bazarnews

کد خبر: ۵۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
مدیر عامل اسبق شرکت بورس کالای ایران در گفتگو با بازار نیوز؛
مدیر عامل اسبق شرکت بورس کالای ایران گفت: متاسفانه در حال حاضر بورس کشور به خاطر وضعیت بد بازار کالاها در شرایط خوبی نیست و با این شرایط چشم انداز روشنی تا پایان سال برای بورس نمی بینم.
رشد شاخص های بازار بورس طی چند وقت گذشته بسیار ناچیز و نامحسوس بوده و البته تحلیل های متفاوتی مبنی بر اینکه بورس دستخوش یک فضایی سیاسی شده است و تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده رونقی نخواهد داشت! در فضای مجازی دست به دست می چرخد و همین موضوع نگرانی های جدی برای سهام داران در بورس ایجاد کرده است.

بازار کالاهای داخلی حمایت می خواهند
وضعیت بورس تا پایان امسال چشم‌انداز روشنی ندارد/  وضعیت بازار کالا نابسامان است/ خروج از رکود، خوان اول رشد و رونق بورسبا این تفاسیر علی اکبر هاشمیان مدیر عامل اسبق شرکت بورس کالای ایران در گفتگو با بازار نیوز با اشاره به تاثیر ناچیز عوامل مذکور در بحث نوسانات بورس اظهار داشت: برای رشد شاخص های بورس و تغییر در وضع رونق اقتصادی کشور باید بازار کالاهای داخلی کشور را رونق بخشید.

اگر بازار کالاها رونق داشته باشد و شرکت های سودآور حمایت شوند قطعا وضع سهام و اقتصاد کشور هم روند رو به رشدی خواهد داشت ضمن اینکه پایه و اساس بورس حول محور کاهش تورم و رونق اقتصادی است و با این شرایط پیش بینی بنده از وضعیت بورس تا پایان امسال چشم انداز روشنی نخواهد داشت.

تاثیر موقت انتخابات ریاست جمهوری در رشد بازار بورس!
هاشمیان در ادامه این موضوع، تاکید کرد: موضوع انتخابات ریاست جمهوری یک حرکت سیاسی و انتخاباتی است و به طور موقت منجر به یک جهش در رشد بورس می شود و دوباره سقوط می کند! ضمن اینکه این تغییرات تنها منجر به سفته بازی می شود و تنها عده ای از این وضعیت مقطعی سوء استفاده می کنند.

ریشه بورس بهادار در وضعیت اقتصاد کشور است. اگر اقتصاد کشور چشم انداز روشنی داشته باشه و از شرکت ها و تولیدات داخلی حمایت شود، و از همه مهمتر قیمت سهام به سود هر سهم و یا همان " ای پی اس " به نسبت پارسال سود بیشتر داشته باشد بورس رونق می گیرد، در غیر این صورت "ای پی اس" کاهش می یابد و بورس بهادار هم چشم انداز روشنی نخواهد داشت. 

 مدیر عامل اسبق شرکت بورس کالای ایران با اشاره به اینکه تا الان هیچ کدام از صنایع در بورس شاخص بالایی نداشته اند تصریح کرد: خودرو یک محور و پایه اصلی در بورس محسوب می شود و در صورتی که یک برند و با سرمایه کلان وارد گود شود قطعا در بازار بورس تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

مشکل  عمده در سرعت پایین گردش پول است نه حجم آن!
آنچه که اهمیت دارد نقل و انتقالات پولی در داخل کشور است که به واسطه قیمت نفت و پتروشیمی سرعت گردش پول هم دوچندان می شود که متاسفانه در حال حاضر مشکل عمده ما حجم پول نیست بلکه سرعت پایین گردش پول است. مثل یک اتوبان با انبوهی از ماشین های که بنزین مصرف می کند ولی حرکتی نمی کنند!

هاشمیان در پاسخ به اینکه سرعت گردش پول در ایران چه عددی است، افزود: متاسفانه سرعت گردش پول در ایران کمتر از 2 است در حالی که در حالت عادی این عدد در اقتصاد یک کشور باید 7 باشد!

سرعت گردش پول در ایران کمتر از 2 است!
هاشمیان در توضیح انتخاب عدد کمتر از 2 برای اقتصاد ایران افزود: سرعت 2 است یعنی یک تولید کننده تنها 2 بار در سال می تواند مواد اولیه تهیه کند و تولید داخلی داشته باشد. با این توضیحات به این نتیجه می رسیم که تولیدات داخلی در اقتصاد کشور بسیار کمتر از کشورهای است که تولیدات آنها فوق پیشرفته و حدود 20 تا 30 است.

وی اذعان داشت: دولت باید به شتاب اقتصاد کشور کمک کند و رکود و رونق را به کشور بازگرداند تا با رشد و رونق بازار کالا وضعیت بورس هم از نوسان خارج شود. به خاطر رکود متاسفانه حجم چک های برگشتی هم به سرعت در حال افزایش است و یکی از معیارهای اصلی پیش بینی رکود را به راحتی می توانیم در افزایش چک های برگشتی ببینیم. 

خروج از رکود، خوان اول برای رشد و رونق بورس
مدیر عامل اسبق شرکت بورس کالای ایران در خصوص کاهش نرخ سود بانکی و تاثیر آن در تحرک تولیدات داخلی گفت: حتی با کاهش نرخ سود بانکی باید تا 6 ماه برای بازدهی سود آن کالا صبر کرد به هر حال حرکت تولید زمان بر است. خوان اول برای رشد و رونق اقتصادی خروج از رکود است و با برطرف شدن این هم نوسانات بورس هم کاهش می یابد.

وی در پایان گفت: باید دولت رکود را با سرعت پول کنترل کند، فضای کسب و کار را تحریک و بانک ها به حرکت راغب کند تا بتوانیم با رونق بازار کالا شاهد رشد چشم گیر بورس باشیم.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: