bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس پیشین مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار، گفت: دریافت حق بیمه سلیقه‌ای سازمان تامین اجتماعی از شرکت‌های دانش‌بنیان هزینه‌های تولید این بانگاه‌های اقتصادی را بالا برده و این موضوع مشکلات گوناگونی را برای این بنگاه‌های اقتصادی به وجود اورده است.

تقابل تأمین اجتماعی با شرکت‌های دانش‌بنیان/ محصولات دانش‌بنیان نیازمند بازاریابی هستند

گروه صنعت، معدن وتجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «علی فیروزی» رئیس پیشین مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار در گفتگو با بازارنیوز پیرامون موانع پیش روی شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: یکی از موانعی که اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان با آن مواجه هستند این است که آن‌ها در فضای اقتصادی کشور یک موجودیت تقریبا جدید به حساب می‌آیند لذا این شرکت‌ها از مقتضیات و شرایط نوینی که باید برای آن‌ها فراهم باشد محرومند.


رئیس پیشین مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار افرود: متاسفانه در تشخیص شرکت‌های دانش‌بنیان با مشکلات متعددی رو به رو هستیم به گونه‌ای که اکنون سیاست‌گذاران قادر به ایجاد تمایز بین شرکت‌های دانش‌بنیان و موسسات استارت آپی نیستند لذا این مسئله باعث شده هر شرکت نوپا و نوظهور خود را به عنوان شرکت دانش بنیان معرفی کند.


وی خاطر نشان کرد: تا کنون دولت اقدامات مثبتی را در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش بنیان انجام داده است. اما به نظر می‌رسد باید به جای حمایت بیش از هر چیزی بر روی بازاریابی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان تمرکز شود.


فیروزی در ادامه پیرامون رویکرد سازمان تامین اجتماعی در قبال قرارداد حق بیمه‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان و تاثیر منفی آن بر عملکرد این شرکت‌ها تصریح کرد: بحث تأمین اجتماعی موضوعی فراگیری است که تمامی شرکت‌ها با آن مواجه هستند. با توجه به مشکلات موجود در شرایط کلی شرکت‌های دانش‌بنیان، دولت می‌تواند با اعطای تسهیلات و معافیت‌های اقتصادی چالش این شرکت‌ها را رفع کنند.


این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی عمدتاً به صورت دلبخواه از شرکت‌ها حق بیمه قرارداد دریافت می‌کند و این موضوع با سربار کردن هزینه‌های زیاد به تولیدکنندگان، مشکلات گوناگونی را برای شرکت‌های دانش بنیان مشکل به وجود آورده است.


وی در ادامه نحوه‌ی رسیدگی به شکایات شرکت‌های دانش بنیان توسط سازمان تأمین اجتماعی همراه با چالش و مشکل بیان کرد و گفت: در حال حاضر نحوه‌ی رسیدگی دادرسی، محل برگزاری جلسه رسیدگی به شکایت، اعضای هیئت رسیدگی کننده، هر کدام به ترتیب از جمله نواقصی است که در فرایند رسیدگی به شکایات شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد؛ متاسفانه این موضوع تاکنون مشکلات جدی را برای این شرکت‌ها به وجود آورده، اما دولت می‌تواند با بازنگری در نظام جامع سازمان تأمین اجتماعی این مانع را رفع کند.


فیروزی در خصوص لزوم نگهداری اسناد و مدارک شرکت‌ها به مدت ده سال برای بررسی دفاتر بیمه‌ای از سوی سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: بر اساس قانون باید این اسناد نهایتاً برای یک سال نگهداری شوند و اگر سازمان تأمین اجتماعی خلاف این قانون عمل می‌کند، باید موضوع پیگیری شود.


این کارشناس اقتصادی در ادامه بازاریابی برای محصولات دانش‌بنیان این شرکت‌ها را راه حلی مناسب در جهت حمایت از این بنگاه‌های اقتصادی عنوان کرد و گفت: ولت به جای حمایت مستقیم از شرکت‌های کوچک و نوپا، می‌توان با به کار گیری ظرفیت فروش واحد‌های صنعتی کهنه کار، حمایت خوبی را از شرکت‌های دانش بنیان کوچک در امر فروش محصولات خود به عمل بیارود.


وی در پایان تصریح کرد: با عملیاتی شدن چنین استراتژی مشکلات عدیده شرکت‌های دانش بنیان کاهش و به دنبال ان میزان تولیدی آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت؛ با تحقق چنین رویکردی، شعار سال را مبنی بر توجه به دانش بنیانی و اشتغال آفرینی محقق خواهد شد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: