bazarnews

کد خبر: ۴۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
دبیرکل انجمن آب های معدنی و آشامیدنی در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز،
طبق مصویبه جدید شورای اقتصادی اگر قیمت آب خام مصرفی کارخانه های تولید آب معدنی طبق این قانون 10 تا 20 درصد افزایش یابد اغلب کارخانه های تولید آب معدنی ورشکست و تعطیل خواهند شد.
تعطیلی کارخانه های تولید آب معدنی با افزایش قیمت آب خام مصرفیپیمان فروهر دبیرکل انجمن آب های معدنی و آشامیدنی در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز گفت: در این حوزه واردات چشمگیری نداریم  اگر قبلا هم وارداتی اتفاق می افتاد مسافری بوده و تنها یک مجوز از سوی سازمان غذا و دارو برای آب های گازدار صادر شده که از نظر حجم واردات قابل بررسی نیست. 

وی در خصوص واردات غیر قانونی این محصول اظهار داشت: به علت حجم بالای این محصول و نداشتن توجیه اقتصادی اصلا قاچاق در آن اتفاق نمی افتد و تمامی محصولاتی که در بازار وجود دارد تولید داخلی هستند؛ ما در در کارخانه های داخل کشور سالانه حدود یک میلیارد و 300 میلیون لیتر آب معدنی تولید می کینم که 7 میلیون دلار از آن صادر می شود. 

فروهر دلایل و موانع بی شماری را  بر سر راه صادرات این محصول دانست و عنوان کرد: به علت تحریم هایی که بر ایران حاکم بود مواد اولیه با کیفیت وارد کشور و کارخانه های تولید آب معدنی نمی شد به همین دلیل در حوزه آب معدنی کیفیت پایین بسته بندی موجب شد تا بازارهای رقابتی را از دست دهیم زیرا ما یکی از مولفه های مهم در بازارهای صادراتی که پایداری و ثبات در بسته بندی اولیه است را نداریم.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات صادرات مربوط به حمل و نقل می شود زیرا زمانی که قیمت حامل های انرژی افزایش می یابد متقابلا کرایه حمل و نقل محصولات از کارخانه تا مرز و از آن بخش تا بازارهای هدف نیز افزایش می یابد و چون این محصولات حجیم هستند در هر کامیون بار چندان زیادی جا نمی شود.

فروهر تاکیدکرد: در دی ماه سال گذشته شورای اقتصادی مصوبه ای را تصویب کرده که طی آن اعلام کردند قیمت آب خام مصرفی این صنعت به اندازه 10 تا 20 برابر افزایش خواهد یافت که با اجرایی شدن آن اغلب کارخانه های تولید آب معدنی ورشکست و تعطیل خواهند شد.

وی افزود: در حال حاضر قیمت تعرفه آب مصرفی صنایع دیگر صنعتی محاسبه می شود اما برای آب معدنی که جهت تولید هر محصول یک لیتری حدود یک ونیم لیتر آب مصرف می شود تعرفه ای بالاتر در نظر گرفته اند.

فروهر اظهار داشت: جهت افزایش صادرات دولت می تواند در بخش کرایه حمل و نقل، حضور در نمایشگاه ها به جهت معرفی در بازارهای جهانی، تبلیغات، پرداخت تهسیلات با نرخ بهره پایین و ارائه یارانه به تولید کنندگانی که قصد حضور در نمایشگاه را دارند صادرات این حوزه را توسعه دهد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: