bazarnews

کد خبر: ۹۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
تا زمانی که اجازه ورود کالا را به کشور ندهیم و از تولید کننده با دیوار تعرفه و تحریم حمایت شود یقیناً رقابت سالم شکل نمی‌گیرد و کیفیت نیز افزایش پیدا نمی‌کند.
بازار نیوز - محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در رابطه با پیشرفت در صنایع موشکی و عدم توسعه و نارضیاتی مردم از صنعت خودرو  به مجری برنامه استادنیوز گفت: معمولاً مسائل امنیتی و دفاعی کشورها جزء خط  قرمز‌ها محسوب می‌شوند و نمی‌توان به آن‌ها توجه نداشت یا در تولید چنین مواردی رسیک کرد. بنابراین دو مقوله مجزا هستند چراکه صنایع دفاعی اقتدار و ماهیت کشور را تشیکل می‌دهد و نباید به‌راحتی از کنار آن‌ها گذشت. اما زمانی که نمی‌توانیم در صنایع مصرفی مثل خودرو با وجود ظرفیت‌های بسیار بهره‌وری لازم را داشته باشیم بیشتر به بی‌توجهی و عدم نظارت برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: وقتی ما سازمانی به‌نام حمایت از مصرف‌کننده داریم، جای سؤال دارد که طی این سال‌ها چه اقدامی انجام داده‌اند و چرا بر تولیدات صنعت خودرو نظارتی صورت نگرفته است؟   

لاهوتی ادامه داد: متأسفانه هر نوع خودرویی که در طول سه دهه گذشته تولید شده است معمولاً محصول دو دهه قبل کشور‌های دیگر هستند و در ایران  به‌عنوان خودروی روز به فروش می‌رسند آن هم با قیمت‌های بسیار بالا، از طرف دیگر نیز اگر به مصرف سوخت توجه کنید همگی مدعی هستند؛ مردم ایران سوخت ارزان قیمت استفاده می‌کنند درصورتی که مصرف سوخت خودروهای ایرانی ۳ تا ۴ برابر استاندار جهانی است، به‌نوعی هزینه‌ای صرف می‌شود بدون اینکه به سبد درآمد کشور برگردد. به عقیده چنین سیاست‌هایی نیاز به اصلاح، بازنگری و تغییر دارد. اگر بخواهیم به همین ترتیب پیش برویم و مصرف کننده با ممنوعیت واردات و محدود به مصرف برخی کالاهای بی‌کیفیت داخلی کنیم نتیجه‌اش نارضایتی مردم خواهد بود.

وی اشاره کرد: در واقع ما ذائقه مشتری را مدنظر قرار نمی‌دهیم، به خواست آن احترام نمی‌گذاریم و برای محصولاتمان خدمات پس از فروش را جدی نمی‌گیریم و توجه به این موضوع نداریم اگر کالایی را تحویل می‌دهیم باید مسئولیتش را تا زمان تاریخ مصرف آن داشته باشیم البته بهبود بخشی از این موارد به فرهنگ‌سازی، تغییر نگرش و سیاست‌ها و از همه مهم‌تر ایجاد فضای رقابتی سالم بستگی دارد.

 محمد لاهوتی اضافه کرد: تا زمانی که اجازه ورود کالا را به کشور ندهیم و از تولید کننده با دیوار تعرفه و تحریم حمایت شود یقیناً رقابت سالم شکل نمی‌گیرد و کیفیت نیز افزایش پیدا نمی‌کند. به عقیده من دیدگاه ساختاری باید  به تولید داشته باشیم و ریشه‌های آن را به قدری قوی کنیم که همانند کشورهای دیگر از توان رقابت سالم در مقابل رقبا برخوردار باشیم. به عبارت دیگر کیفیت و قیمت مناسب به مصرف کننده ارائه دهیم. اگر این دو بایکدیگر باشند قطعاً نگران واردات نخواهیم بود. برای مثال کشور ترکیه واردات به راحتی در آن صورت می‌گیرد اما بزرگترین صادرکننده منطقه است.   

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اذعان داشت: در کشورهای نوظهوری که در اقتصاد جهانی سهم دارند اکثر شهروندان این کشورها کالاهای کشور خودشان را خریداری می‌کنند که به کیفیت و قیمت مطلوب کالا داخلی آن‌ها برمی‌گردد. بنده معتقدم حمایت از صنعت با شعار دادن امکان پذیر نیست باید صنایع بروز شود و قیمت کالا، ذائقه مشتری در تولیدات مدنظر قرار گیرد.

وی درخصوص جذب سرمایه‌گذار در کشور بیان کرد: دولت یازدهم زمانی که شروع به کار کرد با شرایط اقتصادی نامناسبی مواجهه شد و دو شعار اصلی آن ایجاد حرکت در چرخ‌های صنعت و دیگری حل مناقشات هسته‌ای و تعامل جهانی بود، به نوعی دو سال و نیم از عمر دولت صرف توافق هسته‌ای و تعامل با اقتصادی جهانی شد البته در داخل نیز بعد از چند دهه طولانی نرخ تورم تک رقمی شده است و رشد اقتصادی منفی روند مثبت پیدا کرده است و تعامل با جهان بسیار بهتر صورت می‌گیرد. حضور هیئت‌های خارجی نشان می‌دهد کشور ما شرایط جذب سرمایه‌گذار خارجی دارد اما نیاز به مدیریت و استفاده بهینه از این موقعیت دارد.

لاهوتی عنوان کرد: در عین حال فضای کسب و کار در رنکینگ جهانی از ۱۵۰ به ۱۲۰ کاهش داشته و ریسک سرمایه‌گذاری از ۷ به حدود ۶ رسیده است هر چند که بازهم منطقه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست اما شرایط جذب سرمایه‌گذار خارجی در پسابرجام ایجاد شده که یکی از فرصت‌های مناسب است. وقتی ما رشد ۸ درصدی را در برنامه ششم هدف قرار می‌دهیم تنها با منابع داخلی رسیدن به آن محقق نخواهد شد و به کمک منابع خارجی نیاز داریم این در شرایطی است که آن‌ها نیز علاقمند به سرما‌یه‌گذاری در ایران هستند. لذا می‌توانیم با مدیریت موجب جذب سرمایه‌گذار خارجی که یکی از ابزارهای مهم جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، رشد ۸ درصدی، تحقق برنامه ششم و سرعت دادن به اقتصاد کشور را محقق کنیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران اذعان داشت: اگر هدف ما از جذب سرمایه‌گذار خارجی تولیدات مشترک با واحدهای تولید باشد نه تنها  باید در بخش نفت، گاز، پتروشیمی که صنایع مادر هستند مشارکت داشته باشیم بلکه بیشترین هدف را به همکاری در صنایع کوچک و متوسط معطوف کنیم چراکه بخش خصوصی در صنایع کوچک و متوسط حضور دارد. 

وی درپایان صحبت‌های خود اشاره کرد: برای افزایش بهره‌وری و رسیدن به نقطه مطلوب بخش خصوصی علی‌الخصوص واحدهای کوچک و متوسط که بیشترین اشتغال و پرداخت مالیات را در اقتصاد کشور دارند نیاز است اقتصاد در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و صنایعی که پتانسیل جذب سرمایه‌گذار خارجی را دارند شناسایی شوند تا درمقابل دادن امتیاز در بخش صنعت یا پتروشیمی امتیازاتی نیز گرفته شود همین عامل موجب به افزایش دانش فنی و سطح تکنولوژی می‌شود و نهایتاً به واسطه آن‌ها می‌توانیم وارد بازارهای بین‌المللی شویم. 
استادنیوز
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: