bazarnews

کد خبر: ۷۸۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
وزیر نیرو:
وزیر نیرو گفت: بر اساس مصوبه امروز هیات دولت از این پس، مصرف‌کنندگان بزرگ برق می‌توانند نیاز خود را از بورس انرژی تامین کنند.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز: «رضا اردکانیان» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: یکی از مسایل بخش برق این است که تولیدکنندگان بخش خصوصی برای دریافت پول برقی که به شرکت توانیر (شرکت مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران) می‌فروشند با مشکل مواجه هستند.

وی خاطر نشان کرد: توانیر خریدار انحصاری برق است، ضمن اینکه تولیدکنندکان بخش خصوصی تابع قیمت‌های تکلیفی هستند، بنابراین این تولیدکنندگان از پرداخت با فاصله زمانی طولانی این پول گلایه دارند.

اردکانیان ادامه داد: براین اساس وزارت نیرو همواره به عنوان یک بدهکار عمده در این زمینه مطرح است.

وزیر نیرو گفت: امروز هیات وزیران پیشنهاد وزارت امور اقتصاد و دارایی به دستگاه‌های مرتبط مبنی بر اینکه مصرف کنندگان بزرگ که شامل مصرف کنندگان پنج مگاوات و بالاتر هستند، برق شان را از بازار بورس انرژی دریافت کنند، مورد بررسی قرارداد و با آن موافقت شد.

اردکانیان خاطرنشان کرد: این اقدام کمک بزرگی به تولیدکنندگان برق است تا بتوانند سریع‌تر به وجه خود دست یابند و همچنین مصرف کنندگان نیز می‌توانند با قیمت مناسب‌تری برق مورد نیاز خود را تأمین کنند.

وزیر نیرو ادامه داد: شرکت توانیر هم نقش تنظیم‌کننده خواهد داشت و هر زمان نیاز به انتقال برق بین محل تولید و مصرف باشد این انتقال را انجام خواهد داد و دیگر خود، خریدار انحصاری نخواهد بود.

وی افزود: این حرکتی است که به رشد صنعت برق کمک خواهد کرد و دستورالعمل اجرایی آن به زودی تدوین خواهد شد.

برنامه مهندسی رودخانه‌ها امسال هم تداوم دارد

اردکانیان در ادامه گفت: امسال برنامه مهندسی رودخانه‌ها که لایروبی هم بخشی از آن است با شدت و قوت بیشتری تداوم خواهد یافت.

وزیر نیرو افزود: برنامه مهندسی رودخانه‌ها از پارسال بعد از فصل بهار با شدت آغاز شد و براین اساس پنج برابر متوسط سال‌های قبل این عملیات اجرایی شد.

وی ادامه داد: اجرای این عملیات سبب شد پنج سیلاب بزرگی که در جنوب و جنوب شرق کشور در نیمه دو سال ۹۸ و اوایل امسال رخ داد با حداقل خسارت همراه باشد و حتی حداکثر بهره‌وری را از سیلاب کسب کردیم.

وزیر نیرو گفت: این روش، همچنان امسال هم ادامه خواهد داشت و امید است با همکاری دستگاه قضایی در آزاد سازی حریم و بستر رودخانه‌ها، بتوانیم تکالیف قانونی را انجام دهیم و بدین ترتیب برای سال‌های خشک و سال‌های تر آمادگی لازم را داشته باشیم و از سیلاب به عنوان یک منبع آب شیرین، بیشتر بهره ببریم.

اردکانیان  درباره برنامه های این وزارتخانه در بخش سدسازی خاطرنشان کرد: برنامه های سد سازی وزارت نیرو در قالب #پویش هر هفته الف-ب- ایران در دست انجام است و هفته جاری بیست و سومین هفته برگزاری این پویش برگزار شد.

وی خاطر نشان کرد: از ۲۵۰ پروژه ای که وعده داده بودیم تا کنون ۱۱۲ پروژه با سرمایه گذاری ۲۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.

وزیر نیرو ادامه داد: امسال تاکنون هفت پروژه بزرگ سد مخزنی افتتاح شده است و امیدواریم ۱۸ پروژه دیگر تاپایان سال ۱۳۹۹ افتتاح و به بهره برداری برسد.

ایرنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: