bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران قیمت تمام‌شده مرغ زنده را با ارز نیمایی کیلویی ۴۵ هزار تومان عنوان کرد و گفت: با توجه به تامین نهاده‌های طیور با ارز نیمایی، از دو هفته دیگر مرغ زنده باید با نرخ نیمایی در بازار عرضه شود در غیر این صورت با ضرر هنگفت تولیدکنندگان روبرو خواهیم شد.

قیمت مرغ در روز‌های اولیه سال نوسانات زیادی را تجربه کرده است. دولت راهکار‌های خوبی برای کاهش قیمت مرغ ارائه نداده است. عوامل مختلفی می‌توانند بر روی قیمت مرغ تاثیر بگذارند. از جمله مواردی که بر روی قیمت مرغ اثر گذار است حذف ارز ترجیحی و عدم اعمال سیاست‌های حمایتی است که موجب می‌شود قیمت مرغ گوشتی حداقل دو ونیم برابر افزایش یابد.



«حبیب اسدالله نژاد» درباره وضعیت تولید مرغ زنده و بازار این محصول افزود: جوجه ریزی بعد از ۲۱ اردیبهشت‌ماه با ارز نیمایی صورت گرفته است، بنابراین مرغ زنده و گوشت مرغی که از یک هفته دیگر وارد بازار می‌شود، با ارز نیمایی باید محاسبه شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اظهار داشت: اکنون قیمت مرغ زنده در بازار به‌طور متوسط حدود ۳۰ هزار تومان خریداری می‌شود، این بدان معناست که تولیدکنندگان ما روی هر کیلوگرم مرغ حداقل ۱۵ هزار تومان ضرر می‌دهند، درحالی که قیمت واقعی مرغ زنده بدون احتساب سود برای تولیدکنندگان ۴۵ هزار تومان و با احتساب سود اندکی ۴۹ هزار تومان است.

وی تصریح کرد: با توجه به قیمت‌های دستوری و مصوب گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان، شاهدیم که با وجود افت قیمت مرغ زنده، نرخ گوشت مرغ گرم در بازار کاهش نمی‌یابد؛ به‌طوری‌که هفته گذشته قیمت مرغ زنده کیلویی ۲۸ هزار تومان بود، ولی قیمت گوشت مرغ گرم در بازار بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسید.


اسدالله نژاد گفت: این موضوع برای یک واحد تولیدکننده ۴۰ هزارتایی نزدیک ۱.۵ میلیارد تومان خسارت است که بیش از یک دوره تسهیلاتی است که دولت قصد دارد این روز‌ها به تولیدکنندگان بدهد؛ یعنی رقم زیان تولید از رقم تسهیلات بیشتر است و این تسهیلات تبدیل به بدهی غیرقابل پرداخت مرغداران به بانک‌ها خواهد شد و عملاً کمکی به مرغدار نیست.‌ای مقام صنفی با اشاره به اینکه مرغ زنده را از تولیدکنندگان ارزان می‌خرند و گوشت مرغ در بازار با قیمت‌های نامتناسب به فروش می‌رسد، گفت: اینکه مرغ زنده را کیلویی ۳۰ هزار تومان از مرغدار بخرند، اما در بازار ۵۰ هزار تومان بفروشند، یعنی اینکه نظارتی روی بازار صورت نمی‌گیرد؛ زیرا قیمت مرغ گرم در بازار باید تابعی از قیمت مرغ زنده باشد که عموماً این‌گونه نیست.

وی اضافه کرد: در حال حاضر عرضه و تقاضا باعث شده گوشت مرغ گرم در بازار کمتر از نرخ مصوب باشد، ولی هنوز نرخ دقیق مصوب مرغ زنده از سوی دولت تعیین نشده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی افزود: در شرایط فعلی بازار گوشت مرغ تابع قیمت مرغ زنده نیست، زیرا دولت در پی اصلاح نظام یارانه‌ای قیمت گوشت مرغ را برای عمده‌فروشی و مصرف‌کننده اعلام کرده است، اما هنوز قیمت مصوب مرغ زنده برای تولیدکنندگان تعیین و مصوب نشده است. همین امر نگرانی‌هایی را برای بخش تولید ایجاد کرده است.


/سایت شماره یک

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: