bazarnews

کد خبر: ۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱
به گفته یک کارشناس بورس، سفته بازی ابزاری برای مطرح کردن برخی از سهام های خرد است.
سفته بازی در بورسبازار نیوز- در ادبیات معمولی، سفته بازی یا سفته باز یک واژه با بار منفی است و به افرادی اطلاق می شود که با نگاه تیزبینانه به دنبال بیشترین سود در کمترین زمان هستند و برای دستیابی به این اهداف ممکن است جریان عادی بازار را بر هم بزنند. 

در ساده‌ترین تعریف، سفته‌بازی را به صورت «وارد شدن به تعاملات مالی پرریسک به منظور سود بردن از نوسانات ارزش یک کالا تعریف می‌کنند». سفته بازها در یک بازار مالی،‌ به گروهی خاص با دارایی‌های خاص یا امتیازهای خاص محدود می شوند که ممکن است موجب آسیب رسیدن به سلامت آن بازار شوند.

شکل متعادل سفته‌بازی به تعدیل عرضه و تقاضا و تامین نقدینگی کمک کرده و شکل نامطلوب آن، به ایجاد نارضایتی در معامله کنندگان و سرمایه گذاران و همینطور ایجاد حباب در قیمت‌ها و نوسانات شدید قیمت‌ها منجر می‌شود. 

در حال حاضر دیدگاه اغلب سهامداران و فعالان بازار سرمایه خصوصاً سهامداران حقوقی به دیدگاه کوتاه مدت و نوسانگیری تبدیل شده و به این ترتیب سفته‌بازی در بازار افزایش پیدا کرده است. دیدگاه نوسانگیری هر چند که جزئی از ذات بازار سرمایه است اما تبدیل به دیدگاه غالب شده است. خصوصاً از طریق سرمایه گذاران حقوقی و آن هم در سهامی که موقعیت بنیادی مناسبی نداشته و زیان ده هستند.

یک کارشناس بورس در این باره به بازار نیوز گفت: سفته بازی معمولاً روی سهام خرد انجام می گیرد و این امر هم به دلیل حجم نقدینگی پایین برای خرید و فروش آن است چرا که سفته بازی درباره سهام های مطرح مانند ایران خودرو یا سهام بانک ها به حجم نقدینگی بالا نیاز دارد. 

فیروز منجیلی افزود: زمانیکه سفته بازی در بازار رخ می‌دهد ممکن است سهام داران نسبت به آن واکنش نشان دهند و پیرو همکاران خود نسبت به خرید و فروش سهام موردنظر اقدام کنند، اما در مجموع نمی توان گفت که سفته بازی ثأثیر قابل توجهی بر بازار دارد.

وی ادامه داد: اگر سهامداری قصد سفته بازی داشته باشد، بخش کوچکی از پرتفوی خود را به آن اختصاص می دهد و روی سرمایه اصلی انجام نمی گیرد چرا که ریسک آن بالا است. 

این کارشناس خاطرنشان کرد: در برخی موارد سفته بازی برای تعیین بازار و وضعیت یک سهام از لحاظ رونق مؤثر بوده است. 


خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: