bazarnews

کد خبر: ۹۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی در مجلس در گفتگو با بازار نیوز؛
نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی در مجلس راه اندازی بورس ارز در کشور را ضروری ندانست و گفت: اگر بورس ارز به مرحله عملیاتی شدن برسد شاهد چند نرخی شدن می شویم.
راه‌اندازی بورس ارز ضرورتی ندارد/ دست دلالان قطع نمی‌شود/ بخش خصوصی پشتیبانی نمی‌شود

طی چند ماه اخیر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از راه‌اندازی بورس ارز خبر داد تا معاملات در یک بازه زمانی 3، 6 و 9 ماه انجام شود. البته تعدادی از کارشناسان بازار مالی و پولی این اتفاق را یک رویای دست نیافتنی در حیطه بازار سرمایه می دانند و تعدادی هم با راه اندازی بورس ارز مخالف هستند که البته سیدناصر موسوی لارگانی با غیر ضروری دانستن بورس ارز در این باره به خبرنگار بازار نیوز اظهار داشت: همه مردم نمی توانند در بورس ارز ورود کنند چرا که تنها عده ای خاص می توانند برای خرید مواد اولیه پتروشیمی و قیر در بورس خرید کلان داشته باشند و به واسطه همین موضوع برای خرید کالای مورد نظر خریدار باید به سراغ دلال ها و کسانی برود که توان مالی بالایی دارند.  


ضرورتی برای عملیاتی شدن بورس ارز نمی بینم
وی افزود: به اعتقاد من با عملیاتی شدن بورس ارز در کشور، تک نرخی شدن محقق نمی شود پس با این تفاسیر ضرورتی برای این امر نمی بینم. چرا که مردم برای خرید ارز باید در بورس خرید کند و برای این کار هم باید به سراغ کسانی برود که بوری را در اختیار دارند.

نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی در خصوص اینکه بورس ارز چقدر می تواند در جذب سرمایه گذاران خارجی سهیم باشد، گفت: اگر از جنبه ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور، به این مسئله نگاه کنیم، مثمر ثمر است اما نباید تاکید شود که همه امور منوط به بورس ارز است.

موسوی لارگانی تاکید کرد: بورس ارز نباید فقط برای تعدادی خاص باشد بلکه باید همه در بورس، ارز خریداری کنند. در واقع بورس ارز باعث می شود برای یک عده از افراد مشکلاتی ایجاد شود. برای مثال مواد اولیه کارخانجاتی که پتروشیمی  تولید می کنند در بورس است. این افراد برای کارخانجات کوچک خود باید از کسانی خرید کنند که توانسته اند در بورس خریدهای کلانی بکنند و همین برای همین تعداد کم مشکل ساز است. البته اگر از دریچه دیگری به این موضوع نگاه کنیم بورس ارز می تواند برای سرمایه گذاری که می خواهد در داخل کشور سرمایه گذاری کند خوب است.

به بورس های جهانی وابستگی نداریم و دچار چالش نمی شویم
 وی با اشاره به اینکه عملیاتی نشدن بورس ارز در کشور به واسطه عدم وابستگی به بورس دنیا نقطه قوت محسوب می شود، اظهار داشت: در بسیاری از شرایط به دلیل نوسانات جهانی اقتصاد ما دچار چالش می شود مثلا در بورس کالا چون به بورس های اروپایی وابستگی نداریم مشکلات فراز و فرود بورس های جهانی را حس نمی کنیم.

به طور مثال در دولت قبل اروپا به یک باره با کاهش قیمت مواجه شد و چون بورس ایران وابستگی به بورس اروپا نداشت حتی در آن برهه چندین واحد افزایش واحد داشت. این نشان میدهد که وابستگی به بورس جهانی ما را از نوسانات جهانی هم دور می کند.


موسوی لارگانی با اشاره به اینکه از حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور استقبال خواهیم کرد، اذعان داشت: ما از سرمایه گذارانی استقبال می کنیم که به دنبال کمک به چرخه اقتصادی کشور باشند نه اینکه از سرمایه کشور ما استفاده کنند. سرمایه گذاری که با خود تکنولوژی را به کشور وارد کند قطعا تاثیر گذار است نه اینکه تنها به دنبال مونتاژ قطعات خود و از همه مهتر قالب کردن محصولات به کشور ما باشند.

بورس ارز دست دلالان را کوتاه نمی کند
نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: به نظر من با راه اندازی بورس ارز در کشور دست دلالان در این زمینه کوتاه نخواهد شد چرا که همین افراد سود جو ارز را در بازار بورس خرید می کنند و با قیمتی بالاتر به مصرف کنندگان خرد به فروش می رسانند. در واقع می توان گفت که یکسان سازی بورس ارز بهترین راهکار است آن هم در صورتی که همه به آن دسترسی داشته باشند. یعنی اگر همه مردم به یکسان سازی قیمت دست پیدا کنند و بتوانند از طریق بورس ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند، اشکالی ندارد ولی اگر قرار است دلال ها از بورس، ارز خریداری کنند و به فروش برسانند این منجر به چند نرخی شدن می شود.

وی با اشاره به اینکه اگر بورس ارز رخ دهد، سهم بخش خصوصی در این مهم بیشتر می شود، گفت: بخش خصوصی در چند سال اخیر برای ایجاد رونق در کشور همت والایی به خرج داده ولی با توجه به اینکه بخش صنعت و تولید مورد حمایت و پشتیبانی جدی قرار نگرفته و با چالش جدی روبرو بوده، بعید است که در این زمینه ورود پیدا کنند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: