bazarnews

کد خبر: ۹۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس در گفتگو با بازار نیوز؛
عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس گفت: با راه اندازی بورس ارز طرح سیاست های کنترلی بانک مرکزی برای تنظیم بازار و کنترل نرخ ارز را هم از بین می برد.
بورس ارز دست بانک مرکزی را برای کنترل نبض بازار می‌بندد/ منابع پولی و بانکی باید شفاف‌سازی شود/ بانکداری غیراسلامی در کشوری اسلامی!احمد انارکی محمدی با اشاره به اینکه موافق حرکت به سمت بورس ارز و شفاف سازی است، به خبرنگار بازار نیوز اظهار داشت: بورس ارز راهکاری برای شفاف سازی است و راه اندازی آن، هم به نفع مردم است و هم به نفع اقتصاد کشور، ولی نباید فراموش کنیم که این طرح سیاست های کنترلی بانک مرکزی برای تنظیم بازار و کنترل نرخ ارز را از بین می برد.

بورس ارز دست بانک مرکزی را برای کنترل نبض بازار می بندد
وی اضافه کرد: اگر قرار باشد قیمت واقعی ارز در بورس باشد پس بر اساس بورس هم خرید و فروش می شود و در شرایطی که سیاست دولت پایین نگاه داشتن قیمت ارز بنا بر مصلحت باشد، بورس اجازه دخالت دولت در کنترل ارز را نمی دهد. تا زمانی که بورس ارز راه اندازی نشده دولت می تواند این شرایط را به خوبی کنترل کند و نبض بازار را در دست بگیرد اما در غیر این صورت این مورد یکی از نکات منفی راه اندازی بورس ارز محسوب می شود.

انارکی محمدی با تاکید بر اینکه عدم وجود بورس ارز در بازار کمک می کند تا دولت در سیاست کنترل ارز نظارت بیشتری داشته باشد، گفت: بانک مرکزی بدون بورس ارز می تواند با هماهنگی با صرافان وضعیت بازار را کنترل کند در حالی که با وجود بورس ارز این توانایی از دولت و بانک مرکزی ساقط می شود و نمی تواند قیمت را بر اساس سیاست های بازار کنترل کند.

برای رسیدن به بورس ارز باید شفاف سازی کرد
عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به اینکه طرح بورس ارز گامی در جهت شفاف سازی است، تصریح کرد: تک نرخی شدن قیمت ارز که در دستور کار دولت است و هنوز هم راه اندازی نشده، سیاست های پولی و بانکی بانک مرکزی و اصلاح لایحه های قانون بانک مرکزی و بانکداری اسلامی میانبرهای برای حرکت به سمت شفاف سازی و اعمال قانون است و برای رسیدن به بورس ارز باید این موارد هم عملی شود.

اصلاح منابع پولی و بانکی زیرساخت اصلی برای بورس ارز 
وی با اشاره به اینکه راه اندازی طرح بورس ارز نیاز به زیر ساخت دارد، گفت: اصلاح نواقص و یا ایجاد قوانین جدید از موارد مهم ایجاد زیر ساخت برای راه اندازی طرح بورس ارز محسوب می شود، ضمن اینکه تامین زیر ساخت ها هم باید با اصلاح منابع پولی و بانکی شروع شود و به اعتقاد من باید اول شفاف سازی صورت بگیرد تا شرایط زیر ساخت ها مهیا شود.
وی در خصوص نواقص قانون بانکی هم گفت: نواقص قانون در دو صورت امکان پذیر است، یا قوانینی وجود دارند که اجرا نمی شود و یا اینکه قوانین ما نیاز به اصلاح دارند، در هر صورت اگر تشکیلات بورس و بانک ها نیاز به اصلاحیه دارد باید این کار صورت بگیرد تا ابزاری باشد برای کسانی که برای کار در بازار بورس نیاز به قانون دارند. 

در کشوری اسلامی، بانکداری غیراسلامی داریم!
انارکی محمدی در خصوص لایحه مجلس برای اصلاح قوانین بانکداری هم تصریح کرد: لایحه بانکداری اسلامی و اصلاح قانون بانک مرکزی دو کار مهم کمیسیون اقتصادی در راستای رفع نواقص بانکی است که توسط لایحه مجلس اصلاح خواهد شد چرا که قانون بانکداری اسلامی از اوایل انقلاب هیچ گونه تغییر و اصلاحی تا به امروز نداشته است. متاسفانه امروز در کشوری اسلامی، بانکداری غیر اسلامی داریم! و همین موضوع باعث ایجاد دغدغه برای مراجع و مردم شده است. اگر قوانین ناقص اصلاح شوند و پیش نویس طرح مجلس در این خصوص به تصویب برسد، بانک های ما هم سر و سامان می گیرند و قطعا تاثیر مثبت آن را در بورس ارز هم خواهیم دید.

عضو کمیسون اقتصادی تاکید کرد: بورس ابزار قانونی می خواهد و کارشناسان بورس و کسانی که می خواهند وارد بورس ارز شوند باید در وهله اول از شفافیت های مالی، پولی و بانکی اطمینان خاطر داشته باشند. بورس جایگاهی مطمعنی است که باید بدون دغدغه وارد آن شد و تا زمانی که اطلاعات و آمار دقیق نداریم، نمی توانیم در بورس عرض اندام کنیم. 

وی اضافه کرد: پس از برجام باید به سمت دقیق تر کردن اطلاعات آماری برویم و منابع مالی را شفاف تر کنیم. یکی از مشکلات ما به بلاتکلیفی صندوق ها و 7 هزار موسسه پولی و بانکی غیر مجازی بر می گردد که حتی بانک مرکزی ابزاری برای مبارزه و پلمپ آن ها ندارد و اگر بانک مرکزی درخواست دهد مجلس هم پیگیری خواهد کرد.

انارکی محمدی با اشاره به سهم بورس ارز و تاثیرات مثبت آن در جذب سرمایه گذارهای خارجی گفت: سرمایه‌گذار خارجی برای حضور در بورس به دنبال جایی است که شفافیت مالی وجود داشته باشد و سرمایه اش را بدون هیچ نگرانی و دغدغه ای وارد بورس کند و اگر این اتفاق رخ دهد می تواند تاثیر چشم گیری در رشد اقتصادی کشور هم داشته باشد.

تا زمانی که تولید نداریم به بورس ارز فکر نکنیم
وی در پایان تاکید کرد: باید در بلند مدت و با رفع مشکلات ساختاری پولی و بانکی به راه اندازی این موضوع فکر کنیم. تا زمانی که تولید نداریم نمی توانیم از بورس ارز هم حمایت کنیم. بورس جایی برای رقابت است و تا زمانی که هزینه های تولید بالا است، نمی توانیم رقابت کنیم و با توجه به مشکلات پیش‌رو راه اندازی این طرح هنوز امکان پذیر نیست. 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: