bazarnews

کد خبر: ۲۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
رئیس اداره شیلات استان البرز گفت: با توجه به منابع آبی محدود، امکان افزایش تولید آبزیان در این استان وجود ندارد از این رو تنها با مکانیزه کردن مزارع باید تولید در واحد سطح را افزایش دهیم.
بازارنیوز- افزایش سرانه مصرف ماهی در هاله ای از ابهامحسن رئیسی، رئیس اداره شیلات استان البرز  ، گفت: مجموع تولیدات ماهیان گرم آبی، قزل آلا و جنوب در استان البرز حدود 2400 تن است ، این درحالیست که بیش از 20 هزار تن ماهی در این استان مورد استفاده قرار می گیرد از این رو باید مابقی نیاز را از سایر استان ها تامین کنیم.

وی با اشاره به برنامه های افزایش تولید قزل آلا بیان کرد: با توجه به منابع آبی محدود امکان افزایش تولید در این استان وجود ندارد لذا تنها با مکانیزه کردن مزارع باید تولید در واحد سطح را افزایش دهیم.

گفتنی است تولید در واحد سطح در برخی  از مزارع تولیدی به مرز 50 کیلو رسیده و این درحالیست که تولید در شرایط عادی تنها 10 الی 15 کیلو در واحد سطح است.

رئیسی با اشاره به عمده مشکلات تولیدکنندگان افزود: نوسانات قیمت از جمله مشکلات تولیدکنندگان به شمار می رود ضمن آنکه تعدادی از مراکز غیر مجاز اقدام به توزیع ماهی آلوده در استان می کنند که با شیلات و سازمان دامپزشکی اقدامات اساسی در جهت حل این مشکل و ثبات قیمت ها به کار گرفته شده است. 

رئیس اداره شیلات استان البرز با اشاره به افزایش سرانه مصرف بیان کرد: برگزاری کلاس های آموزشی طبخ آبزیان و توزیع ماهی در وعده غذایی مهد کودک ها و بیمارستان ها افزایش سرانه مصرف را به همراه دارد از این رو امیدواریم که با تخصیص اعتبار این امر محقق شود.

هیچ گونه بیماری مشترکی بین انسان و قزل آلا وجود ندارد
رجایی یک تولیدکننده نمونه قزل آلا ،گفت: از سال 88 به صورت سنتی با سرمایه بالغ بر 800 میلیون تومان در استان البرز پرورش قزل آلا را آغاز کرده ام ،که با تولید سالانه 68 تن قزل آلا در دو سال متوالی 92 و 93 موفق به کسب عنوان پرورش دهنده نمونه در استان شدم.

وی با اشاره به بازار هدف قزل آلا تولیدی گفت: بیش از 90 درصد محصولات به صورت مستقیم در استان عرضه شده  و مابقی در مراکز استان ها توزیع می‌شود.

این تولیدکننده نمونه قزل آلا در خصوص راهکارهای ارتقای سرانه مصرف بیان کرد: متاسفانه مصرف کنندگان با نحوه تولید این محصول آشنایی ندارند از این رو تصوراتی مبنی بر استفاده ضایعات کشتارگاه ها و هورمون در تولید ماهی دارند که این امر پایه و اساس منطقی ندارد، چرا که از هر غذایی به دلیل حساسیت بالای قزل آلا نمی توان استفاده کرد.

وی در ادامه یادآور شد: تخم چشم زده تنها از مراکز معتبر استان تهیه می شود و در صورت نبود آن در استان از مراکز معتبر و تایید شده سازمان دامپزشکی خریداری می شود.

گفتنی است که هیچ گونه بیماری مشترکی بین انسان و قزل آلا وجود ندارد و تنها بیماری VHS مشکلاتی برای تولید را در بردارد.

رجایی با اشاره به شناسنامه دار کردن قزل آلا بیان کرد: با توجه به پیگیری اتحادیه سراسری ماهیان سردآبی ، سازمان دامپزشکی و شیلات برای شناسنامه دار کردن این محصول میتوان از فعالیت مجموعه های غیر مجاز فاقد پروانه دامپزشکی که ضربه مهلکی به تولید وارد می کنند، جلوگیری کرد.
باشگاه خبرنگاران جوان
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: