bazarnews

کد خبر: ۸۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس در گفتگو با بازار نیوز؛
عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس گفت: با سود بالای تسهیلات بانک ها، هیچ تولیدکننده ای رغبتی برای ورود به چرخه اقتصادی ندارد.
نارضایتی مردم و فعالان اقتصادی از سودهای بانکی/ مخالف بنگاهداری بانک‌ها هستمعلی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس در این خصوص به خبرنگار بازار نیوز اظهار داشت: در کشور ما شرایط به گونه ای است که علارغم تورم تک رقمی و شرایط اقتصادی کشور، متاسفانه نرخ سود تسهیلات بانک ها بسیار بالاست و عملا با این روال هیچ سرمایه گذاری انگیزه ای برای سرمایه گذاری ندارد. 

وی اضافه کرد: در فعالیت های جاری و تولیدی هم قیمت تمام شده تولید به قدری بالا است که امکان فعالیت سرمایه گذار با نرخ سود تسهیلات بالا توجیح پذیر نیست. 

نارضایتی مردم و فعالان اقتصادی از وضعیت بغرنج سودهای بانکی 
متاسفانه شرایط بغرنجی ایجاد شده که مردم و فعالان اقتصادی از این وضعیت ناراضی هستند و قطعا بانک ها هم در بلند مدت از این شرایط متضرر می شوند.

هر چه قدر بانک در قالب جذب سپرده های مردم سودهای بالا پرداخت کند و از طرفی اگر نتواند این سپرده ها را در قالب تسهیلات پرداختی با سود بالاتر به مردم پرداخت کند قطعا نمی تواند به فعالیت خودشان ادامه دهند. 

همین موضوع باعث شده تا بسیاری بانک ها با شرایط بغرنجی مواجه شوند و به نظر می رسد تنها راه نجات، یک تصمیم انقلابی و مهم است تا نرخ سود تسهیلات و نرخ سپرده های بانکی به طور همزمان کاهش چشم گیری پیدا کند.

در واقع اگر این اتفاق رخ دهد هر دو طرف معادله به سطح معقولی می رسند و با توجه به اینکه تورم تک رقمی شده است مردم دیگر نگرانی ندارد تا سپرده های آنها در بانک با سود کمتر ارزشش را از دست بدهد و از طرفی فعالان اقتصادی هم می توانند تسهیلاتی با سود کمتر دریافت کنند و وارد چرخه اقتصادی کشور شوند.

با وجود سود تسهیلات بالا عدم فعالیت اقتصادی سرمایه گذارها توجیح پذیر است
عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس تاکید کرد: با این نرخ سودهای چند درصدی بانک ها، عدم فعالیت اقتصادی سرمایه گذارها توجیح پذیر است ضمن اینکه سود 30 یا 40 درصدی بانک به سرمایه گذار در بلند مدت برای بانک ها خسارت آفرین است.

بانک مرکزی در 2 مرحله بحث سودها را اعلام کرد ولی این میزان برای ایجاد شرایط جدید در اقتصاد کشور مفید است، ولی موثر نیست و باید تغییرات درصد قابل توجهی باشد.

کریمی اضافه کرد: متاسفانه نظارت درستی بر بانک ها به ویژه بانک های خصوصی نیست و با این شرایط بانک ها با ترفندهای مختلف درصد سود را در عمل را رعایت نمی کنند و در واقع به ظاهر درصدی را برای سود تسهیلات اعلام اما در عمل نرخ سود تسهیلات واقعی که برای متقاضی محاسبه می شود به مراتب بیشتر است و مردم زمانی که به بانک ها  مراجعه می کنند بعد از بررسی سود تسهیلات به این نتیحه می رسند که درصد اعلام شده از واقعیت خیلی بیشتر است.

کریمی در خصوص تصمیم کمیسیون اقتصادی برای حل معضل سود بانک ها گفت: مرتبا از بانک مرکزی در خصوص عملکرد بانک ها در خصوص سود تسهیلات درخواست گزارش می شود و با توجه به سیاست اقتصاد مقاومتی انتظار می رود تا تصمیمات موثری در این زمینه گرفته شود که هنوز اتفاق رخ نداده است.

مخالف بنگاهداری بانک ها هستم
وی با اشاره به راهکار موثر و اعمال نظارت جدی برای بهبود شرایط گفت: با این روال این سوال پیش می آید که بانک ها که این سود های کلان را به مردم پرداخت می کنند، سپرده ها در کجا هزینه می شود که قطعا برخی بانک ها با وجود شرکت و بنگاههای خصوصی سپرده ها را در آنجا سرمایه گذاری می کنند و این همان معنای بنگاهداری بانک هاست که بنده کاملا با آن مخالف هستم.

عضو کمیسیون اقتصادی در خصوص بنگاهداری بانک ها نیز تصریح کرد: بحث منع بنگاهداری بانک ها در قوانین و مقررات تاکید شده است و مجلس هم این موضوع را پیگیری کرده اما آنچه که هست دولت آنطور که باید و شاید تا به حال نتوانسته این موضوع را به سرانجام برساند.

آیا تذکری از سوی کمیسیون اقتصادی به بانک های متخلف داده شده است؟ افزود: این نیازمند این است که مراجع بانکی به این موضوع ورود کنند چون نمی توان مستقیم در اداره بانک ها خصوصی دخالت کرد. در واقع بانک مرکزی با اسباب مقررات پولی و بانکی می تواند این نظارت را اعمال و به آن رسیدگی کند و اگر در حدی باشد که بخواهد با مدیر عامل بانک برخورد شود این کار صورت گیرد و مجلس قطعا این نظارت را خواهد داشت.

موسسات غیرمجاز جزو معضلات بانکی ماست
کریمی در خصوص فعالیت موسسات غیرمجاز هم گفت: موسسات غیر مجاز جزو معضلات بانکی ماست. موسسات بدون مجوز به سرعت توسعه پیدا کرده است و مردم سپرده های خود را به آنها سپردند و در حال حاضر به معضلی تبدیل شده و می تواند بحران ساز باشد.

حذف  هر کدام از این موسسه ها باید در زمان خودش انجام می شد که متاسفانه این کارعملی نشد و این انتظار می رود که بانک مرکزی تمهیدات لازم را برای جلوگیری از تاسیس موسسات جدید انجام دهد و هم به تدریج این موسسات را مدیریت کند و با آن برخوردهای لازم شود.

عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس افزود: در واقع سود بانکی جزو فعالیت های بانک است و همین ارگان هم باید بر این فعالیت ها رسیدگی و نظارت کند. بانک یک بنگاه اقتصادی است مثل یک شرکت تولیدی استاندارد که کیفیت کالا را کنترل و اگر کالایی استاندارد نباشد آن را بررسی می کند. 

بانک هم باید فعالیت های بانکی را در خصوص خدمات و تسهیلات رعایت کند و از طرفی مسئولیت نظارت و برخورها با متخلفان را هم برعهده بگیرد هر چند که کمیسیون اقتصادی گزارش ها را خواسته و جلساتی با مدیران بانک ها داشته است و بالطبع اگر لازم شود مجلس هم دخالت می کند.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: