bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصادی گفت: دریافت صحیح مالیات بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر می‌گذارد و درآمد‌های مالیاتی را نیز افزایش می‌دهد و موجب کاهش بار مالیاتی تولید و بخش مولد اقتصاد نیز خواهد شد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ محمدعلی شایان اصل کارشناس اقتصادی در رابطه با اهمیت افزایش درآمد‌های مالیاتی از طریق شفافیت مبادلات اقتصادی کشور به بازارنیوز گفت: یکی از مشکلات فعلی کشور ما این است که در آمد‌های مالیاتی ما نسبت به تولید ناخالص ملی پایین است و به همین دلیل دولت همواره با کسری بودجه مواجه می‌شود.

وی افزود: زمانی می‌توانیم از این مشکلات در حوزه مالیات و همچنین سایر تاریک خانه‌های موجود در کشور رهایی پیدا کنیم که دولت الکترونیک به معنای واقعی کلمه ایجاد و همه چیز در کشور با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی مدیریت شود تا بتوانیم بر زنجیره کالا‌ها در اقصی نقاط کشور نظارت داشته باشیم با اجرای سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی مالیات از بخش غیر مولد و دلالی اخذ و مالیات ستانی از بخش‌های غیر شفاف فراهم می‌شود و جلوی فرار مالیاتی و ناعدالتی در پرداخت مالیات گرفته شده و ممیز‌های مالیاتی حذف و شفافیت ارتقا می‌یابد و دولت به سمت در آمدی پایدار سوق داده می‌شود. وقتی درآمد مالیاتی پایدار و بالا برای کشور شکل بگیرد؛ درآمد نفتی ما صرف امور فرعی مثل توسعه، رشد و آبادانی کشور خواهد شد.

شایان اصل ادامه داد: سامانه مودیان سازوکار واحدی برای کل زنجیره کالا‌ها در سراسر کشور است که می‌تواند به ایجاد شفافیت و عدالت مالیاتی منتج شود. اتصال پایانه‌های فروشگاهی به سامانه مالیاتی کشور امری ضروری است که در افزایش شفافیت اقتصادی و مالی کشور و در نتیجه نظام عادلانه‌تر مالیاتی موثر است.

وی تاکید کرد: دریافت صحیح مالیات بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر می‌گذارد و درآمد‌های مالیاتی را نیز افزایش می‌دهد و موجب کاهش بار مالیاتی تولید و بخش مولد اقتصاد نیز خواهد شد. به طور مثال وقتی در یک نظام معیوب مالیاتی افراد بتوانند از پرداخت مالیات طفره بروند، صاحبان سرمایه تشویق به سرمایه گذاری در کار‌های واسطه‌ای سودآور و مخرب می‌شوند، اما وقتی با جهت گیری‌های درست مالیاتی به سمت دریافت مالیات از سرمایه‌های راکد گام برداریم و از بخش‌های تولیدی، مالیات کمتری دریافت کنیم، افزایش تولید و اشتغال را در کشوری شاهد خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به سازوکار ممیزمحور نظام مالیاتی گفت: در زمینه دریافت مالیات تا پیش از این یکی از جدی‌ترین مشکلات بخش مولد اقتصاد، ممیزان مالیاتی بودند که با دریافت مالیات به دلخواه خود و به شکل علی الرأسی به مشکل جدی تبدیل شده بودند و بخشی از مشکلات تولید کنندگان با سازمان امور مالیاتی نیز به دلیل این نظام ممیز محور است که با راه اندازی سامانه مودیان و حذف ممیزان مالیاتی، نخستین و مهم‌ترین قدم به سمت دریافت عادلانه‌تر مالیات از بخش مولد اقتصاد برداشته شده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر بخش غیر مولد و سوداگر اقتصاد نیز به دلیل عدم امکان شناسایی توسط سازمان امور مالیاتی به راحتی امکان فرار مالیاتی را داشتند، اما با تجمیع اطلاعات و داده‌ها در فاز‌های ابتدایی اجرای سامانه مودیان و با راه اندازی کامل سامانه مودیان امکان دریافت مالیات از بخش غیر مولد اقتصاد نیز فراهم شده است.

شایان اصل در مورد اهمیت سامانه مودیان گفت: سامانه مودیان برای آن دسته از اشخاص حقیقی و حقوقی طراحی شده که مشمول پرداخت مالیات هستند و از این طریق می‌توانند صورت حساب‌های خود را به طور آنلاین به سازمان امور مالیات ارسال کنند. بدون شک از جدی‌ترین مزایای سامانه مودیان مالیاتی جلوگیری از فرار مالیاتی می‌باشد.

وی در پایان اظهار کرد: در گذشته نظام ممیز محور مالیات منجر به صدور احکام فردی و امضا‌های طلایی در کشور می‌شده که با راه اندازی سامانه مودیان این مسله از دور خارج می‌شود. با حذف ارتباط مودی و ممیز به واسطه تکمیل سامانه مودیان با کاهش اعمال سلیقه و از بین بردن احتمال بروز فساد و تبانی می‌توان بر بسیاری از مشکلات مالیات ستانی غلبه کرد و از آنجایی که مبنای محاسبه به صورت سیستم و بدون دخالت عامل انسانی صورت می‌گیرد شرایط دشوار مربوط به اظهارنامه‌های مالیاتی و نظام ممیز محور کم رنگ و در نهایت حذف خواهد شد.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: