bazarnews

کد خبر: ۶۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، در گفت و گو با خبرنگار بازار نیوز؛
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، با اشاره به اینکه گوشت گوسفندی در ماه محرم گران تر نمی شود،گفت: نگهداری گوشت به صورت فریز باعث کاهش قیمت و افت وزن می شود و همچنین مردم تمایلی به مصرف گوشت منجمد ندارند به همین دلیل صادرات دام زنده در زمان مازاد تولید منطقی و کارشناسانه است.
طی چند هفته گذشته به طور میانگین هر 7 روز یکبار قیمت گوشت گوسفندی با افزایش هزار تومانی در بازار مواجه شده است.

مسئولان دولتی دلیل افزایش 5 هزار تومانی قیمت گوشت گوسفندی در بازار را کمبود عرضه دام گوشتی در میادین اعلام کرده اند.

براساس این گزارش؛ علاوه بر تلفات قابل توجه دام های گوشتی به دلیل شیوع بیماری و بارش‌های سیل آسا در بهار سال جاری؛ ذبح بی رویه دام در عید قربان هم یکی از دلایلی است که باعث کبود دام و افزایش شدید قیمت گوشت گوسفندی در بازار شده است. 
همچنین طی چند هفته گذشته برخی از افراد به دلیل فرارسیدن ماه محرم دام‌های خود را دپو کرده‌اند تا با قیمت بالاتری در روزهای عاشورا و تاسوعا به دست مصرف کنندگان برسانند، متاسفانه طی دو سال اخیر هم بره ماده های 13 تا 14 کیلوگرمی که هنوز زایمانی انجام نداده اند را ذبح بی رویه می کنند که از نظر تولیدکنندگان گوشت گوسفندی این عملکرد قطع نسل است.

واردات دام سبک از ارمنستان
هم اکنون قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه عرضه به مغازه‌دار بین 31 هزار و 500 تومان تا 32 هزار و 500 تومان و عرضه به مشتری بین 35تا 36 هزار تومان است. 

احتمال افزایش مجدد قیمت گوشت تازه در ماه محرم به دلایل افزایش ذبح دام در مساجد و تکیه های عزاداری در روزهای تاسوعا و عاشورا و دپوی دام از سوی برخی از افراد سودجو به منظور بازگشت زوار از کربلا در اربعین حسینی وجود دارد که در این راستا قائم‌ مقام وزیر جهادکشاورزی در امور بازرگانی، اعلام کرده است که برای تنظیم بازار گوشت قرمز در ایام ماه محرم، عرضه گوشت برزیلی منجمد افزایش و به‌ زودی واردات دام سبک از کشورهای ارمنستان و مغولستان صورت می‌گیرد. 

صادرات دام زنده به عمان
واردات دام سبک از کشورهای ارمنستان و مغولستان به منظور تنظیم بازار گوشت قرمز در ایام ماه محرم در حالی به کشور صورت می گیرد که مدیر کل دامپزشکی هرمزگان خبر داده است که از ابتدای امسال تاکنون حدود یک‌میلیون و ۱۲۵ هزار و ۵۹۷ راس بز و گوسفند از طریق بندر شهید باهنر و بندرلنگه به کشورهای عمان و قطر صادر شده است، به طوری که دام زنده استان‌های فارس، کرمانشاه، خراسان رضوی، خوزستان، تهران، لرستان و کردستان از طریق استان هرمزگان به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شوند.
 
علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، در پاسخ به این سوال  که واردات دام سبک از کشورهای ارمنستان و مغولستان به منظور تنظیم بازار گوشت قرمز در ایام ماه محرم در حالی به کشور صورت می گیرد که از ابتدای امسال تاکنون حدود یک‌ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۵۹۷ راس بز و گوسفند از طریق بندر شهید باهنر و بندرلنگه به کشورهای عمان و قطر صادر شده است، آیا اتخاذ اینگونه تصمیمات از سوی وزارت جهاد کشاورزی کارشناسانه است؟ گفت:
در حال حاضر با کمبود دام در میادین مواجه هستیم که در این رابطه وزارت جهاد کشاورزی صلاح دیده است که واردات دام سبک به کشور صورت گیرد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، با بیان اینکه دام ایرانی به دلیل مرغوبیت بالا بسیار متقاضی دارد، تصریح کرد: به طورحتم در زمان صادرات دام زنده به کشورهای حاشیه خلیج فارس مازاد تولید درکشور وجود داشته است که در این راستا مسئولان دولتی اقدام به صادرات دام زنده و به دنبال آن ارزآوری کرده اند.

ملکی، در پاسخ به این سوال که آیا امکان کشتار مازاد تولید و نگهداری گوشت قرمز منجمد در سردخانه ها نیست؟ افزود: نگهداری گوشت به صورت فریز باعث کاهش قیمت و افت وزن می شود و همچنین مردم تمایلی به مصرف گوشت منجمد ندارند به همین دلیل صادرات دام زنده در زمان مازاد تولید منطقی و کارشناسانه است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی،در پپاسخ به سوال خبرنگار بازار نیوز گفت: در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه عرضه به مغازه‌دار بین 31 هزار و 500 تومان تا 32 هزار و 500 تومان و عرضه به مشتری بین 35تا 36 هزار تومان است که به طورحتم با تزریق دام سبک وارداتی و ذخایر گوشت منجمد شرکت پشتیبانی امور دام به بازار تشنج گرفته می شود و قیمت ها بیشتر نخواهد شد.


آخرین قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در جدول زیر آمده است:

نام محصول  
قیمت
خورشتی بی استخوان
 41 هزار و 100 تومان
راسته با استخوان
  32 هزار و 200 تومان
راسته بی استخوان
 49 هزار و 800 تومان
ران پاک کرده با استخوان
39 هزار و 200 تومان
ماهیچه
  40 هزار و 800 تومان
گردن
  30 هزار و 600 تومان
ماهیچه پلویی      
  36 هزار و 500 تومان
سردست                    
  32 هزار و 500 تومان
کف دست با ماهیچه 
38 هزارو 700 تومان
کف دست بدون ماهیچه
  37 هزار و 700 تومان

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: