bazarnews

کد خبر: ۹۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
قسمت دوم/ کارشناس بازار بورس در گفتگو با بازار نیوز؛
کارشناس بازار بورس گفت: افراد سودجو علاوه بر برخوداری از رانت خبری، با سفته بازی و سوء استفاده از فضای مجازی، برای فروش سهام بی ارزش دست به هر کاری می زنند.
تاثیر رانت خبری بر بازار بورس/ با افزایش آگاهی جلوی آفت سفته بازی را بگیرید/ یکسان سازی قیمت ارز اتفاق مثبتی است/ توصیه جالب کارشناس بورس/ توصیه جالب کارشناس بورس به مخاطبان!در گفتگوی تفضیلی خبرنگار بازار نیوز با علی ابتهاج کارشناس بازار سرمایه در خصوص ابعاد کلی و نکات کلیدی در نزول اخیر بازار بورس بحث و بررسی شد. 

در بخش نخست این گفتگو در خصوص تاثیر اجرای برجام بر بورس، جو مقطعی انتخابات آمریکا بر بازار بورس، ترس بازار سرمایه از انتخاب ترامپ و از همه مهمتر مخالفت ترامپ با موضوع برجام،  انتخابات ایران و چالش پیش رو برای سهام داران بازار بورس، دلگرمی سرمایه گذاران خارجی با وجود سیگنال های مثبت اروپایی ها و برجام و بی اعتنایی  بازار بورس به موضوع مافیا و مبارزه نهادها با زد و بندها که به نقل از ابتهاج کاملا قابل رصد است!

در بخش دوم این گفتگو این کارشناس در خصوص تاثیر رانت خبری بر بازار بورس، سفته بازی و فروش سهام بی ارزش و تاثیر مثبت آن در بازار های جهانی! است و از همه مهمتر راهکارهای اصلی برای جلوگیری از این آفت در بازار پولی و مالی بحث شد، ضمن اینکه علاوه بر تاثیر مثبت یکسان سازی بازار ارز وی خواستار جرایم سنگین از سوی نهاد نظارتی بازار برای سفته بازان شد. در ادامه گفتگوی تفضیلی خبرنگار بازار نیوز را با این کارشناس بازار پولی و مالی می خوانید:

تاثیر رانت خبری بر بازار بورس 
بازار ما از نظرتاریخی نسبت به بازارهای دنیا نوپا است و هر چه عمقش بیشتر باشد بهتر است. با این شرایط اگر عمق معاملات بیشتر شود تحلیل پذیری هم بیشتر خواهد شد. 

بازار ما در ابعاد مختلف تحلیل پذیر است اما به دلیل شرایط خاص و توافقات و تفاهماتی پشت پرده در بازار افراد دلزده شده اند. به طور مثال سهمی که از لحاظ تحلیلی ارزشی نداشت به طور جالبی بالا می رفت. البته شاید به واسطه شایعه سهام رشد کند و این یک رانت خبری است که متاسفانه این هم یک موضوع ریشه ای و ساختاری است که حتی رئیس جمهور در نمایشگاه مطبوعات شدیدا به آن اشاره کردند.

وی در این باره تصریح کرد: وقتی نظارت و پیگری نباشد این موضوع تبدیل به یک معضل می شود. مافیای این حوزه در بازار برای بالا بردن سهم یک شرکت با زد و بند و رانت خبری سهام یک شرکت را بالا می برند. البته برای جلوگیری از این مشکل شاید قوانین ناقص باشد که افراد به راحتی اطلاعات را درج می کنند.

سفته بازی و فروش سهام بی ارزش!
کارشناس مالی افزود: این افراد با سفته بازی و سوء استفاده از فضای مجازی و در کنار رانت برای فروش سهام های بی ارزش دست به هر کاری می زنند و جالب اینجاست که در آخرین مرحله این اطلاعات به بازار می رسد. در واقع باید با طبقه بندی این اطلاعات قوانین را برای مدیران مسئول اجرایی کرد.

وی افزود: البته تا زمانی که اطلاعات شرکت ها طی یک ماه ارائه می شود دیگر جایی برای شایعه سازی این افراد خاطی وجود ندارد این در حالی است که قبلا این اطلاعات طی  3 و یا 6 ماه ارائه می شد و اگر فضایی ایجاد شود تا حلقه محاصره را برای این افراد تنگ تر کنند قطعا اطلاعاتی که به بازار وارد می رسد، تحلیلی و قابل قبول تر خواهد شد.

سفته بازی در بازارهای جهانی مفید است!
ابتهاج در پاسخ به اینکه آیا سفته بازی در بازار بورس وجود دارد یا خیر؟ و یا در بازار جهانی می تواند مفید واقع شود؟ گفت: این موضوع بستگی به تعبیر آن دارد، سفته بازی با یک تحلیل بلند مدت می تواند یک قیمت را بالاتر بخرد و ممکن است یک سهم 2 تا 3 برابر هم به فروش برسد و این کاملا قابل توجیه است. سفته بازی در ذات بد نیست و در بازارهای جهانی مفید است چرا که نقد شوندگی بازار را در بردارد. 

وی اذعان داشت: سفته بازها برای پول های خرد تراکنش را بالا می برند و این برای خیلی از بازارهای جهان نکته مثبتی است و خرید، فروش، عرضه، تقاضا و نقدشوندگی را بالا می برد. کلمه سفته بازی یا مافیا در فهوا بعضا اشتباه می شود. کلمه مافیا در قالب شایعه، رانت و یا از اطلاعات شکل می گیرد و از آن سوء استفاده می شود.

کارشناس بازار مالی در خصوص اینکه سفته بازی چقد از فضای بازار مالی ما را تشکیل می دهد؟ خاطر نشان ساخت: به دلیل بازار خنثی، سفته بازی در شرایط فعلی موثر شده و سهم ها رشد های عجیب و غریب دارند، همین پشت پرده‌ها هم انگیزه بازار را بالا می برد. این بازارها به شدت تاثیر گذاری اش کمتر است و در شرایطی که بسیاری از افراد به دنبال کسب اطلاعات هستند ناخودآگاه جذب این بازار می شوند و متاسفانه در شرایطی نمی توان آنها را منع کرد.

با افزایش آگاهی جلوی آفت سفته بازی را بگیرید
کارشناس بازار بورس با اشاره به اینکه با افزایش آگاهی در بازار می توان جلوی این آفت را گرفت، تاکید کرد: باید میزان آگاهی افراد از بازار سرمایه و نحوه فعالیت در آن افزایش یابد و کسانی  که بدون آگاهی سهم های کلان می خرند و از بازار هیچ اطلاعاتی ندارد و تحت تاثیر جو و شایعه قرار می گیرند معمولا متضرر می شوند و قربانی سفته بازی ها می شوند.

در واقع افرادی که با  بازار سرمایه آشنا نیستند از طریق صندوق های سرمایه گذاری مشترک سرمایه خود را در بازار می گذارند. البته در بازار ما ایرادی وجود دارد و آن این است که افراد بدون آشنایی با کد و پول وارد بازار سرمایه می کنند، پس باید سازمان بورس در این زمینه بیشتر فرهنگ سازی کند.

جرایم افراد سودجود سنگین شود
این کارشناس مالی راهکار اصلی برای مبارزه با افراد سود جو را در شناسایی و سنگین شدن جرایم آنها برشمرد و اذعان داشت: باید در وهله اول جرایم را برای افرادی که شناسایی می شوند، سنگین کنند، که افراد خاطی به راحتی به سمت این تحرکات نروند. ضمن اینکه سیستم نظارتی نهاد بورس می تواند به راحتی تحرکات این افراد را در معامله های مشکوک و تغییر سهام بورس ها بررسی و افراد سود جو را شناسایی کند.

ابتهاج در این خصوص اضافه کرد: بازرسان بورس به صورت نامحسوس پیگیر معاملات انجام شده هستند و قطعا می توانند با کنترل بعد از شناسایی این افراد با آنها برخورد کنند. متاسفانه شائبه های در خصوص حضور مافیا در بازار بورس وجود دارد که تنها با نظارت بازرسان می توان این ذهنیت را از بین برد.

وی در ادامه در خصوص وضعیت صنایع گفت: صنعت خودرو به واسطه برجام و توافق با شرکت های مطرح خارجی در بازار بورس و مالی کشور سهم قابل توجهی کسب کردند و قطعا در سود آوری شرکت ها و ساختار آنها تاثیر دارد.

یکسان سازی قیمت ارز اتفاق مثبتی است
کارشناس بازار سرمایه و مالی در خصوص وضعیت صنایع در بازار بورس گفت: یکسان سازی قیمت ارز که قرار است امسال نهایی شود اتفاق مثبتی است که می تواند شرایط را بهبود ببخشد. در بخش کیفی سازی صنعت پالایشی و پتروشیمی با شرکت های خارجی هماهنگی هایی شده و اخبار مثبتی در این خصوص به گوش رسیده است. در بخش صنعت آی تی و دارو چون این صنایع به قیمت های جهانی وابستگی ندارند، در شرایط بهینه قرار دارند حتی در سال 92 که بازارها ریزش داشتند این دو صنعت در وضعیت بحرانی قرار نگرفتند.

وی در خصوص صنعت سیمان هم گفت: صنعت دیگری که به قول معروف در آستانه از خواب بیدار شدن است صنعت سیمان است. بیشتر صادرات سیمان کشور ما به عراق بود که به خاطر وجود داعش این صادرات هم قطع شد و کارشناسان خبره در این باره اتفاق نظر دارند که شاید مثل گذشته دیگر صادرات سیمان نخواهیم داشت هر چند که با وجود ورود ترکیه محدودیت های ما در بحث سرمایه گذاری در بخش صادرات سیمان بیشتر خواهد شد.

توصیه جالب کارشناس بورس به مخاطبان!
وی در پایان به مخاطب میان مدت حوزه بورس توصیه جالبی کرد؛ که با دید منطقی تری وارد بازار شوند و با حوصله و البته با فاصله زمانی 6 ماهه سپرده خود را وارد بازار کنند. اگر به بازار بورس آشنا نیستند از طریق صندوق های سرمایه گذاری وارد بازار مالی و پولی بورس شوند. کسانی به دنبال سرمایه گذاری باشد که دید میان مدت به بازار بورس داشته باشند.


خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: