bazarnews

کد خبر: ۵۸۰۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
به گزارش بازار نیوز؛
نحوه برنامه ریزی در خصوص آلودگی هوا طوری است که گویا خودردهای افرادی که توان خرید مجوزهای آزاد روزانه یا هفتگی طرح ترافیک را دارند؛ موجب آلودگی هوا نمی شود.
بازار نیوز- یکی از معضلات زیست محیطی تهران که مشکلات بی شماری را برای ساکنان آن ایجاد کرده آلوگی هوا است به طوری که طبق آمار های بدست آماده در سال گذشته تعداد روزهای پاک کلان شهر تهران کمتر از دو ماه بوده و همین امر موجب افزایش 60 درصدی تعداد بیمارن تنفسی شده زیرا بیشترین آلاینده جهت تشدید بیماری‌های سیستم قلبی، عروقی و ریوی دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن هستند.

طبق آمار به دست آمده سالانه 45 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را در ایران از دست می دهند که با وجود اینکه دولت جهت کاهش این آلودگی دست به دامن اجرای دو طرح ترافیکی شد اما در فاصله سال‌های ۸۲ تا ۸۵ نه تنها از میزان مرگ بر اثر آلودگی هوا در تهران کاسته نشده، بلکه تنها در آبان ماه سال ۸۵، آلودگی هوای تهران به اندازه نیمی از تمام سال ۸۲ قربانی داشته است.

با مطالعات انجام شده برنامه های جامع مختلفی اعم از؛ استاندارد سازی خودروهای نو، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای حمل و نقل عمومی، بهبود کیفیت سوخت، معاینه فنی خودروها، مدیریت ترافیک و آموزش همگانی جهت مبارزه با آلودگی هوای تهران با همکاری وزارت صنایع، وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران و پلیس راهنمایی و رانندگی اجرا شد اما متاسفانه تاثیر قابل توجهی در کنترل آلودگی هوا نداشته است.

در همین راستا دولت در پاییز سال 86 طرحی با نام طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران را تهیه و تصویب کرد که همزمان با آن به گسترش فضاهای سبز اطراف معابر، ایجاد معابر پیاده‌رو در مناطق تجاری شهر، ممانعت از ورود تاکسی‌های بنزین‌سوز به سیستم، دوگانه‌سوز کردن تاکسی‌های بنزینی موجود، وضع عوارض جدید برای خودروها متناسب با مصرف سوخت و انتشار آلودگی پرداخته وهمچنین پس از مدتی دولت طرح تردد خودروهای زوج و فرد را نیز به طرح قبلی اضافه کرد که طبق آمار و مشاهدات متاسفانه گویا این راهکارها گره کور این مشکل نمی تواند باز کند.

بسیاری از افراد جهت ورود به این طرح ها بدون هیچ مشکلی و با مراجعه به اولین دکه روزنامه فروشی مبلغ 374 هزار و 400 ریال پرداخت و برگه  موقت یک روزه را جهت عبور از طرح خریداری می کنند و هیچ ارگانی هم بر روی آنها نظارت نداشته و از دسترسی آنها به این برگه عبورهای موقت جلوگیری نمی شود.

اما شاید علت استفاده از این برگه ها بجای استفاده از وسایل نقلیه عمومی، سامان نیافتن شبکه حمل نقل عمومی است زیرا با وجود اضافه شدن مترو در شهر تهران و در ده سال گذشته و افزایش تعداد اتوبوس ها و مینی بوس‌ها در این مدت، سهم حمل و نقل عمومی در کل سفرها ۲۶ درصد کاهش پیدا کرده است که باید پیگیر دلایل اصلی آن بود.

جالب این است که مجوز سالانه ورود به طرح ترافیک تنها در اختیار ارگان و نهادهای مشخصی قرار داده می شود و همه افراد جامعه را تحت پوشش نمی گیرد اما گاهی شاید بروز تخلف هایی از جانب این ارگان ها و فروش غیر قانونی این مجوزها به سایر افراد نیز هستیم که خود ایم امر نیز بسیار قابل تامل است.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: