bazarnews

کد خبر: ۵۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
رییس اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان پارچه در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز؛
اعمال مالیات بر ارزش افزوده در ایران با نرخ سود تسهیلات بانکی بالای 18 درصد تبری بر کمر تولید کننده بوده به طوری که موجب بسته شدن بسیاری از کارخانه های نساجی شده است.
اعمال مالیات بر ارزش افزوده با نرخ بهره بالای بانکی تبری بر کمر تولید کنندهامیر قدیمی نژاد رییس اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان پارچه در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز گفت: نیمی از پارچه هایی که در بازار به فروش می رسند تولیدات داخلی و نیمی دیگر از آنها وارداتی هستند و به علت تعرفه معقولی که برای این کالاها در نظر گرفته شده قاچاق آن اصلا سودآور نیست.

وی افزود: جهت تولید داخلی پارچه ما نیازمند سرمایه گذاری قابل توجه و حضور تکنولوژی و دستگاه های پیشرفته در کارخانجات خود هستیم اما تولیدکنندگان و نساجان ما این تجهیزات را در اختیار نداشته و از تکنولوژی روز دنیا فاصله زیادی دارند.

قدیمی نژاد اظهار داشت: ایران با وجود اینکه در صنعت نساجی بسیار قدمت دارد اما در حال حاضر در رده چهارم جهانی جای گرفته به همین جهت ما ناچار به واردات پارچه از کشورهای صاحب تکنولوژی هستیم که بیشترین واردات نساجی ایران از کشورهای تایوان، کره، ترکیه و چین است.

وی میزان صادرات پارچه ایران را بسیار ناچیز دانست و تصریح کرد: مصرف سرانه پارچه برای هر شخص به صورت استاندارد سالانه بین 25 تا 30 متر محاسبه شده که میزان مصرف داخلی با این تخمین بالای دو میلیارد متر در سال خواهد بود.

بیش از 60 درصد نساجی ها تعطیل شده اند
قدیمی نژاد گفت: بخشی از تولیدات پارچه را پوشاکی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود تامین می کند و همین امر موجب نابودی نساجان و تولیدکنندگان پارچه شده و بیش از 60 درصد آنها تعطیل شده و کارخانه هایی که هنوز مشغول به کار هستند نیز با 30 تا 40 درصد توان خود به تولید می پردازند.

وی عنوان کرد: نرخ بهره تسهیلات برای تولید کنندگان داخلی بین 18 تا 20 درصد تعیین شده اما زمان بازپرداخت بیش از این مبلغ را واریز می کنیم و همچنین اگر کسی قصد دریافت وام را داشته باشد باید یک سوم آن مبلغ را به صورت میانگین در اختیار بانک  بگذارد. 


قدیمی نژاد تصریح کرد: در فرایند تولید این سود تسهیلات بانکی بارها و بارها تکرار می شود به طور مثال در فرایند تولید نساجی؛ ریسندگی، بافندگی، رنگرزی و عرضه به بازار وجود دارد که همه آنها به صورت جداگانه از این تسهیلات بانکی استفاده می کنند و در انتهای سود کلانی به بانک ها پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: ایران در حوزه نساجی دارای ضریب استهلاک بالا با راندمان پایین هستیم اما سایر کشورهای دنیا به علت استفاده از تکنولوژی روز روند حرکتی کاملا برعکس ایران دارند و اگر دولت با حمایت از نساجی مشکلات آنها را بر طرف کند می توانیم صادرات قابل توجهی در این حوزه داشته باشیم. 

قدیمی نژاد افزود: تمامی کشور هایی که مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می کنند دارای نرخ سود تسهیلاتی کمتر از 5 درصد هستند اما اعمال مالیات بر ارزش افزوده در ایران با نرخ سود تسهیلات بانکی بالای 18 درصد تبری بر کمر تولید کننده است.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: