bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس سازمان حسابرسی با اشاره به فرار مالیاتی برخی از شرکت‌های بخش خصوصی، گفت: متاسفانه شرکت‌های ثبت شده در نزد اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری سازمان ثبت اسناد و املاک ثبت به درستی بررسی نمی‌شود و همین مسئله باعث می‌شود که آن‌ها با استفاده از دو دفتر مجزا، از پرداخت مالیات فرار کنند.

رئیس سازمان حسابرسی: برخی شرکت‌ها به درستی حسابرسی نمی‌شود

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «قدرت الله اسماعیلی» رئیس هیات عامل سازمان حسابرسی کشور در گفتگو با بازارنیوز پیرامون حسابرسی نادرست برخی شرکت‌های غیر بورسی و فرار مالیاتی آن‌ها اظهار کرد: وظیفه این سازمان صرفاٌ معطوف به حسابرسی عملکرد شرکت‌های دولتی است و بررسی صورت مالی بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی عمدتاً بر عهده جامعه حسابداران رسمی ایران قرار دارد. طبق آخرین برآورد‌های صورت گرفته، جامعه حسابداران رسمی ایران وظیفه بررسی صورت مالی نزدیک به ۳۵ هزار شرکت خصوصی و بعضاً دولتی را بر عهده دارد.


رئیس سازمان حسابرسی کشور گفت: بخش قابل توجهی از فرار‌ها مالیاتی عمدتاً توسط بنگاه‌هایی انجام می‌شود که به هیچ وجه مورد حسابرسی قرار نمی‌گیرند؛ این مسئله نشان دهنده آن است که تعداد بنگاه‌های اقتصادی کشور عددی بیش از ۳۵ هزار شرکت است.


وی تصریح کرد: جدای از ۳۵ هزار شرکت مذکور، متاسفانه صورت مالی مابقی شرکت‌های ثبت شده در نزد اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری سازمان ثبت اسناد و املاک ثبت به درستی بررسی نمی‌شود و همین مسئله باعث می‌شود که آن‌ها با استفاده از دو دفتر مجزا، از پرداخت مالیات فرار کنند.


اسماعیلی همچنین درباره عدم شفافیت عملکرد شرکت‌های دولتی هم گفت: در این قبیل شرکت‌ها، چون مدیران عامل ذی‌نفع نیستند ما شاهد فرار مالیاتی و یا تخلف مالی بزرگی از سوی آن‌ها نیستیم، اما بر خلاف این موارد، به دلیل وقوع برخی بی‌نظمی‌های مالی در روند این شرکت‌ها دولت‌های قبل، شاهد موارد غیر قبولی در عملکرد آن‌ها بودیم.


رئیس سازمان حسابرسی کشور خاطرنشان کرد: با تصویب آیین نامه انتظامی بخشی در دولت سیزدهم، مسائل مهمی مثل تعارض منافع و یا رانت در این شرکت‌ها از بین رفته و اکنون عملکرد آن‌ها در وضعیت کاملا شفافی قرار دارد.


مشروح گفته‌های اسماعیلی را در کلیپ زیر مشاهده کنید.



پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: