bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک عضو مجمع کارآفرینان ضمن انتقاد از روند کند زمان تخصیص ارز مورد نیاز بخش تولید توسط بانک مرکزی، گفت: در حال حاضر به دلیل قیمت بالای نرخ ارز در بازار آزاد و همچنین بازه زمانی ۴۵ تا ۵۰ روزه تخصیص ارز نیمایی، فرایند تولید و به تبع آن تولیدکنندگان در وضعیت بلاتکلیفی قرار گرفته‌اند.

بلاتکلیفی ارزی، بلای جان تولید/ بازه زمانی تخصیص ارز ۴۵ تا ۵۰ روزه شده است

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «بهناز نایب زاده» عضو مجمع کارآفرینان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون چالش‌های موجود در تخصیص ارز مورد نیاز تولیدکنندگان توسط بانک مرکزی اظهار کرد: در حال حاضر این موضوع برای بخش تولید در بازه زمانی طولانی مدتی انجام می‌شود، به گونه‌ای که قبلاً این امر در برهه زمانی ۳۰ روزه انجام می‌شد، اما اکنون برای برخی از گروه‌های کالایی ۴۵ روزه و برای دیگر محصولات هم به ۵۰ روز رسیده است.


این عضو مجمع کارآفرینان تصریح کرد: مضاف بر بازه زمانی ۴۵ تا ۵۰ روزه معطلی تولیدکنندگان برای تخصیص ارز، انتظار آن‌ها در نوبت بانک‌ها برای دریافت ارز هم عاملی دیگر در اتلاف وقت تولیدکنندگان شده است.


وی خاطرنشان کرد: طولانی شدن مدت زمان تخصیص ارز به طور ناگهانی و بدون اطلاع تولیدکنندگان به وقوع پیوسته است. تخصیص ۳۰ روزه ارز به خودی خود یک اتفاق ناخوشایند بود، حال با طولانی‌تر شدن این مسئله، وضعیت بخش تولید بدتر از قبل شده است.


نایب زاده همچنین خاطرنشان کرد: چند ماه قبل، رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه‌ای با حضور برخی از تولیدکنندگان ضمن تاکید بر  این نکته که نیاز ارزی بخش تولید صرفا باید از طریق بانک مرکزی تامین شود، گفت که در صورت مراجعه تولیدکنند‌گان به بازار آزاد، معامله آن‌ها مصداق قاچاق ارز خواهد بود.


این فعال اقتصادی در پایان متذکر شد: در حال حاضر نرخ ارز در بازار آزاد تا حدی بالاست که برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد که نیاز ارزی خود را از این طریق تامین کند؛ لذا این موضوع در کنار طولانی شدن فرایند تخصیص ارز نیمایی تولیدکنندگان آن‌ها را در بلاتکلیفی قرار داده است.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: