bazarnews

کد خبر: ۱۲۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
براساس آماری که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی مورد تأیید قرار گرفته، مصرف نفت خام هندوستان در سال 2016 بیش از 11 درصد افزایش یافته است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.
بازار نیوز - افزایش تعداد انواع خودروهای شخصی اعم از بخش حمل‌ونقل کالا و مسافر، افزایش توان و تعداد پالایشگاه‌ها و افزایش تقاضا برای فراورده‌‌های نفتی، از جمله عللی بوده که موجب شده حتی در بازار بی‌ثبات و با قیمت های رو به رشد نفت خام نیز هند دست از خرید بیشتر برندارد. 

هند دومین کشور پر جمعیت جهان است و صنایع خودروسازی و به‌خصوص موتورسیکلت، در این کشور روند رشد چشمگیری داشته است. طی یکسال گذشته این صنایع در هند 9/2 درصد رشد داشته و نزدیک به 30 میلیون دستگاه از تولیدات خود را فروختند. در آماری که دولت هند منتشر کرده است، بیشترین افزایش درخواست محصولات پالایشگاهی مربوط به سوخت دیزل و بنزین بوده که نشان دهنده رشد قابل ملاحظه در بخش حمل‌ونقل این کشور است. 

هند یکی از بزرگترین مشتریان نفت خاورمیانه و ایران است و در رقابتی همیشگی با چین برای تأمین نفت خام موردنیاز خود داشته که وضعیت جدید نشان می‌دهد این رقابت از این پس جدی‌تر خواهد بود. طی سال گذشته چین و هند رقابتی دیگر نیز در خاورمیانه داشتند. استفاده از تخفیف‌ها و شرایط خرید مطلوب در خاورمیانه که حاصل رقابت‌های تولدی کنندگان نفت این منطقه از جمله ایران و عربستان بود، این دو کشور را نیز در رقابتی جانبی برای خرید نفت بیشتر با پول کمتر قرار داده بود. 

روند رشد مصرف نفت خام در هند با سرعت رو به افزایش است و این روند به‌شکلی‌ست که آژانس بین‌المللی انرژی در بىآوردی اعلام کرده هند سریع‌ترین رشد مصرف نفت در جهان را تا سال 2040 خواهد داشت. براین اساس، دهلی نه‌تنها توانسته در روند رشد، از رقیب دیرین خود پیش بیفتد، بلکه با رویه فعلی به‌زودی توان مصرف نفت چین را نیز پشت سر خواهد گذاشت. در گزارش اخیر آژانس، برخلاف هند، مصرف جهانی نفت خام طی یک‌ماه گذشته در جهان کمترین درصد افزایش از سال 2013 را ثبت کرده است که آماری نگران‌کننده برای بازار نفت محسوب می‌شود. 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: