاعات مجرمین با دستور قضایی امکان پذیر است.
بازار نیوز - اسامی چهار نفر از سهامداران حقیقی که معاملات آنها مشکوک بوده در حالی طی هفته گذشته از سوی مدیریت پیگیری تخلفات سازمان بورس به طور رسمی اطلاع رسانی شد که در پی این امر این سوال مطرح می شود که آیا روند افشای اطلاعات سهامداران حقیقی متخلف ادامه دارد و آیا برخورد این چنینی با سهامداران متخلف شامل سهامداران یا مدیران حقوقی شرکت ها نیز می شود؟

در همین ارتباط، مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار  عنوان کرد: کمیته تخلفات بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه ماده 99 اجازه دارد تا اسامی متخلف را اعلام کند و افشای اطلاعات سهامداران متخلف با تأئید شواری عالی بورس و اطلاعات مجرمین با دستور قضایی امکان پذیر است.

پرویز شیری زاد افزوده: پیشتر افشای اطلاعات سهامداران به صورت عمومی نبوده و تنها به کانون کارگزارن و شرکت های کارگزاری ابلاغ می شد تا با احتیاط رفتار کنند و معمولاً معاملات این گونه سهامداران محدود یا ممنوع شده است. بر این اساس با توجه به تخلفات متعدد چهار سهامدار مذکور اقدام به اطلاع رسانی عمومی نمودیم تا از تخلفات بیشتر و آسیب شرکت های کارگزاری پیشگیری شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعات سهامداران حقوقی متخلف نیز از این پس افشاء می شود، گفت: تخلف سهامداران و مدیران حقوقی می بایست به صورت قطعی اثبات شود و طبق بند (ز) ماده 99، سازمان بورس موظف به افشای اطلاعات و سوابق مدیران در طول مدیریت آنها است. علاوه بر این، افشای اطلاعات می بایست زمانی انجام شود که شک و تردیدی در تخلف مدیران یا سهامداران حقوقی وجود نداشته باشد و به هر حال افشای اطلاعات یا معرفی سهامداران متخلف عامل باز دارنده ای به منظور جلوگیری از تخلفات است. چرا که به طور قطع اگر سهامداران بدانند که با ارتکاب خطا اسامی آنها در بازار سرمایه فاحش می شود از تخطی از قوانین اجتناب می ورزند.

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس در خاتمه افزود: بخش نامه ای از سوی هیأت مدیره پیشین سازمان بورس در این خصوص تصویب شد که طی آن برخی از سهامداران ممنوع المعامله می شوند یا محدودیت هایی در معاملات آنها همچون عدم امکان سفارش گیری خرید و فروش سهام به صورت آنلاین یا تلفنی و نیز عدم اعطای اعتبارات شرکت های کارگزاری به آنها اعمال می شود تا سهامداران متخلف در محل شرکت کارگزاری حضور یابند و اوراق مربوط به معاملات خود را امضا کنند. حال آنکه در مورد اخیر کمیته تخلفات و سازمان بورس فراتر عمل نمودند و اقدام به افشای اطلاعات رسمی آنها به صورت عمومی کردند که این امر صحیح و عقلانی به نظر می رسد و می بایست روند آن برای کلیه سهامداران متخلف ادامه یابد.
بورس نیوز
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: