bazarnews

کد خبر: ۵۱۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
یک کارشناس بازارهای مالی مطح کرد؛
مطابق نظرسنجی صورت گرفته از متخصصین اقتصادی درباره بازار سهام، چشم‌انداز روشنی برای این بازار تصور نمی‌شود و حدود نود درصد افراد شرکت کننده بازده این بازار را کمتر از تورم پیش‌بینی کرده‌اند. اما این نگرش بدبینانه از کجا نشات می‌گیرد؟!

گروه بورس،بانک و بیمه بازارنیوز: علی رئوفی،کارشناس بازار مالی در سلسله یادداشتهای تحلیلی اینستاگرامی بازار سهام را در سال 98 را به صورت زیر تحلیل کرد:

» کمترین بازده مورد انتظار: منفی ۱۵ درصد
» بیشترین بازده مورد انتظار: ۲۵ درصد
» متوسط بازده انتظاری (بازده وزنی): ۸ درصد
» پیش‌بینی من: ۲۰ درصد
» میزان ریسک: بالا
وی در ادامه اینگونه نوشت:
مطابق نظرسنجی صورت گرفته از متخصصین اقتصادی درباره بازار سهام، چشم‌انداز روشنی برای این بازار تصور نمی‌شود و حدود نود درصد افراد شرکت کننده بازده این بازار را کمتر از تورم پیش‌بینی کرده‌اند. اما این نگرش بدبینانه از کجا نشات می‌گیرد؟! برای پیش‌بینی بازارهای مالی باید به عوامل بنیادی اثرگذار بر این بازارها پرداخت. بورس نیز از این بازارها مستثنی نیست. مهم‌ترین ارکان موثر بر بازار سهام شامل؛

۱_تحریم‌ها،
۲_نرخ ارز،
۳_قیمت نفت،
۴_اقتصاد داخلی (رشد اقتصادی، تورم) و تصمیمات در این حوزه (نرخ سود بانکی، بودجه، قیمت حامل‌های انرژی، مالیات و...)
۵_اقتصاد جهانی (رشد اقتصادی چین و آمریکا، جنگ تجاری و تحولات در بازارهای کالایی(کامودیتی))،
۶_تحولات سیاسی در عرصه داخلی و بین المللی (ثبات در منطقه، )

هر چند نرخ ارز، تا حدودی مربوط به اقتصادی داخلی (مورد چهارم) و قیمت نفت مربوط به اقتصاد جهانی (مورد پنجم) است، اما به دلیل اهمیت آنها را به صورت جداگانه مطرح کرده‌ام.

این کارشناس اقتصادی نخستین عامل در ایجاد این بدبینی را آغاز دور دوم تحریم‌ها و محدودیت‌ها برای شرکت‌های صادرات محور خواند و افزود: بعد از گذشت چند ماه از شروع تحریم‌ها و با توجه به گزارش‌های منتشر شده می‌بینیم که این بدبینی‌ها بی اساس نیست و فروش صادراتی خیلی از شرکت‌ها کاهش پیدا کرده است. به همین خاطر ارزش سهام آنها کاهش یافته است و یا در حال کاهش است.

وی علت دوم را  کاهش ارزش دلار از نرخ ۱۹ هزار تومان تا ۱۲ هزار تومان عنوان کرد و نوشت: با جهش‌های قابل توجه دلار و رسیدن آن به نرخ‌های نزدیک ۱۹ هزار تومان، قیمت بسیاری از سهم‌های ارزمحور (پتروشیمی، فولاد و...) به سرعت رشد کرد. انتظار بسیاری از فعالان بازار بر این بود که این نرخ پایدار است و حتی امکان افزایش‌های بیشتر هم وجود دارد. اما با کاهش نرخ دلار پیش‌بینی‌ها غلط از آب درآمد و عملاً شرکت‌ها هم به لحاظ فروش و هم از نظر انتظار سودآوری‌های آتی با کاهش مواجه شدند. این امر به کاهش ارزش سهام شرکت‌ها در زمستان منجر شد. بر این اساس در جا زدن بورس در این حالت دور از انتظار نیست.

 

برچسب ها: بورس ، سهام ، اقتصاد ، سال 98
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: