bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
دکتر احمد یزدان پناه استاد دانشگاه و کارشناس بورس مطرح کرد؛
مشتقه های ارزی از جمله آتی، سلف، اختیار معامله و معاوضه، ابزارهای کارایی برای مدیریت ریسک نوسانات نرخ ارز به شمار می روند و می‌توان از کاربرد آنها منافع متفاوتی به دست آورد.
بازار نیوز -  پوشش ریسک، سفته بازی، آربیتراژ و اهرم، ابزار هایی برای مدیریت ریسک نوسانات ارز به شمار می روند که منافع آنها در 4 بخش در ادامه می آید:

۱- پوشش ریسک یا مصون سازی :(Hedging) شما می توانید خود را از قرار گرفتن در معرض نامساعد سه گانه نرخ ارز پوشش دهید و حمایت کنید و با گرفتن وضعیت مناسب زیان بالقوه معاملات ارزی را کنترل کنید.  ( مدیریت ریسک)

برای مثال اگر شما وارد کننده هستید و در تاریخی معین در آینده باید مبلغ معینی دلار به طرف تجاری خود بپردازید شما می توانید با قراردادهای مشتقه ارزی پرداخت در آینده را امروز ثابت و قفل نمایید. اگر شما فکر می کنید پول شما یعنی دلار کاهش ارزش پیدا می کند و یا تضعیف می شود این اقدام منافع و منابع شما را مصون سازی می نماید. بطور مشابه صادرکنندگان و سرمایه گذاران در کشورهای دیگر، دریافتی آتی خود را می توانند با کاربرد قرارداد مشتقه ارزی پوشش ریسک دهند.

۲- سفته بازی :(Speculation) شما می توانید با به کارگیری ابزار مشتقه ارزی از نوسانات نرخ ارز در کوتاه مدت سود ببرید. حضور سفته بازان به کاهش شکاف بین نرخ ارز پیشنهادی خرید (bid) و فروش ( ask) که بدان " اسپرد ارزی" می گویند می تواند کمک چشم گیری بنماید.

۳- آربیتراژ :(Arbitrage) شما می توانید از تفاوت نرخ ارز در بازارهای مختلف ارز و ارزهای گوناگون سود ببرید.

۴- اهرم :(Leverage) شما می توانید در بازار مشتقه ارز تنها با پرداخت درصد کمی از کل معامله که بدان ودیعه یا سپرده ضمانت  می گویند، بجای آنکه کل مبلغ معامله را بپردازید، وارد معامله شوید.
دکتر احمد یزدان پناه  استاد دانشگاه و کارشناس بورس

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: