bazarnews

کد خبر: ۴۸۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹
خانه معدن ایران امروز (یکشنبه) با فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران تفاهم‌نامه همکاری در راستای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل بخش معدن امضا کرد.

در این مراسم، خداداد غریب‌پور - رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) - هدف این تفاهم‌نامه را کمک به حل مشکلات حمل و نقل و ارائه راهکارهای مشترک در راستای بهبود و توسعه شبکه حمل و نقل ایران عنوان کرد.

به گفته غریب‌پور بر اساس افق ۵۵ میلیون تنی تولید فولاد در سال ۱۴۰۴ باید سالی ۴۳۰ کیلومتر خط آهن به مسیرهای ریلی کشور اضافه شود. میزان آب مورد نیاز نیز تا سال ۱۴۰۴ یک و نیم برابر و میزان برق ۱.۶۷ برابر وضع موجود خواهد بود.

رئیس سازمان ایمیدرو در ادامه از طرفین تفاهم‌نامه بین فدراسیون حمل و نقل و خانه معدن ایران درخواست کرد که راه‌های جذب سرمایه‌گذار و تأمین مالی آن را پیش‌بینی کنند.


در ادامه این مراسم، اردشیر سعد محمدی - معاون ایمیدرو - از انعقاد یک تفاهم‌نامه در روز گذشته، بین سرمایه‌گذاران بخش معدن محدوده سنگان با راه آهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد که می‌تواند بخش مهمی از مشکلات حمل و نقل مواد معدنی از شرق به بنادر آزاد را حل کند.

به گفته وی طبق این تفاهم‌نامه ساخت خط دوم ریل را از سنگان به تربت حیدریه و بافق به طول ۸۰۰ کیلومتر با سرمایه‌گذاری ایمیدرو نهایی شده است.

سعد محمدی با بیان این‌که در خط دوم قابلیت انتقال بار فراهم می‌شود، گفت: با توجه به اینکه در خواف و مهدی آباد تولید فولاد و ذغال سنگ در حال توسعه است، انتقال بار در این ناحیه نیازمند یک ارزیابی شناور است.

معاون ایمیدرو با اشاره به اینکه قرار است در مهدی آباد (یزد) ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی و ۹۰ هزار تن کنسانتره سرب تولید شود، اظهار کرد: از طرف دیگر در معدن انگوران زنجان حداکثر تا هشت سال آینده امکان ذخیره وجود دارد و ۸۰ کارخانه نیز در زنجان وجود دارد؛ با توجه به این‌که نمی‌توانیم انتقال کارخانه‌ها را متوقف کنیم، باید انتقال کنسانتره صورت بگیرد که نیازمند پیش بینی‌های لازم ریلی و جاده‌ای است.

وی هم‌چنین با اشاره به ظرفیت تولید سه میلیون کک در ایران، تصریح کرد: این حجم تولید کک نیاز به ۴.۵ میلیون تن کنسانتره دارد که باید شرایط حمل و نقل جاده‌ای برای آن فراهم شود.

سعد محمدی در پایان با اشاره به افق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ گفت: با توجه به این‌که به ازای هر تن فولاد ۵ تا ۱۰ میلیون تن جابجایی مواد اولیه داریم و خیلی از جاده‌های کشور امکان حمل بیش‌تر از ظرفیت فعلی را ندارد، بنابراین میزان حمل مواد معدنی در آینده باید به صورت معنادار تعریف شود.

اقتصادگردان/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: