bazarnews

کد خبر: ۸۳۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
موسس و مدیر عامل اسبق بانک سامان در گفتگو با بازار نیوز؛
موسس و مدیر عامل بانک سامان و کارشناس ارشد مالی با ابراز تاسف از سودهای بالای بانکی گفت: معضل بزرگ سیستم بانکی، پرداخت سودهای کلان بانک ها به سپرده های خاص است.
زور بانک مرکزی به موسسات غیرمجاز نمی‌رسد!/ تذکر کافی نیست، هیات مدیره بانک‌های متخلف عزل شوندبعد از تذکر بانک مرکزی به 10 بانک در خصوص نرخ سود های بالا به سپرده های خاص الله وردی رجایی سلماسی موسس بانک سامان و رئیس و هیات مدیره اسبق بانک سامان در این خصوص به خبرنگار بازار نیوز اظهار داشت: بانک های خصوصی در اوایل سال تصمیم گرفتند نرخ سود را پایین بیاورند و با نامه نگاری به بانک مرکزی خواستار پایین آمدن نرخ سود از 18 به 15 درصد شدند که متاسفانه بانک مرکزی مثل گذشته اعتقادی به نرخ دستوری نداشتند.

تا زمانی که تورم تک نرخی باشد باید نرخ سود هم 2 یا 3 درصد مثبت شود
وی اضافه کرد: با این شرایط بانک ها باید خودشان برای کاهش نرخ سودها تمایل نشان دهند چرا که نرخ سود هم با تورم کاهش پیدا می کند و تا زمانی که تورم تک نرخی باشد باید نرخ سود هم 2 یا 3 درصد مثبت شود. از طرفی چون تقاضا برای وام بالا است، نرخ سود پرداختی و دریافتی بانک ها از تسهیلات بیشتر از تورم است.

از طرفی زمانی که بانک مرکزی تصمیمی می گیرد باید همه اجرا کنند. اعضای هیات مدیره تشکیل شده از تمام مدیران بانک ها و وقتی تصمیم به کاهش سود می گیرند باید همه مطیع باشند و رعایت کنند نه اینکه چند بانک به واسطه حفظ سپرد های کلان در بانک ها رعایت نکند!

 مدیر عامل بانک سامان و کارشناس ارشد مالی تاکید کرد: تا زمانی که نرخ سود بانک ها 20 درصد باشد، سپرده های مردم هم به سمت سود بیشتر می رود و این جای تاسف دارد که هنوز بانک های هستند که به سپرده های خاص، سود های تا 20 درصد پرداخت می کنند.

سلماسی افزود: خیلی زشت است که بسیاری از بانک ها تخلف می کنند و با وجود تصمیم بانک مرکزی سودهای متفاوتی به سپردهای خاص پرداخت می کنند. این اعتبار بانک ها را از بین می برد. بانکی که 20 درصد سود پرداخت می کند ریسک آن هم بالاست ولی چون تاکنون و در تاریخ بانکداری ایران، بانکی ورشکسته نشده است مردم هم فکر می کنند که بانک مرکزی همه بانک ها را تضمین کرده است. بانک مرکزی  به عنوان یک ناظر باید به مردم گوشزد کند که سپرده های خود را در بانک های معتبر بگذارند. 

اخلاق در بانک ها به صفر رسیده است
متاسفانه اخلاق در بانک ها به صفر رسیده است. تا زمانی که بانک مرکزی یک قانونی را مصوبه می کند همه بانک ها باید آن را اجرا کنند نه اینکه به مشتریان خاص سودهای متفاوتی هم بدهند.

وی در خصوص راهکار اصلی برای جلوگیری از این تخلف ها در بین بانک ها گفت: به اعتقاد من بانک مرکزی یا باید همه بانک ها را آزاد بگذارد و یا اینکه اقداماتی در پیش رو قرار دهد که سود پرداختی سپرده ها از سود درآمد کمتر باشد. یعنی سود مشاء داشته باشد. در حال حاضر در تراز نامه بانک ها سود مشاء منفی است یعنی بانک ها بیش از آنکه سودی دریافت کنند، سود پرداخت می کنند.

حق الوکاله بانک ها منفی است
در قانون بانکداری اسلامی تاکید شده است که بانک به عنوان وکیل سپرده گذار در قبال مشارکت در هر پروژه ای سود دریافتی را پس از حق الوکاله به سپرده گذار پرداخت کند در حالی که سودی که بانک ها در حال حاضر پرداخت می کنند بیش از دریافتش بوده و حق الوکاله منفی بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه  تصریح کرد: بانک مرکزی باید نظارت بیشتری داشته باشد و به فکر ساماندهی این بانک ها باشد. بانک ها به تعهدات خود پایبند باشند چرا که با ورزشکستکی یک بانک تاثیر منفی آن در همه بانک ها دیده می شود.

زور بانک مرکزی به بانک های متخلف و موسسات غیر مجاز نمی رسد!
از طرفی هم باید با موسسات غیرمجاز که نرخ سود 27 و 28 درصدی پرداخت می کنند تذکر جدی داده شود هر چند که بارها اعلام شده است که بانک مرکزی هیچ تعهدی در قبال این موسسات ندارد اما این نشان می دهد که زور بانک مرکزی به بانک های متخلف و موسسات غیر مجاز نمی رسد!

بسیاری از بانک ها هم به جمع این موسسات پیوسته اند و سودهای کلان به سپردهای خاص پرداخت می کنند حتی در بسیاری از موارد مشاهده شده است که بانک ها به واسطه سود 30 درصد موسسات غیر مجاز پول های کلانی را در این موسسات سپرده گذاری کرده اند و بعد از ورشکستگی این موسسات سپرده بانک ها هم از دست رفته است.

بانک مرکزی هیات مدیره چند بانک متخلف را عزل کند
به اعتقاد من این تذکرها باید جدی شود و بانک مرکزی با عزل هیات مدیره چند بانک متخلف جلوی سودهای کلان  را بگیرد و حتی با ذکر نام موسسات متخلف این موضوع را صریحا اعلام کند و به مردم گوشزد تا در انتخاب موسسه ها تجدید نظر کنند. 

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یوسف
|
United States
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
0
0
بنام خدا
آقای سلماسی منظور شما از بانک معتبر چه چیزی است مردم پول خود را به بانکهای معتبر بسپارند ! عوام فریبانه حرف نزنید شما بالاخره مدتی در بانک فعالیت کرده اید نباید چنین حرفهایی بزنید از شما بعید است مردم ساده مثل من از کجا باید تشخیص بدهم این بانک معتبر است یا نه ، آقای عزیز وقتی بانکی یا موسسه ای از بانک مرکزی مجوز فعالیت میگیرد یعنی این بانک دارای اعتبار و ارزشی است که بانک مرکزی طی مجوز به آن داده و فعالیت آنرا تائید کرده است یعنی اینها میتوانند پولهای مردم را بعنوان سپرده بپذیرند و برای مردم حساب باز کنند و منهم به استناد همین مجوز به این موسسه و یا بانک اعتماد میکنم و پولم را به اینها می سپارم و اگر هم خلافی در چنین بانکها و یا موسساتی صورت میگیرد بانک مرکزی باید به منه سپرده گذار جوابگو باشد و اگر هم خلافی در فعالیت آنها صورت گیرد یعنی بانک مرکزی در نظارت خود کسور کرده است و این طبق قانون از وظایف بانک مرکزی است نه مردم ! در این موضوعات بانک مرکزی مسئول است و غیره ...
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: