bazarnews

کد خبر: ۵۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
محمد مسعود نجفی قدسی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز؛
مسکن ایران بیمار است و راه حل بر طرف کردن مشکلات آن ساخت و ساز در بیابان های اطراف تهران نیست.
ساخت و ساز در بیابان های اطراف تهران مشکل مسکن را برطرف نمی کندمحمد مسعود نجفی قدسی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز گفت: سالها است که مسکن به معضلی تبدیل شده که دچار پیچیدگی است و تا زمانیکه یک سیستم تدوین شده کاملا علمی اقتصادی که مبتنی بر بازار را برای آن مشخص و تنظیم نکنند این مشکلات بر طرف نمی شود علاوه بر آن اجرای چنین طرح هایی نیازمند مجریان خوش سلیقه و خوش فکر است.

وی افزود: مسکن مهر را به امید اشتغال زایی و افزایش تعداد مسکن و برطرف شدن مشکلات مربوط به این حوزه شروع به ساخت کردند اما از همان ابتدا مشخص بود که مباحث مطرح شده صرفا از سوی دولت جهت دلخوشی به مردم گفته می شود و مبنای علمی هم ندارد.

نجفی قدسی تاکید کرد: آیا هیچکدام از مسئولین از خود نپرسیدند؛ قیمتی که در حال حاضر برای مسکن تعیین می شود و نوع قیمتگذاری و اثرگذاری این بخش از کدام ناحیه نشات می گیرد؟ آیا قیمت مسکن کشور را آپارتمان های بدون کیفیت که در بیابان های اطراف تهران ساخته شده باید تعین کند؟ و یا آنچه که در دل پایتخت با حضور سازندگان پرتجربه ساخته می شود تعیین میکند؟

وی عنوان کرد: این پایتخت است که قیمت مسکن برای همه شهرهای کشور را تعیین می کند و زمانی که ما مسکن مهر را بدون ایجاد زیر ساخت و تفکر اقتصادی در اطراف تهران بنا می کنیم؛ عاقبت می بینیم اکثر مردم بدون مسکن بوده و در مقابل صدها مسکن نیمه ساخته و یا حتی ساخته شده اما خالی نیز در چنین پروژه هایی خالی می ماند که مسکن فولاد شهر اصفهان یکی ازهمین پروژه ها محسوب می شود.

نجفی اظهار داشت: در حال حاضر به علت وجود جمعیت بالا با کمبود مسکن جهت ارائه به مردم مواجه هستیم اما نمی توان این بحث را در فرمول اقتصادی قرار داد و نتیجه گرفت کمبود عرضه موجب افزایش قیمت این محصول شده و همچنین این کمبود را نمی توانیم با ساخت و ساز در بیابان های اطراف تهران و بدون خدمات شهری جبران کنیم.

مسکن ایران در گیر بورس بازی شده 
وی تصریح کرد: روند حرکت مسکن در ایران را با سایر کشورها متفاوت دانست و گفت: حوزه مسکن ایران متاسفانه در حال حاضر درگیر بورس بازی شده که افراد سود جو در آن ذینفع هستند.

نجفی تاکید کرد: خیلی از افراد جامعه نیز در حال حاضر از این بازار بی ثبات و در رکود رفته سود بدست می آورند؛ خیلی از مسکن هایی که امروزه ساخته شده و به مردم وعده ارائه وام جهت خرید را می دهند کار اشتباهی است و مسئولین باید بدانند اقتصاد و ریاضی با ترساندن ارتباطی ندارد و اجبار مشکلات مربوط به آن را حل نمی کند.

وی عنوان کرد: ساخت مسکن مهر در کل طرح بدی نیست اما اجرای آن به این شکل بسیار کار اشتباهی بوده و دولت در زمان رکود بازار ساخت و ساز که سازندگان تشنه کار بودند و بسیاری از آنها نیز به کارگاران خود بدهکار شده بودند پیشنهاد ساخت مسکن مهر را داد و آنها نیز به ناچارپذیرفتن با پایین مشغول این کار شوند و برای اینکه در کار سود برده و متضرر نشوند به کم کاری و ساخت ساختمان های بی کیفیت پرداختند.

نجفی قدسی تاکید کرد: به همین دلیل زمانی که مسکن مهر ساخته شد خریداران متوجه شدند دیوارهای داخلی ساختمان استقامت ندارند، شیرآلات از جنس خوبی نیستند، لوله کشی فاضلاب و کانل کشی کولر نیز به درستی انجام نشده است.

وی افزود: بسیاری از کشورهای جهان شهرهای جدید را در کنار شهرهای اصلی خود ساخته اند  و با نام نیومکزیک و نیوسیتی  و ... معرفی کرده اند که این شهرها به علت دارا بودن زیر ساخت های مناسب، حضور مدارس، ساختمان های دولتی، بیمارستان و سایر خدمات رفاهی مورد استقبال شهروندان قرار گرفت دولت نیز به آنها اعلام می کند؛ اگر علاقه دارید آپارتمانی با قیمت پایین و خدمات بهتر از شهر سکونت فعلی شما با فاصله کمی از شهر اصلی را در اختیارتان بگذاریم؟

نجفی تاکید کرد: به علت فاصله زیادی که مسکن مهر با تهران دارد هزینه رفت و آمد،  استهلاک ماشین و هزینه های سربار بسیار بالا می شود و افراد علاقه ای به حضور در این مسکن ها ندارند.

وی در خصوص مسکن های داخل شهر عنوان کرد: بسیاری از افراد زمانی که قیمت زمین افزایش یافت جهت دریافت وام های کلان با سودهای بالا به بانک ها مراجعه کردند و پس از دریافت وام با زمین گران، وام و مصالح و کارگر گران ساختمان هایی را تولید کردند. حالا امروز که قیمت مسکن کاهش یافته سازنده حاضر نیست مسکن خود را با قیمت پایین به بازار عرضه کند بنابراین ترجیح می دهد مسکن خالی بماند و با فروش آن متضرر نشود.

نجفی تصریح کرد: زمانی که سازندگان مسکن برای دریافت وام به بانک ها مراجعه می کنند علاوه بر پذیرفتن شرایط سخت ضامن و سودهای کلان مجبور هستند طبق قوانین 25 درصد آن را در بانک به صورت الحساب و بدون در نظر گرفتن سودی برای آنها در بانک باقی بگذارند؛ در حالی که سود پرداختی وام گیرنده مربوط به کل پول حتی همان 25 درصد می شود بنابراین سود وام های بانکی از 18 درصد به 25 تا 26 درصد نیز می رسد.

مسئولین ایرانی با مردم صداقت ندارند
وی عنوان کرد: مشکل بزرگ ایران این است که مسئولین با مردم صادق نیستند ما باید ابتدا آموزش دهیم نباید همدیگر را فریب دهیم بعد به فکر حل کردن مشکلات اقتصادی باشیم.

نجفی تاکید کرد: حوزه مسکن در ایران بیمار است و این بیماری جز جدایی ناپذیر آن شده  و برای رهایی از مشکلات مسکن باید یک عزم جدی و ملی داشته باشیم و بجای ساخت این همه مسکن مهر که باعث نابودی صدها میلیون تومان شده که نه تنها قیمت مسکن را کاهش نداده بلکه پرش قیمت را نیزایجاد کرده؛ ما می توانیم برای تهران یا به گسترش شهر بپردازیم و یا اینکه در کنار تهران و در یک منطقه خوش آب و هوا با اصول شهر سازی صحیح دنیا یک شهرک جدید، مدرن و به روز با ظرفیت نگهداری حداقل دو میلیون نفر را بسازیم.

وی ادامه داد: پس از ساخت این شهرک برخی از ارگان های دولتی را آرام آرام به آنجا انتقال دهیم و دولت با اختصاص یارانه و پرداخت وام داخلی به مردم آنها را تشویق به سکونت در آن شهرک کند و اعلام کنند به افرادی که در تهران قصد خرید مسکن دارند اصلا وام تعلق نمی گیرد اما افرادی که در این شهرک ساکن شوند شامل تسهیلاتی با شرایط خاص و ویژه و نرخ بهره 5 درصد می شوند و دولت نیز بر روی قیمت تمام شده واحد های موجود در آن اعمال نظر کند. 

نجفی تاکید کرد: با این کار نه تنها از شکل گیری بازارهای کاذب جلوگیری می کند بلکه افزایش قیمت نیز نخواهیم داشت و صاحبخانه های تهران نیز با قیمتی بسیار پایین واحدهای خود را اجاره می دهند.

ساخت و ساز در تهران خیانت است
وی اظهار داشت: با از بین رفتن مشکل مسکن افراد سودجو بیش از حد متضرر می شوند به همین دلیل این افراد برای از دست ندادن منافع خود اجازه برطرف شدن مشکل این حوزه را نمی دهند.

نجفی در خصوص انبوه سازی در داخل تهران تاکید کرد: به شدت با این طرح مخالفم زیرا همانند این است که فردی سرطان داشته و روی غده سرطانی او یک گل طراحی کنیم و با دستکاری آن تومور فاجعه ایجاد کنیم به همین دلیل هر گونه ساخت و ساز در شهری که با انفجار جمعیتی و خودرو روبرو است خیانت محسوب می شود. 

وی تنها راه رشد این شهر و کمک به این کشور در بحث مسکن را انتقال پایتخت دانست و گفت: خداروشکر در ایران مشکل کمبود زمین نداریم بنابراین می توانیم با در نظر گرفتن منطقه ای بکر در اطراف شرق یا شمال تهران شهرک سازی مدرن را آغاز کنیم که اولین قدم آن آماده کردن زیر ساخت های شهری همانند فاضلاب، سرویس حمل و نقل عمومی، آب و برق است.

نجفی خاطرنشان کرد: بنده از وزیر مسکن فعلی و حتی قبلی انتظار ندارم بهتر از این عمل کنند و در حال حاضر نیز می توانیم پردیس را به یک شهرک زیبا با امکانات به روز تبدیل کنیم.

راهکار تبدیل مسکن از کالای سرمایه ای به مصرفی
وی افزود: باید برای خارج کردن مسکن از کالای سرمایه ای و تبدیل آن به کالای مصرفی سودآور بودن آن را از بین ببریم؛ همانگونه که ماشین و طلا را از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل کردیم.

نجفی گفت: دولت باید مسکن سالم قابل سکونت جاذب را عرضه کند تا این کالا از حالت سرمایه ای خارج شود و زمانی که مردم بتوانند مسکن با وام 5 درصد بخرند نه تنها قیمت آن افزایش نخواهد یافت بلکه کاهش قیمت نیز خواهد داشت.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: