bazarnews

کد خبر: ۹۵۵۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
بازارنیوزگزارش می‌دهد؛
 طرح «خرید تضمینی دام زنده از عشایر» ایده‌ای از سوی مجلس شورای اسلامی بود که از اواخر اردیبهشت به منظور ساماندهی به وضعیت دامداران و عشایر در جهت ثبات بازار گوشت قرمز به تصویب رسید؛ علیرغم گذشت چند ماه از تصویب و ابلاغ این طرح، هنوز این مصوبه اجرا نشده و این درحالی است که در این روز‌ها هشدار‌هایی در خصوص کمبود و افزایش قیمت در بازار گوشت قرمز به صدا درآمده است.
گروه کشت و صنعت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ هر ساله با شروع سال جدید و ورود کشور به فصول گرمسیری، هشدار‌هایی مبنی بر خطر کم آبی درکشو  قوت می‌گیرد و این مسئله باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی درمیان بسیاری از کارشناسان حوزه محیط زیست وکشاورزی می‌شود.

خطر خشکسالی جزو یکی از مهمترین تهدید‌های طبیعی است که هرساله برای اقلیم طبیعی ایران وجود دارد واین مسئله می‌تواند به راحتی ابعاد مختلف زندگی بسیاری از مردم ایران را تحت الشعاع قرار دهد.

بر اساس آخرین آمار‌های بدست آمده از میزان بارش در سال ۱۳۹۹، به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۰ یکی از کم بارش‌ترین سال‌های ایران محسوب می‌شود و خشکسالی در سال ۱۴۰۰ بیش از سال‌های دیگر ملموس‌تر خواهد بود.

 در حال حاضر نمونه‌های از این خشکسالی در برخی از زمینه‌ها خود را نشان داده و این موضوعات می‌تواند باعث بروز چالش‌های متعددی برای وزارت جهاد کشاورزی برای تامین برخی از کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم شود.

عشایر در بلاتکلیفی

طبق آخرین برسی‌ها انجام شده، بسیاری از استان‌های مرتعی و سرسبز کشور که خواستگاه و محل رفت وآمد عشایر کشور هستند به دلیل خشکسالی از وضعیت مناسبی برای چرای دام عشایر کشور برخوردار نیستند.

در حال حاضر خشکسالی در سال ۱۴۰۰ باعث افزایش قیمت چند برابری علوفه دام شده وهمین موضوع بسیاری از دامداران به ویژه عشایری که اقتصادخانوارشان وابسته به دامداری بوده را به زحمت انداخته است.

مجلس شورای اسلامی برای حل این موضوع طرح «خرید تضمینی دام زنده از عشایر» را در تاریخ ۲۵ اردیبهشت سال جاری به تصویب رساند و بر اساس این طرح، مقرر شد شرکت پشتیبانی امور دام هر کیلو دام زنده را به قیمت ۴۵ هزار تومان خرید کرده  و علاوه بر آن سه کیلو جو یارانه‌ای هم به عشایر اعطاکند.

پس از تصویب و ابلاغ این طرح مقرر شد اجرای این مصوبه در مرحله نخست در ۸ استان خراسان جنوبی، خراسان رضوی، فارس، کرمان، خوزستان، اصفهان، سیستان وبلوچستان و سمنان که در دسته اول استان‌های درگیر با خشکسالی هستند انجام شود.

اکنون پش از گذشت ۳ ماه از تصویب این طرح، هنوز خرید تضمینی دام از عشایر به طور کامل صورت نگرفته و این موضوع باعث بروز ناراضیتی در میان بسیاری از عشایر و دامداران  درسطح کشور شده است.


اجرای طرح خرید تضمینی دام از عشایر می‌تواند تاثیر قابل توجهی خواهد داشت

 در این راستا «جعفر راستی» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درگفتگو با خبرنگار بازار نیوز به موضوع تعلل‌های پیش امده در اجرای مصوبه خرید تضمینی دام زنده از عشایر اشاره کرد و توضیح داد: هفته‌های پیش نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی برای پاسخگویی به تعلل در اجرای این مصوبه به مجلس آمده و در خصوص عدم اجرای صحیح و یکدست طرح خرید تضمینی دام عشایر توضیحاتی را بازگو کردند و قرار شد تا پایان ماه جاری برنامه منظمی را برای اجرای این مصوبه تهیه وگزارش آن را به کمیسیون کشاورزی ارائه دهند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: در حال حاضر دولت دوازدهم از اجرای بسیاری از و مصوبه‌های مجلس سرباز زده است و طرح خرید تضمینی دام عشایر تنها موردی نیست که در مورد آن کوتاهی شده است؛ در حال حاضر ما به دنبال این هستیم این طرح اجرا شود چرا که بازخواست و سوال پرسیدن از اعضای دولت یک سوی ماجراست و حل مشکلات و مطالبه مردم سوی دیگر که باید نسبت به آن توجه ویژه داشته باشیم.

 وی افزود: در حال حاضر کادر فعلی وزارت جهاد کشاورزی باید زمینه‌ها و یا حتی اقدامات ابتدایی  برای اجرای این طرح را فراهم سازند؛ یقینا پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم در صورت عدم تحقق این مصوبه، اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس چنین رویکردی را نسبت به وزیرجهاد کشاورزی دولت سیزدهم هم خواهد داشت.

 راستی تاکید کرد: اجرای طرح خرید تضمینی دام از عشایر می‌تواند تاثیر قابل توجهی برای ثبات بازار دام و به ویژه گوشت قرمز به ارمغان بیاورد؛ البته اکنون مشکل ما کمبود دام نیست بلکه مشکل فعلی کشور، ضعف در در نهاده‌های دامی به دامداران و کشاورزان است.

نماینده شبستر همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما به اندازه کافی نهاده دامی داریم، اما به دلیل ساختار غلط سیستم توزیع این کالا، دامدار مجبور است این محصول را با قیمتی گران تهیه کند؛  با توجه به این موضوع دامدار به دلیل افزایش هزینه تولید ناچار است محصولات خود را گران به بازار عرضه کند و زمانی که نهاده باغ قیمت مطلوب به دست دامدار برسد می‌توان انتظار داشت که محصولات گوشتی و لبنی نیز با قیمت مناسب بهدست مردم برسد  

 وی متذکر شد: جامعه این مسئله را نمی‌تواند بپذیرد که قیمت محصولات دامی به اندزه قیمت نهاد‌های دامی افزایش پیدا کند در نتیجه متضضر این معامله دامدار خواهد بود و این مسئله می‌تواند به قیمت ورشکستی دامداران تمام شود.

راستی در آخر تاکید کرد: در حال حاضر ما هیچ کمبودی در تعداد دام درکشور نداریم و افزایش قیمت در بازار محصولات دامی به دلیل قیمت غیر قابل توجیه نهاد‌های دامی است.
 

علیرغم صحبت‌های عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص وضعیت نهاد‌های دامی و محصولات گوشتی و لبنی، حال باید دید که با وجود چنین رویکرد و تاکیداتی که در این مسئله وجود دارد، چرا پس از گذشت ۳ ماه از تصویب طرح خرید تضمینی دام زنده از عشایر، این مصوبه به طور کامل به اجرا درنیامده است.

شرکت پشتیبانی امور دام به دلیل نبود بودجه از خرید دام سر باز می‌زند 

در این راستا «شاهپور علایی مقدم» رئیس سازمان امور عشایر کشور به موضوع تاخیر در خرید تضمینی دام عشایر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر وظیفه قیمتگذاری و خرید تضمینی دام عشایر بر عهده شورای قیمتگذاری محصولات استراتژیک و شرکت پشتیبانی امور دام قرار دارد؛ اکنون و بر اساس  مصوبه مجلس مقرر شده شرکت پشتیبانی امور دام، دام عشایر را به ازای هر کیلو ۴۵ هزار تومان و علاوه بر این ۳ کیلو جو یارانه اعطا کند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور خاطر نشان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام  در حال حاضرتوانایی خرید دام از عشایر را ندارند و این شرکت مدعی است که ابتدا دولت باید بودجه و منابع مورد نیاز این مسئله را تخصیص دهد و پس از آن ما به خرید تضمینی دام بپردازیم.

 وی تاکید کرد: پس از گذشت ۳ ماه از تصویب و ابلاغ این مصوبه، تا کنون بیش از ۳۰ هزار راس دام مازاد از عشایر خریداری شده و این مسئله اصلارضایت بخش نیست؛ در حال حاضر ظرفیت کشتارگاه‌ها نیزدر کشور کاهش یافته و به همین دلیل کشتارگاه‌ها از خرید دام به دلیل کمبود ظرفیت امتناع می‌کند.

 علایی پور خاطر نشان کرد: متاسفانه در این مصوبه سازمان امور عشایر نقش خاصی ندارد و تنها به عنوان مطالبه گر از آن یاد می‌شود، طی دستور العمل این طرح، در مرحله نخست می‌بایست ۸ استان که با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند باید در اولویت خرید قرار می‌گرفتند، اما با این وجود هنوز درفرایند خرید در این ۸ استان خرید کامل دام محقق نشده است.

 این مقام مسئول تاکید کرد: در حال حاضر مشکل ما رویکرد شرکت پشتیبانی امور دام در خرید دام زنده از عشایر است که باید آن را پیگیر کرد؛ اکنون باید توجه کرد که علیرغم تمامی هشدار‌های موجود در خصوص خشکسالی چرا هنوز خریداری دام تضمینی با روند آهسته و یا حتی بعضا راکد انجام می‌شود.

قیمت گوشت قرمز در بازار غیر واقعی است

علایی مقدم در خصوص وضعیت بازار گوشت قرمز و قیمت واقعی این محصول گفت: اکنون ما شاهد مازاد دام در کشور هستیم؛ در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا مصرف گوشت به شدت کاهش پیداکرده و در این سال‌ها مشاهده میکنیم که همه تالار ها، رستوران‌ها و صنف‌هایی که با گوشت مرتبط هستند  تقاضایشان کاهش یافته است.

وی اذعان کرد: هر واحد صنفی می‌تواند هر تعداد لاشه دام را هر کیلو ۱۰۰ تا ۱۰۵ از ما دریافت کنند؛ پس از تقسیم و عرضه لاشه گوشت، اصولا قیمت این محصول باید بین ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار تومان باشد، اما می‌بینیم که قیمت هر کیلوگوشت برای مصرف کننده به ۱۷۰ تومان می‌رسد. وضعیت بازار کاملا یکدست است و دراین بین دولت و نهاد‌های نظارتی برای جلوگیری از احتکار و سوداگری باید نظارت ویژه‌ای را بر روی بازار داشته باشند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور متذکر شد:در حال حاضر حجم زیادی از دام روی دست دامداران مانده و در این زمینه به هیچ وجه با بحران عرضه دام وگوشت قرمز در بازار مواجه نیستیم؛ اکنون تنها مشکل ما خشکسالی و کمبود علوفه‌ای است که بلای جان دامدار و عشایر شده است.

 در حال حاضر تهیه گوشت قرمز برای بسیاری از اقشار جامعه به دلیل قیمت بالای این محصول میسر نیست وبه جرائت می‌توان گفت که گوشت قرمز از سفر و سبد غذایی بسیاری از خانوار‌ها حذف شده است.

گفتنی است که اخیرا برخی از اعضای صنفی و اتحادیه‌های مرتبط با گوشت قرمز هشدار داده اند که امکان دارد که به دلیل برخی از متغییر‌های موجود در تولید مانند کمبود عرضه یا افزایش هزینه تولید، قیمت این کالا مجددا جهش قیمت جدی را تجربه کند.

علاوه بر این طبق آخرین برسی‌ها از وضعیت بازار گوشت قرمز به گونه‌ای است که که مصرف گوشت در بازار به نصف رسیده است؛ حال باید دید که با اجرای شدن کامل مصوبه خرید تضمینی دام زنده از عشایر، بازار دام و گوشت قرمز جه وضعیتی پیدا خواهد کرد.

پیام پیام//
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
0
0
فقط میتونم بگم در نهایت پستی به سر میبرین
چطور به جامعه قبولوندین خونه و ماشین و آجر و سیمان و کفش و لباس و برنج و نوشابه و ... ده برابر بشه
اما اگه گوشت و شیر به قیمت واقعی فروش برسه ظلم و فساده
شما ها حقتونه برای تامین گوشت و شیر مردم از بازار خارجی دستتون جلو هر سگی دراز کنین تازه اونم اگه بهتون بفروشن
و مردمم گوشت رو کیلویی یک میلیون و شیر رو لیتری بیست هزار تومان بخرن تا همه حالیشون بشه امنیت غذایی کشور یعنی چی
در اوضاع امروز ایران ،ایران هیچ دوستی نداره تا بتونه بهش اعتماد کنه
پس اگه دامدارا و کشاورزا از کار دست بکشن همه مردم چه دکتر و وزیر و معلم و کارگر و مهندس و... همه و همه از گرسنگی میمیرن
شما هنوز نفهمیدین اهمیت کشاورزی و دامداری تو ایران چیه
خیلی زود بهش میرسین
مدیر سایت اگه نوشته هامو پخش نکنی مدیون همه کشاورزان و دامداران زحمت کش کشور هستی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: