bazarnews

کد خبر: ۹۶۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران گفت: تولیدکننده خود اولین نفری است که از افزایش قیمت محصولات لبنی متضرر می‌شود چرا که افزایش قیمت باعث کاهش مصرف و فروش محصولات لبنی می‌شود و تولیدکننده هم چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارد.

 
گروه کشت و صنعت بازارنیوز – سعید ترکاشوند؛ «سید محمد رضا بنی طبا» سخنگوی انجمن صنایع لبنی در گفتگو با بازارنیوز به گرانی اخیر کره اشاره و در توضیح این مسئله گفت: کره جزو یکی از محصولاتی است که از تابستان سال گذشته دست خوش تغییراتی شد و به دلیل انتقال کره حیوانی از گروه یک کالا‌های اساسی به گروه دو، قیمت‌گذاری این کالا به عرضه و تقاضا واگذار شده و تاکنون تغییرات بسیار کمی داشته است.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی در ادامه به آثار مصوبه اخیر وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی شیر از دامداران اشاره کرد و گفت: تغییرات قیمتی محصولات لبنی بیش از آن که متاثر از دخالت کارخانه‌ها باشد بیشتر بخاطر دخالت دولت در قیمت‌گذاری بوده است؛ چرا که کره حیوانی با قیمت نهایتا ۶۰ تا ۷۰ تومان برای هر یک دهم درصد مبادله می‌شد، اما پس از مصوبه اخیر وزارت جهادکشاورزی برای خرید تضمینی شیر، قیمت چربی به ۸۰ تومان افزایش پیدا کرده است، در نتیجه با افزایش قیمت چربی، هزینه تولید کره هم افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در مصوبه جدید خود برای قیمت‌گذاری خرید تضمینی شیر خام، قیمت ۶۴۰۰ تومان با ۸۰ تومان چربی را تعیین کرده و اکنون به همین دلیل این مصوبه تاثیرات مهمی بر افزایش قیمت محصولات لبنی داشته است.

هیچ تضمینی برای ثبات هزینه‌های تولید وجود ندارد

بنی طبا به نوسانات برخی از مولفه‌های تولید محصولات لبنی نظیر نوسانات بازار ارز و به دنبال آن گرانی مواد پتروشیمی و بسته بندی اشاره و در این خصوص گفت: برخی از مولفه‌های تولید همواره در حال نوسان بوده و در همین جهت هزینه‌های تولید برای تولیدکنندگان افزایش چشمگیری داشته است.

وی متذکر شد: علاوه بر مولفه مذکور، اگر نرخ تورم ۴۰ درصدی که مرکز آمار اعلام کرد، برای بار دیگر تکرار نشود و قیمت شیر خام از ۶۴۰۰ که به عنوان قیمت پایه در نظر گرفته شده به ۸ هزار تومان نرسد، یقینا قیمت محصولات لبنی هم افزایش پیدا نخواهد کرد.

بنی طبا تاکید کرد: تولیدکننده خود از افزایش قیمت محصولات لبنی ضرر می‌کند چرا این مسئله با کاهش مصرف و فروش مواجه می‌شود و به همین خاطر تولیدکننده اکراه از افزایش قیمت دارد، اما هزینه‌های تولید به نحوی بالا رفته که تولیدکننده ناگزیر به انجام این کار است.

سیاست‌های غلط باعث افزایش هزینه تولید شده است

سخنگوی انجمن صنایع لبنی با انتقاد نسبت به رویکرد برخی از رسانه‎‌ها در مورد اخبار مرتبط با محصولات لبنی گفت: درحال حاضر بسیاری از رسانه ها، به ویژه رسانه ملی تا قبل از نوسانات بازار محصولات لبنی هیچ پرس و جویی از وضعیت تولیدگنندگان این محصولات نمی‌کنند و در این زمینه حتی محتوایی تدوین نمی‌شود، اما پس از افزایش قیمت کالا‌های لبنی همه رسانه‌ها توجه ویژه‌ای نسبت به این مسئله پیدا می‌کنند.

وی با تشریح رویکرد‌های رسانه ملی در مورد وضعیت تولیدکنندگان محصولات لبنی گفت: اکنون ۶ ماه است که اعضای انجمن صنایع لبنی در یک بلا تکلیفی محض قرار دارند و توجه چندانی از سوی رسانه ملی به مشکلات ما نشد، اما وقتی هشدار‌ها نادیده گرفته می‌شود منجر به افزایش قیمت محصولات لبنی می‌شود؛ اکنون رسانه ملی از رویکرد‌های کنترلی بازار حمایت می‌کند و در نهایت همیشه تولیدکننده را پشت میز اتهام می‌نشانند درحالی که تولیدکننده خود متضرر از افزایش هزینه‌های تولید است.

بنی طبا خاطرنشان کرد: درحال حاضر نظام سیاستگذاری، هزینه‌های تولید را افزایش داده و این مسئله بار زیادی را بر دوش تولیدکنندگان به ویژه تولیدکنندگان محصولات لبنی گذاشته است.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی در خصوص آگاهی وزیر جدید جهاد کشاورزی نسبت به چالش‌های موجود برای تولیدکنندگان صنایع لبنی گفت: وزیر جدید جهاد کشاورزی در جلسات مرتبط با موضوع افزایش قیمت شیرخام در کمیسیون کشاورزی حضور داشته و می‌توان گفت وزیر جهاد کشاوزی دولت سیزدهم نسبت به چالش‌‍‌های موجود تولید محصولات لبنی واقف بوده و از مصائب ناشی از قیمت گذاری دستوری آگاه است.

وی متذکر شد: با توجه با به محوریت‌های دفاع وزیر جهاد کشاورزی از برنامه خود در جلسه رای اعتماد، به نظر می‌رسد که وزیر جدید توجه ویژه‌ای نسبت به تولیدکنندگان خواهد داشت و پیشبین می‌شود وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم از عملکرد بهتری نسبت به گذشته برخوردار باشد.
 
پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: