bazarnews

کد خبر: ۶۲۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
علی سرزعیم، معاون سابق امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به سیاست جدید دولت در مورد سهمیه بندی سوخت، گفت : امیدوارم مشکلی ایجاد نشود و عقب گرد نکنیم. اگر عقب گرد کنیم، تا ده سال دیگر، هیچ گونه کار اقتصادی نمیتوانیم انجام دهیم. چرا که وضع موجود، به طور پیوسته ما را فقیرتر می کند.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز:  علی سرزعیم، معاون سابق امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، درباره سیاست اتخاذ شده اخیر دولت در خصوص بنزین، با اشاره به دلایل اجرای این سیاست، به خبرنگار بازارنیوز گفت: «اصلاح قیمت بنزین، سیاستی گریزناپذیر است. ولی در شرایط فعلی که قدرت خرید مردم افت داشته، رشد اقتصادی منفی شده، قیمت نفت پائین آمده و تورم بالا رفته است، این سوال مطرح می شود که آیا با افزایش قیمت بنزین، باز هم باید قدرت خرید خانواده های ایرانی را کمتر کنیم؟»

باید مالیات از دهک های بالا بگیریم و به دهک های پائین بدهیم

وی افزود: « در نگاه اول، پاسخ این سوال منفی است، ولی در اصل، جواب بله است. منفعت کشور در اجرای این سیاست است. زیرا فقط نیمی از مردم، خودرو دارند که در 5 دهک اول قرار دارند و در این شرایط، تورم و رشد منفی، اثرش را بر دهک های پائین می گذارد. اگر شما بخواهید در شرایطی که دولت پول ندارد، کنترل فقر کنید، تنها راه موجود برای شما، باز توزیع است. یعنی مالیات از دهک های بالا بگیرید و منابع را در اختیار دهک های پایین قرار دهید. این مسئله در کوتاه مدت باعث جلوگیری از آسیب های اجتماعی ناشی از اختلاف طبقاتی می شود. در بلند مدت هم برای توسعه اقتصادی مفید خواهد بود.»

 

انتخاب دولت بین بد و بدتر است

سرزعیم ادامه داد : «انتخاب دولت بین بد و بدتر است، بین خوب و بد نیست. با این ملاحظات، من فکر می کنم این سیاست، سیاست درستی است و باید از آن حمایت شود و تسلیم وضع موجود نشد.»

 

با زور نظامی نمی شود جلوی قاچاق بنزین را گرفت

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که آیا دولت در اتخاذ این سیاست، رویکرد ضد قاچاق داشته یا خیر، گفت: «با کارهای نظامی و امنیتی نمی شود حریف انگیزه های اقتصادی شد. تا وقتی فاصله قیمت بنزین، با بنزین خارج از کشور زیاد است، امکان برخورد نظامی با قاچاق وجود ندارد. با زور نظامی نمی شود ، جلوی این حرکت ها ایستاد. این درس بزرگ تاریخ در ایران و جهان است. بنابراین باید سرمنشاء سودآوری را از بین برده و اختلاف قیمت را کم کنیم»

*امیدوارم عقب گرد نکنیم

وی در پاسخ به سوالی در زمینه چگونگی پخش عایدی دولت از گرانی بنزین گفت: «با اجرای صحیح سیاستهای بازتوزیعی، به خوبی می توان آن را بین دهکهای پایین جامعه توزیع کرد. امیدوارم مشکلی ایجاد نشود و عقب گرد نکنیم. اگر عقب گرد کنیم، تا ده سال دیگر، هیچ گونه کار اقتصادی نمیتوانیم انجام دهیم. چرا که وضع موجود، به طور پیوسته ما را فقیرتر می کند.»

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: