bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
درحالی که رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران دلیل عدم ثبت معاملات سکه در سامانه جامع تجارت را عدم آموزش کافی اعضای این صنف می‌داند، بررسی‌های خبرنگار بازار از جزئیات برنامه آموزشی این امر بیان‌گر آن است که تنها ۳۰ درصد اعضای این صنف برای یادگیری مطالب مرتبط با ثبت معاملات سکه در سامانه جامع تجارت حضور داشته‌اند که در نوع خود نشان از قصور این اتحادیه دارد.

خودداری صنف طلا فروشان از اجرای قانون/ چرا طلا فروشان معاملات سکه‌ای خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نمی‌کنند؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ همزمان با گسترش خرید یا فروش سکه و جواهرات تقلبی در بازار طلا و استفاده از آن‌ها برای اقدامات مجرمانه‌ای مثل پولشویی و سپس ارجاع چندین پرونده شکایت با این مضامین به محاکم قضایی، سیاست‌گذاران اقتصادی کشور بر آن شدند تا با اتخاذ تدابیری، ضمن شفاف‌سازی محیط معاملات بازار سکه و طلا، مانع از ادامه چنین رویه کلاهبردارانه‌ای در این حوزه شوند.


بر همین اساس، مطابق با دستورالعمل تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای گروه کالایی فلزات گرانبها و گوهرسنگ‌ها، تمامی فروشندگان باید اطلاعات معاملات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. این قانون در تاریخ ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۲ توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ شده و اکنون یک سال از زمان ابلاغ آن می‌گذرد.


بررسی‌های خبرنگار بازارنیوز حاکی از آن است که علی‌رغم گذشت یک سال از زمان ابلاغ این قانون، هنوز بخش قابل توجهی از اعضای صنف فروشندگان طلا و جواهر به اجرای آن پایبند نبوده و همچنان از ثبت معاملات مسکوکات خود در سامانه جامع تجارت سر باز می‌زنند.


آموزش‌ها ثبت معاملات سکه در سامانه جامع تجارت کافی نبوده!


«نادر بذرافشان» رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با بازارنیوز علت این امر را عدم آموزش کافی اعضای این صنف بیان کرد و خواهان مهلتی یک سال برای فرهنگسازی و آموزش این موضوع به فروشندگان طلا و جواهر و آحاد مردم شد.


در مقابل ادعای رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، موضع وزارت صمت در قبال موضوع ثبت معامله سکه‌ها در سامانه جامع تجارت محکم بوده و موارد مطرح شده از سوی بذرافشان را رد می‌کند.


آموزش‌ها به طور کامل انجام شده و فرصت یک ساله‌ای در کار نیست


در مقابل موارد مطرح شده از سوی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، «محمدرضا زارع برزشی» مدیرکل صنایع خلاق وزارت صمت در گفتگو با بازارنیوز ضمن رد تمامی ادعا‌های او، پیرامون این مسئله اظهار کرد: ثبت معاملات سکه در سال گذشته به صنف طلافروشان ابلاغ شده و موضوعات مرتبط به آموزش آن مباحث حاشیه‌ای این قانون محسوب می‌شود؛ لذا، با وجود چنین مسئله‌ای، درج اطلاعات نقل و انتقال مسکوکات باید توسط اعضای این صنف صورت بپذیرد.


مدیرکل صنایع خلاق وزارت صمت همچنین درباره درخواست مطرح شده مبنی بر مهلت یک ساله آموزش طلافروشان هم گفت: در حال حاضر نه تنها یک سال بلکه یک ماه هم نمی‌توان برای این موضوع مهلت داد، زیرا تصمیم‌گیری درباره این قانون به دلیل تصویب آن در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ابلاغ آن توسط رئیس جمهور از حیطه وظایف وزارت صمت خارج است.


وی متذکر شد: اعمال هرگونه تغییرات در این قانون منوط به مطرح شدن آن در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و شنیده شدن نظرات مختلف دستگاه‌های مختلف بوده و در سپس بعد از بررسی نظرات تصمیم‌گیری‌های نهادیی در همان ستاد اتخاذ می‌شود. رویه کار به گونه‌ای نیست که وزارت صمت بخواهد درخصوص مهلت ثبت معاملات سکه در سامانه جامع تجارت دخل و تصرف داشته باشد.


آیا صحبت‌های رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درست است؟


با توجه به موارد مذکور و تشریح مواضع دو طرف، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره ثبت معاملات سکه و در سامانه جامع تجارت از چند جهت نادرست است. طبق پیگیری‌های صورت گرفته از وزارت صمت مشخص شد که در جریان آموزش اعضای صنف طلافروشان، تنها ۳۰ درصد دعوت شدگان به جلسات آموزشی مراجعه و در آن شرکت می‌کنند.


کارشناسان وزارت صمت معتقدند که این مسئله بیانگر دو نکته مهم است. نخست آن که اتحادیه طلا و جواهر تهران توانایی و یا قدرت اجرایی لازم برای انجام وظایف خود مبنی بر آموزش اعضای صنف را ندارد و یا این که در بهترین حالت، صنف طلافروشان از اهتمام لازم برای اجرای این قانون برخوردار نیست.


نکته دومی که باید درباره ثبت معاملات سکه در سامانه جامع تجارت به آن توجه داشت به دستورالعمل ضوابط تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گروه کالایی فلزات گرانبها و گوهرسنگ‌ها باز می‌گردد که در ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۲ توسط ستاد ابلاغ شده و اکنون یک سال از زمان ابلاغ آن می‌گذرد.


با توجه به این نکته مشخص نیست که صحبت‌هایی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص تنفس زمانی برای اجرای این قانون با هدف اجرای آن مطرح شده یا اینکه برخی‌ها به دنبال خرید زمان برای عدم اجرا و لابی با دستگاه ها‌ی مختلف برای دور زدن قانون هستند.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: